تنش آبی در پایتخت/ برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی نداریم

معاون راهبردی و نظارت بهره‌برداری شرکت آبفای کشور گفت: وضعیت بارندگی‌ها و ورودی آب به سدهای کشور نشان از وخامت اوضاع آبی کشور دارد اما برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی آب نداریم.

به گزارش ارک خبر، محمدرضا کشفی، معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور در نشست خبری با بیان اینکه وضعیت بارندگی کشور در سال آبی جاری مناسب نبود و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مقایسه با بلندمدت شاهد ۴۰ درصد کاهش بارندگی در کشور هستیم، گفت: در استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی حدود ٨٠ درصد کاهش بارندگی در مقایسه با بلندمدت داشتیم. این درحالی است که حوضه آبریز فلات مرکزی کشور با ١٧ استان، ۵٠ درصد، حوضه آبریز خلیج فارس ۴۱ درصد، دریای خزر ١٨ درصد کاهش بارندگی در مقایسه با بلندمدت را تجربه کردیم؛ بنابراین می‌توان گفت اوضاع بارندگی در اغلب نقاط کشور بسیار بد بوده است.

وی با اعلام اینکه ورودی آب به سدهای کشور به طور میانگین ۵۰ درصد کاهش داشته است، ادامه داد: در مدت مشابه سال گذشته، ٨٠ درصد مخازن سدهای کشور پر بود، اما اکنون تنها ۵۵ درصد از مخازن سدهای کشور پر است. این در حالی است که هنوز زمان برداشت از این ذخایر آبی برای فصل گرم، آغاز نشده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اوضاع آبی کشور وخیم است، تصریح کرد: آب مورد نیاز ۴۷۰ شهر کشور از منبع آب‌های سطحی تأمین می‌شود که به دلیل کاهش گسترده بارندگی‌ها، تأمین آب این شهرها با چالش مواجه شده است. از سوی دیگر به دلیل افت سطح آب منابع آب زیرزمینی و چاه‌ها، شهرهایی که آب مورد نیاز آنها از طریق این منابع تأمین می‌شود نیز با محدودیت مواجه شده‌اند. این در حالی است که به دلیل افت سطح آب‌های زیر زمینی، در این منابع وجود آلایندگی نیز گزارش شده است که به همین دلیل میزان برداشت از برخی از این چاه‌ها را متوقف کردیم و در آینده نیز به تعداد این چاه‌های از مدار خارج شده به دلیل آلایندگی اضافه می‌شود.

کشفی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۱۶ میلیون کولر آبی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: بر اساس اطلاعات اعلامی وزارت صمت، هر سال حدود ۵۰۰ هزار دستگاه کولر آبی در کشور تولید می‌شود. طبق بررسی‌های انجام شده ۱۵ درصد سهم آب استان یزد به مصرف کولرهای آبی می‌رسد که رقم ۱۶ میلیون مترمکعبی آب را به خود اختصاص می‌دهد که عدد درشتی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در تهران نیز شاهد تنش آبی هستیم و تأمین آب تهران نیز بی شک با مشکل مواجه است اما خوشبختانه هنوز در زمره شهرهای تنش دار آبی قرار نگرفته است، گفت: البته برای اینکه بتوانیم آب مورد نیاز تهران را به طور پایدار و بدون قطعی تأمین کنیم نیاز است در برخی مناطق شهر این مدیریت توسط تغییر فشار مدیریت شود و البته مردم نیز باید مصرف خود را مدیریت کنند.

کشفی با اعلام اینکه برای برداشت آب از خلیج فارس و دریای عمان و خزر مطالعات گسترده‌ای انجام شده است و با هدف تأمین آب از خلیج فارس، ساخت آب شیرین کن به منظور انتقال ۵۸۰ هزار متر مکعب آب در شبانه روز در دست ساخت است که در نتیجه بهره برداری از آن بخشی از شهرهایی که در سال گذشته دارای تنش آبی بوده‌اند از طریق این آب شیرین کن‌ها تأمین نیاز می‌شوند البته با توجه به اینکه هزینه و تعرفه آب تولید شده توسط آب شیرین کن‌ها رقم بالاتری نسبت به سایر منابع آبی است صنایع به این حوزه ورود کرده‌اند تا تخصیص آبی در مسیر این خطوط آب داشته باشیم چرا که هزینه هر یک متر مکعب آب تولید شده از آب شیرین کن‌ها حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان است و احداث و انتقال آب از دریا توسط صنایع انجام می‌شود.

به گفته این مقام مسئول در حال ۵۸۰ هزار متر مکعب آب از طریق آب شیرین کن‌ها تأمین می‌شود که این رقم در فاز بعدی به یک میلیون متر مکعب می‌رسد. البته با اجرای طرح آب امید که از دی ماه سال گذشته شروع شد طی فصل زمستان شاهد کاهش سه درصدی مصرف آب بودیم.

معاون راهبری و نظارت بهره برداری شرکت آبفای کشور با تاکید بر اینکه در سال جاری هیچ برنامه‌ای برای سهمیه بندی آب در شهرها نداریم، تصریح کرد: در سال ۹۸ با موافقت رهبری معظم انقلاب ۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های آبی کشور برداشت کردیم که اگر چنین اقدامی انجام نمی‌شد اکنون ۶۰۰ شهر در کشور شاهد تنش آبی بودند.

کشفی گفت: پیش بینی کرده‌ایم در سال جاری ۲۸۲ شهر در تنش آبی باشند که از این تعداد ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز، ۵۵ شهر در شرایط نارنجی و ۱۲۶ شهر در وضعیت زرد قرار گیرند.

ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا