نقد اخبار روز *م.گونش

 

*رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز با تاکید بر این‌که احیای دریاچه ارومیه نیازمند انجام تکنیک‌های کاهش تبخیر است، متذکر شد: ارس را با کانال کشی و انتقال آب هرچند کم از آن، ویران نکنیم. وی گفت: وضعیت فعلی دریاچه ارومیه با سه میلیارد و ۶۴۰ میلیون مترمکعب آب نسبت به میانگین دراز مدت (با ۱۵ میلیارد مترمکعب آب) در مرحله بحران قرار دارد ولی می‌توان این شرایط را مدیریت کرد و این حجم از آب را نگه داشت. ما یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب در طول سال گذشته از سطح این دریاچه به وسیله تبخیر از دست دادیم، در حالی که می‌توانستیم با تکنیک‌هایی خاص کاهش تبخیر آن را نگه داریم.

ارک- در اوضاع بحرانی اخطار دادن خوب است ولی ارائه راه حل بهتر است.

لذا از رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز و کارشناسانی مثل ایشان انتظار می رود تکنیک های کاهش تبخیر آب دریاچه ارومیه را بموقع  و به طرق مقتضی به اطلاع مسئولین ذیربط، استاندار و وزارتخانه مربوطه برسانند. خشک شدن دریاچه ارومیه بهیچ وجه صلاح نیست و انجام اقدامات پیشگیرانه در مورد حفظ آن وظیفه همه کارشناسان و مسئولین می باشد.

 

ارک-  دوسال از آتش سوزی بازار ایکی قاپیلی (سرای دو دری) تبریز می گذرد.  در اتش سوزی ۱۸ اردیبهشت ماه سال ۹۸ ، بخشی ازبازار ایکی قاپیلی تبریز، در آتش سوخت. گویا اینگونه  آتش سوزی ها، هر۱٠ سال یکبار در بازار تبریز که بزرگترین بازار سر پوشیده جهان است، تکرار می شود.

در آتش سوزی ها، بی احتیاطی ها اغلب، جزو علل عمده بروز آتش سوزی ها و نبود وسایل اطفاء حریق کافی در محل ها، سبب وسعت و بزرگی خسارات این نوع حریق ها می باشد.  با توجه به اهمیت بازار تبریز و لزوم حفاظت بهتر آن، ضروری می نماید که اهالی بازار،  سازمان آتش نشانی، سازمان میراث فرهنگی و مدیریت کلان استان در مورد تامین ایمنی کافی بازار بزرگ تبریز،  اقداماتی  انجام دهند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا