در تازه ترین تحقیقات علمی مطرح شد

کرونا عامل بروز دیابت در مبتلایان میشود

به گزارش ارک خبر:عضو هیئت امنای موسسه خیریه دیابت اصفهان گفت: در تازه ترین تحقیقات علمی مطرح شد که افراد که مبتلا به کرونا میشوند به علت تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین ، احتمال ابتلا به دیابت در این افراد بیشتر است.
منصور خالقی اظهار داشت: دیابتی هایی که مبتلا به کرونا شدند به هنگام مراجعه به مراکز درمانی، قند خون آنها ۶۰۰ شده بود و همین مسئله نشان از درگیر کردن سلولهای بتای پانکراس توسط ویروس کرونا است.
وی با اشاره به اینکه دیابت یک بیماری پیچیده ای است که عوامل متعددی در بروز دیابت نقش دارد، بیان داشت: زنانی که تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک دارد و دچار مشکلات پریودی هستند در معرض ابتلا به دیابت هستند.
عضو هیئت امنای موسسه خیریه دیابت اصفهان همچنین در ارتباط با دیابت و روزه داری، ادامه داد: بر اساس یک مجله پزشکی خارجی که به تایید فدراسیون بین المللی دیابت هم رسیده است، بیماران دیابتی را به سه رنگ قرمز، نارنجی و سبز تقسیم بندی کردند و بر مبنای آن روزه داری را برای آنها تعریف کردند.
وی با اعلام اینکه روزه برای بیماران دیابتی ضروری نیست و گروه بیماران دیابتی به رنگ قرمز و نارنجی نباید روزه بگیرند، ادامه داد: افرادی که دو یا سه نوبت انسولین تزریق می کنند در شمار دیابت نوع یک قرار دارند و وضعیت آن قرمز است و افرادی که دچار عوارض پیشرفته دیابت دارند و شامل نارسایی کلیه هستند و به مرحله دیالیز رسیدند نیز نباید روزه بگیرند.
پزشک عمومی که بیش از ۲۰ سال است بیماران دیابتی را ویزیت می کنند، افزود: همچنین افرادی که دچار افت مکرر قند خون می شوند و دچار نارسایی قلبی و چشمی شدند شامل دیابت های با رنگ نارنجی قرار می گیرند و روزه داری برای آنها توصیه نمی شود.
وی اعلام کرد: بیماران دیابتی که قند خون ناشتای آنها از ۹۰ به پایین است و با روزه به بالای ۳۰۰ رسید باید افطار کند .
خالقی بیان داشت: تنها بیماران دیابتی می توانند روزه بگیرند که قند خون خود را مرتب اندازه گیری کنند و مدیریت داشته باشند و با ورزش و مصرف متفورمین قند خونشان را کنترل کنند، روزه گرفتن برای آنها ایرادی ندارد.
وی تصریح کرد: بیماران دیابتی که خواهان روزه گرفتن هستند باید یک تا دو ماه قبل از آغاز ماه رمضان مراجعه کنند و بدن خود را آماده روزه داری کنند تا بتوانند روزه بی خطر بگیرند اینگونه نیست که یک شب قبل از ماه رمضان مراجعه کنند و بگویند روزه برای ما ایرادی ندارد.
عضو هیئت امنای موسسه خیریه دیابت اصفهان بیان کرد: روزه مقاومت به انسولین را در بیماران دیابتی بالا می برد بعد از روزه نیاز به انسولین و داروها بیشتر می شود و از این منظر روزه برای بیماران دیابتی توصیه نمی شود .
وی تصریح کرد: بر اساس قران کریم هم روزه برای سه گروه از مردم توصیه نمیشود افرادی که در سفر هستند، بیماران و سالمندان و زنان باردار را شامل میشود.

دکمه بازگشت به بالا