کرونای هندی تاکنون گزارش نشده است/ احتمال مهندسی مجدد واکسن‌ها

اصفهان – مشاور وزیر بهداشت گفت: تاکنون نمونه کرونای جهش یافته در کشور مشاهده نشده است اما قطعا طی هفته های آینده شاهد این نوع ویروس نیز خواهیم بود.

به گزارش ارک خبر، کیانوش جهانپور بعد از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونای هندی در کشور اظهار داشت: تاکنون گزارشی از مواردی که توالی یابی ژنتیکی آن منطبق با واریانت مشاهده در هند نداشته‌ایم اما قطعاً در چند هفته آینده شاهد ورود این ویروس نیز خواهیم بود.

وی ابراز امیدواری کرد که بتوان در کشور این روند کند باشد و ورود این ویروس به تأخیر بیفتد.

مشاور وزیر بهداشت در پاسخ  مبنی بر اینکه آیا کیت تشخیص ویروس جهش یافته هندی در کشور وجود دارد یا خیر ابراز داشت: تست پی سی آر در خصوص قطعی کووید بودن بیماری است اما کیت خاص شناخت این ویروس را نیز داریم اما به لحاظ قیمت و همچنین کمبود آن امکان تشخیص برای همه بیماران را نداریم و می‌توان از هر استان نمونه‌های انتخابی را برای توالی یابی ژنتیکی معرفی کرد.

امکان نیاز به مهندسی مجدد واکسن‌هایکرونا در صورت شیوع کرونای هندی

وی در پاسخ به سوال دیگر   مبنی بر علائم ویژه ویروس جهش یافته هندی تصریح کرد: برخی از ویروس هندی به نان سوپرمتاسیون یاد می‌کنند و آنچه موجب نگرانی است این است که علاوه بر شدت سرایت بیشتر این بیماری احتمال فرار این ویروس از سد واکسن‌های تولید شده در جهان نیز وجود داشته باشد و چنانچه این امر صحت داشته باشد نیازمند مهندسی مجدد واکسن‌های دنیا خواهیم بود.

جهانپور در ادامه در خصوص چرایی برخورد با تخلفات در زمینه تزریق واکسن و اسراف واکسن کرونا در کشور گفت: در این زمینه ما به نهادهایی که لیست را برای ما ارسال کردند اعتماد کردیم و هر گونه تخلف در این زمینه را از سوی دستگاه قضا پیگیری خواهیم کرد.

نیازی به امحاء همه واکسن‌های کرونا نیست

وی با بیان اینکه نیازی به امحاء همه واکسن‌ها نیست، اضافه کرد: در این زمینه تنها واکسن اسپوتنیک وی است که با توجه به شرایط خاص این واکسن که چنانچه از شرایط انجماد منفی ۲۰ درجه خارج شود امکان بازگشت ندارد امحاء می‌شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: دیگر واکسن‌ها در دمای یخچال نگهداری می‌شوند و امکان نگهداری آن برای مدت زمان بیشتر وجود دارد.

وی با بیان اینکه تزریق بی ضابطه واکسن کرونا به بهانه امحاء در تمام کشورها متوقف شده است، افزود: این رفتار به گونه‌ای بود که سو استفاده را در بازار واکسن کرونا ایجاد کرده بود که در کشور شاهد چنین اتفاقی نخواهیم بود و چنین کلاهی بر سر نظام سلامت نمی‌رود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا