کوچک بودن زمین‌های زراعی بزرگ‌‎ترین تهدید برای کشاورزی است

تبریز- رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: تمام فرآیندها و برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی برای تولید محصول، باید مهندسی شده و علمی باشد.

به گزارش ارک خبر،اکبر فتحی در حاشیه بازدید از یک مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی در روستای تازه کند شهرستان تبریز در نشستی ضمن بررسی مسائل و مشکلات مراکز خدماتی کشاورزی غیردولتی، به یکی از دغدغه‌های اساسی بخش کشاورزی در کل کشور اشاره کرد و اظهار داشت: کوچک بودن قطعات کشاورزی به دلیل ناآگاهی برخی کشاورزان در نظام بهره برداری مشکلات زیادی ایجاد می‌کند که البته این می‌تواند به خاطر سن بالا و نبود انگیزه برای کسب علم در کشاورزان باشد که نظام بهره برداری باید با سرمایه گذاری روی جوانان و آموزش و تشویق به تحصیل، علم کشاورزان را افزایش دهد.

وی افزود: قطعات کوچک زمین‌های کشاورزی جوانان را برای کسب درآمد راغب نمی‌کند و آنها را به شغل‌هایی غیر از کشاورزی و به شهرهای غریب می‌کشاند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه علم باید در تولید خود را نشان دهد افزود: تمام فرآیندها و برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی برای تولید محصول باید مهندسی شده و علمی باشد و تا قبل از آن میزان بهره‌وری خیلی کمتر خواهد بود.

وی تاکید کرد: کشاورزان می‌دانند که دیگر روش‌ها و اصول کشاورزی سنتی جوابگوی نیازهای جامعه نبوده و میزان بهره‌وری کمتری نسبت به کشاورزی مدرن دارد، با این حال به دلیل یک شکاف بین کشاورزان و کارشناسان بخش کشاورزی، این مشکل حل نشده است.

فتحی گفت: برای اینکه فرآیندها از حالت سنتی به مدرن و صنعتی تبدیل شود باید علم و دانش وارد زمین‌های کشاورزی شود و این زمانی اتفاق می‌افتد که کارشناس کشاورزی در کنار کشاورز باشد و توصیه‌هایش در زمین کشاورزی اجرایی شود.

وی افزود: باید این اطمینان به کشاورز داده شود که کارشناس برای افزایش تولید محصول و بالا بردن کیفیت آن در زمین‌های کشاورزی حضور پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه مراکز خدمات دولتی به دلیل مسائل دولتی و قوانین و مقررات اداری محدود کننده، امکان انجام بیشتر پروژه‌های فنی را ندارد گفت: در مراکز خدمات غیردولتی کشاورزی امکان انجام انواع پروژه‌ها مقدور بوده و می‌تواند به مراکز دولتی هم کمک حال بوده و الگو بدهد و از این طریق و با استفاده از روش‌های بهینه میزان تولید محصول را افزایش داد.

فتحی همچنین بر حمایت و تقویت مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی تاکید کرد و افزود: به دلیل کاهش میزان دسترسی به منابع و به تبع آن کاهش عملکرد مراکز خدماتی دولتی، این مراکز در آینده با خلأ مواجه شده و عملاً کارآیی چندانی نخواهند داشت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ارتباط با تقویت مراکز غیردولتی توسط حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی دولتی گفت: باید اکثر کارها مثل سنددار کردن زمین‌های کشاورزی، پلاک کوبی، صدور مجوز برای پروانه تأسیس و … که قابلیت واگذاری به مراکز غیردولتی دارند، با کمترین بروکراسی دولتی به این مراکز تحویل داده شود چرا که این اقدامات می‌تواند ارتباط بین کشاورزان و مراکز دولتی را افزایش دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا