کووید ۱۹ خفیف با ایمنی طولانی مدت آنتی بادی همراه است

مطالعات نشان می دهد در افراد مبتلا به نوع خفیف کووید ۱۹، سلول های تولیدکننده آنتی بادی ایجاد می شوند که می توانند در طول عمر دوام داشته باشند.

به گزارش ارک خبر،به نقل از ساینس دیلی، محققان دانشگاه واشنگتن مشاهده کردند افرادی که مبتلا به نوع خفیف کووید ۱۹ شده بودند دارای محافظت طولانی مدت آنتی بادی در مقابل بیماری در آینده بودند.

بر اساس مطالعه محققان، ماه‌ها پس از بهبودی از موارد خفیف کووید ۱۹، هنوز افراد دارای سلول‌های ایمنی در بدن خود هستند که آنتی بادی علیه ویروس عامل کووید ۱۹ تولید می‌کند. چنین سلول‌هایی می‌توانند برای یک عمر باقی بمانند.

«علی البدی»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «پایین آمدن سطح آنتی بادی پس از عفونت حاد طبیعی است، اما به صفر نمی‌رسد. در اینجا، ما سلول‌های تولیدکننده آنتی بادی را در افراد ۱۱ ماه پس از اولین علائم پیدا کردیم. این سلول‌ها تا پایان عمر زنده خواهند ماند و آنتی بادی تولید می‌کنند که شواهد مهمی برای ایمنی طولانی مدت است.»

در طی یک عفونت ویروسی، سلول‌های ایمنی تولیدکننده آنتی بادی به سرعت تکثیر شده و در خون گردش می‌کنند و باعث افزایش شدید سطح آنتی بادی می‌شوند. پس از برطرف شدن عفونت، بیشتر این سلول‌ها از بین می‌روند و سطح آنتی بادی خون کاهش می‌یابد. جمعیت کوچکی از سلول‌های تولیدکننده آنتی بادی، به نام سلول‌های پلاسمای با طول عمر بالا، به مغز استخوان رفته و در آنجا مستقر می‌شوند، تا به طور مداوم میزان پایین آنتی بادی را در جریان خون ترشح کنند و در برابر مواجهه با ویروس دیگر نقش حفاظتی ایجاد نمایند.

در این مطالعه، از ۷۷ شرکت کننده مبتلا به نوع خفیف کووید ۱۹ در فواصل ۳ ماهه بعد از ابتلاء به اولین عفونت نمونه خون گرفته شد.

همانطور که انتظار می‌رفت، سطح آنتی بادی در خون شرکت کنندگان در چند ماه اول پس از ابتلاء به عفونت به سرعت کاهش یافت و برخی از آنتی بادی‌ها حتی ۱۱ ماه پس از عفونت قابل تشخیص بودند.

به گفته البدی: «افرادی که موارد خفیف کووید ۱۹ را دارند، دو تا سه هفته پس از عفونت ویروس از بدن شأن پاک می‌شود، بنابراین هفت یا ۱۱ ماه پس از عفونت هیچ ویروسی قادر به پاسخ ایمنی فعال نخواهد بود. این سلول‌ها تقسیم نمی‌شوند. فقط در مغز استخوان بوده و آنتی بادی ترشح می‌کنند. آنها از زمان برطرف شدن عفونت این کار را انجام داده و به طور نامحدود ادامه خواهند داد.»

به عقیده محققان، افراد مبتلا به عفونت دارای ایمنی طولانی مدت خواهند بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا