نقد اخبار روز *م.گونش

 

*تقویم به نام شهرهای مختلف ایران مانند روز شیراز و روز اصفهان به ثبت رسیده است، اما به نظر می‌رسد، روز مراغه غریب‌ترینشان باشد، چرا که شعله‌ی بیجان شمع آیین‌ها و سنت‌های روز مراغه-شهری به قدمت ستارگان و فسیل‌ها و دایناسورها- نیاز به آتشی برافروزنده برای جان گرفتن این روز دارد.قدمت تمدن در شهرستان مراغه به ۳۰۰۰ سال قبل بازمی‌گردد و این باغ شهر به دلیل وجود آثار معماری و بناهای متعدد مربوط به دوره حکومتی اول ماناها، اشکانیان، ساسانی، دوره اسلامی و سلجوقی یک روز از تقویم ایران را به نام خودش، اختصاص داده
است.

ارک- چنانچه رعایت کامل عدالت در میان انسانها مشکل است، برقراری عدالت میان شهرها بمراتب مشکل تر است. منتها گاها مشکل بودن نه بلکه نوعی تبعیض های نابجا  باعث فراموشی تاریخ و فرهنگ بعضی از شهرها و مناطق  شده و می شود. این مقوله بزرگ و طولانی است  و بیانش فرصت زیاد می خواهد. جا دارد مسئولین و علاقمندان ارایه معتدل فرهنگ و تاریخ شهرها و مناطق به این موضوع توجه بیشتری معطوف دارند.

 

* شهردار تبریز گفت: در دوره فعلی مدیریت شهری، بدهی‌های باقیمانده از سال‌های قبل را تسویه کردیم و امروز افتخار می‌کنیم که تبریز تنها کلان شهر بدون بدهی در کشور است.ایرج شهین‌باهر اظهار کرد: در طول چهار سال گذشته، روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌ایم و علاوه بر بحث تحریم و مشکلات اقتصادی، افزایش قیمت سرسام‌آور مصالح در پروژه های متعدد موجب ابطال و تکرار مناقصه‌های شهرداری شد.

ارک- بقول مشهور نظرات مختلف است. براین اساس ممکن است بدهکار نبودن شهرداری تبریز از دید بعضی ها، باعث آسودگی خیال مسئولین ونوعی افتخار هم تلقی شود ، ولی سازمانی چون شهرداری در هرصورت باید کارکند و از بالا آوردن بدهی عمرانی نیز واهمه نداشته باشد، بدهی های ناشی از فعالیت های عمرانی شهرداری کلانشهری چون تبریز را مثل کلانشهر های مشابه می توان بنحوی تامین کرد. بنظر می رسد غیرفعال بودن در زمان رکود اقتصادی عقب ماندگی شهری را به دنبال خواهد داشت.

 

 

 

چون  بلکه بدنبال تامین دیون کاری، از منابع کشوری که در مناطق دیگر، هزینه می شود، باشند. اگر قرار باشد شهرداری  نقدی کارکند، در زمان بی پولی  احتمالا جز رکود حاصلی نخواهد داشت و این وضعیت، نوعی فرصت سوزی و رکود  بشمار خواهد رفت. و شهر فرصت سوز  و راکد هم،  قابلیت افتخار  نخواهد داشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا