۳۵۰۰ گروه جهادی در آذربایجان‌شرقی فعال است

تبریز- رئیس سازمان بسیج سازندگی آذربایجان‌شرقی گفت: در حال حاضر تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ گروه جهادی در قالب اقشار مختلف به صورت جغرافیا و محله محور در این استان فعال هستند.

به گزارش ارک خبر،سرهنگ محمد اسکندری به مناسبت فرا رسیدن سالروز تشکیل بسیج سازندگی، افزود: این تعداد گروه جهادی علاوه بر فعالیت‌های محرومیت زدایی و عمران و آبادانی شهرها، روستاها و مناطق محروم استان، به دلیل شیوع ویروس کرونا در حوزه مقابله با گسترش این ویروس نیز فعالیت‌های گسترده‌ای دارند.

وی تشکیل بسیج سازندگی را عاملی بسیار مهم و مؤثر در تولید ظرفیت‌های وسیع و بکر و خلاقیت‌های خاص در حوزه عمران و محرومیت زدایی از چهره روستاهای دورافتاده و حاشیه شهرهای مختلف دانست و اظهار داشت: بر همین اساس تمامی گروه‌های جهادی آذربایجان شرقی در قالب اقشار ۲۲ گانه فعال بوده و با کمک مردم و خیرین در بسیاری از بخش‌ها کارنامه‌ای موفق و ماندگار از خود به یادگار گذاشته‌اند.

اسکندری از تدوین سند ۱۰ ساله سازمان بسیج سازندگی خبر داد و با بیان اینکه در این سند راهبردهای محوری تعریف شده و برش‌های استانی آن به تمامی مراکز ابلاغ شده است، ادامه داد: با توجه به کسب رتبه اول بسیج سازندگی آذربایجان شرقی در سال گذشته، این استان در تهیه و تدوین سند مزبور سهیم بوده و بخش‌هایی از آن نتیجه پیشنهادات استان بوده است.

وی حرکت در مسیر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را رویکرد اصلی و مهم بسیج سازندگی بر اساس سند ۱۰ ساله بیان و اضافه کرد: بر همین مبنا مجمع جهادی آذربایجان شرقی با حضور نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد اجرایی به طور مرتب و منظم با هدف مانع زدایی و هموارسازی مسیر فعالیت‌های بسیج سازندگی تشکیل می‌شود.

اسکندری اجرای طرح‌های اولویت دار سه ساله در آذربایجان شرقی منطبق بر سند ۱۰ ساله را یکی از مهمترین رئوس فعالیت‌های جهاد سازندگی برشمرد و گفت: در این برنامه تعداد یکهزار و ۹۶۰ عنوان پروژه با پیش بینی سرمایه گذاری افزون بر ۸۰۰ میلیارد تومان تدوین شده است که اجرای این تعداد پروژه در شهرها و روستاهای مختلف می‌تواند سهم بسیار بزرگی در محرومیت زدایی از چهره استان داشته باشد.

وی اولویت طرح‌های کمی و کیفی، معرفی محصولات شهرستان‌های مختلف، حرکت شتابان در اعطای تسهیلات ویژه اشتغال و کارگاه‌های کوچک، ایجاد قرارگاه‌های مانع زدایی در تولید و ایجاد کارگروه‌های تخصصی در بخش کشاورزی و صنعت را از جمله رویکردهای سند ۱۰ ساله بسیج سازندگی بیان کرد.

اسکندری رمز موفقیت بسیج سازندگی را پیگیری مطلوب پروژه‌ها و میدان داری آحاد مردم در اجرای آنها بیان و اظهار کرد: تمامی سرمایه‌ها و موجودی بسیج سازندگی از مردم است و بدون حضور مردم نتیجه هر نوع فعالیت عمرانی، آبادانی، فرهنگی و آموزشی برابر با صفر است.

وی با اشاره به توانمندی‌های جهادگران بسیجی آذربایجان شرقی در اجرای طرح‌های مختلف محرومیت زدایی، از این مجموعه به عنوان بازوان دستگاه‌های اجرایی نام برد و افزود: ما با قاطعیت اعلام می‌کنیم که خواستار مشارکت در اجرای سخت‌ترین پروژه‌های عمرانی در نقاط دوردست هستیم و چون نگرش انتفاعی در بسیج سازندگی حاکم نیست به راحتی می‌توانیم با دستگاه‌های اجرایی وارد همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه شویم.

اسکندری زودبازده بودن، کم هزینه بودن و عام المنفعه بودن را از ویژگی‌های اجرای طرح‌های مختلف عمرانی توسط بسیج سازندگی بیان و اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی آذربایجان شرقی می‌توانند طرح‌هایی با خصوصیت‌های مزبور را به بسیج سازندگی واگذار کنند تا با بهترین کیفیت آن را تحویل بگیرند.

اسکندری از اینکه تعدادی از دستگاه‌های اجرایی نسبت به توانمندی‌های این مجموعه دچار تردید هستند، ابراز تأسف کرد و گفت: اینکه تعداد معدودی از دستگاه‌های اجرایی مقابل بسیج سازندگی سنگ اندازی می‌کنند برای ما جای تأمل و تأسف دارد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی آذربایجان شرقی وجود قوانین دست و پاگیر، بروکراسی‌های اداری و ذائقه برخی مدیران و دخالت مسائل سیاسی را از جمله دلایل اصلی بروز برخی ناهماهنگی‌های بین بسیج سازندگی و دستگاه‌های اجرایی آذربایجان شرقی بیان کرد و داشتن روحیه جهادی را لازمه همکاری‌های بیشتر دانست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا