دومین مانور اقدام فراگیر سال ۱۴۰۰ شرکت توزیع برق استان اصفهان با محوریت عبور از پیک تابست

به گزارش ارک خبر:  – دومین مانور اقدام فراگیر سال شرکت توزیع برق استان اصفهان ۱۴۰۰ با محوریت عبور از پیک تابستان با هدف ارزیابی آماده به کاری مولدهای اضطراری، تعدیل روشنایی معابر شهری و بین شهری، مقابله با دستگاه‌های رمز ارز غیرمجاز پنج شنبه ۳۰ اردیبهشت همزمان با سراسر کشور در شرکت توزیع برق استان اصفهان برگزار شد.

 

استکی، معاون بهره برداری شرکت توزیع برق استان اصفهان با اشاره به اهداف این مانور گفت: این مانور در دومین اقدام فراگیر که در سطح کل کشور و ۲۳ شهرستان تابعه شرکت توزیع برق استان اصفهان با حضور ۴۲گروه عملیاتی و ۵۳ گروه اجرایی و ۱۷۵ نفر نیروی اجرایی فنی با ۸۳ دستگاه خودرو سبک و ۱۷ دستگاه بالابر و خودرو سنگین اجرا می شود. این مانور با محوریت تعدیل چراغ روشنایی معابر، جمع آوری ماینرها و براورد آماده به کار بودن دیزل ژنراتورهای اضطراری برق در کل کشور اجرا خواهد شد.

ادامه تعدیل چراغ های روشنایی معابر

معاون بهره برداری شرکت توزیع برق استان اصفهان افزود: در سطح توزیع برق استان اصفهان ادامه تعدیل چراغ های روشنایی معابر را داریم که به صورت یکی در میان کردن چراغ های بلوارها و خیابان های اصلی و این امر برای کمک به شبکه برق است تا در پیک بار بتواند روشنایی نسبی را داشته باشد و کمکی کرده باشیم به نیروگاه هایی که نتوانسته ایم وارد مدار کنیم. این کار ضمن کمک به شبکه برق، تاثیر گذاری فرهنگی هم دارد. از باب اینکه شرکت توزیع از چراغ های خودش شروع کرده و نهایتا این را نشان می دهد که میتوان با روشنایی نسبی که مردم می توانند داشته باشند، این انرژی به کمک شبکه های برق بیاید، چرا که هریک لامپ از مدار خارج شده، تقریبا معادل با روشنایی یک خانه است. در این طرح حدود ۵۶۰۰چراغ با ۹/۰مگاوات را تعدیل میکنیم.

در این مانور پیش بینی میکنیم که تعداد ۷۲۵ دستگاه ماینر در ۸ محل به قدرت تقریبا یک مگاوات را جمع آوری کنیم. همچنین هماهنگی مولدهای اضطراری را برای آماده به کار بودن انجام میدهیم و مراکزی را که هماهنگ کردیم ان شاالله مولدهای آنها را وارد مدار خواهیم کرد که در مواقع اضطراری این مولدها به کمک شبکه های برق بیایند.

استکی اضافه کرد در رابطه با ماینر ها باید گفت: ماینرها قابل شناسایی هستند. از طریق نرم افزارها ما رصد، به مکان های مشکوک ورود میکنیم و نسبت به جمع آوری آن اقدام خواهیم کرد.

محوریت مانور با هدف عبور از پیک تابستان

مهندس مومنیان، رییس گروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت توزیع برق استان در حاشیه این مانور به خبرنگار ما گفت:

در ادامه سلسله اقدامات فراگیر که شرکت توانیر برنامه ریزی کرده در ۳۰ اردیبهشت ماه به صورت سراسری ما ادامه فعالیت ها را در سطح استان اصفهان در ۲۳ شهرستان برنامه ریزی و پیاده سازی کرده ایم و این اقدامات در حال حاضر درحال اقدام است .

البته محوریت ها با هدف پیک سایی است؛ یعنی ما با توجه به پیک باری که با شروع فصل گرم داریم برنامه ریزی کرده ایم که بتوانیم تعدیل بار را انجام دهیم. این اقدامات در سرفصل های تعدیل روشنایی معابر، جمع آوری رمز ارزهای غیرمجاز می باشد.

درهمین راستا ارزیابی آماده به کاری مولدهای اضطراری مشترکین مهم در حال اجراست. البته این کارها از ماه های قبل شروع شده و ما تعدیل روشنایی معابر و جمع آوری رمز ارزها را در سطح شهرستان ها انجام داده ایم و ادامه کار در حال انجام است .

مومنیان درباره شهرستان برتر در این مانورها گفت: همه شهرستان ها در این زمینه همکاری خوبی داشته اند و کیفیت کار خوب بوده لیکن با توجه به حجم تاسیسات و ظرفیت بار نصب شده، حجم کار در شهرستان های بزرگ بیشتر بوده است و عملکرد تمامی شهرستان ها قطعا تاثیر گذار می باشد .

یکی از موارد کاهش پیک بار همکاری مشترکینی است که دارای مولد اضطراری برق هستند که با در مدار آوردن مولد های خود در ساعات اوج مصرف به این مهم کمک خواهند کرد .داشتن مولد اضطراری برای مشترکینی که قطع ناخواسته برق برای آنها مشکلاتی را بوجود می آورد دارای اهمیت است .در این راستا ارگان ها ، سازمان ها و ادارات که کار خدمت رسانی به مردم را بر عهده دارند از اولویت بالایی برای داشتن مولد اضطراری برخوردار هستند که با توجه به دستورالعمل های موجود و تکلیف صورت گرفته تعداد زیادی از مشترکین عمومی و دارای مولد های اضطراری هستند و در این راستا مانور های دوره ای برای کنترل آماده بکاری مولد ها انجام می شود .

رییس گروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت توزیع برق استان در پاسخ به میزان تامین مولد های برق از طرف مشترکین گفت: تعداد زیادی از مشترکین صنعتی برق و همچنین مشترکین عمومی و اداری، دارای مولد های اضطراری برق هستند و امید است با همکاری تمامی مشترکینی که دارای مولد هستند با شرکت در طرح های مدیریت مصرف در کنار بهره مندی از جوایز نقدی آن در زمان اوج مصرف به کاهش پیک کمک کنند و با اتصال به شبکه باعث پایین آمدن میزان فشار بر شبکه گردند.

رصد استخراج کنندگان رمزارزها از اهمیت بالایی برخوردار است

امید بهمن زیاری، مدیر دفتر حراست شرکت توزیع برق استان اصفهان در این مانور گفت: موضوع ماینرها با توجه به شرایط خاص پیک مصرف توزیع برق و کاهش تولید برق کشور از یک طرف و افزایش مصرف مشترکین و علی الخصوص ماینرها، از اهمیت بالایی برخوردار شده است. ما از اواخر سال ۹۷ اقدام به شناسایی استخراج کنندگان غیرمجاز رمزارزها کردیم. در ۳ بخش اقداماتمان را در این حوزه شروع کرده ایم که بخش اول، تشکیل کمیته داده کاوی در سطح شرکت و حاصل کار این تیم، تعیین فاکتورهای مصرف دستگاه های ماینینگ بود. در بخش دوم اقدام، سامانه کمان(کشف مصارف نامتعارف) بر اساس فاکتورهای تعیین شده، راه اندازی شد و مورد بهره برداری قرار گرفت. این کارگروه به لحاظ فنی کلیه مشترکین ما را پایش و موارد تخلف را شناسایی می کند. به کمک این سامانه که یکی از ابزارهای نظارتی مرکز دوربان شرکت توزیع مشغول کار است، مشترکین ماینردار شناسایی می شوند و تقریبا تمامی مشترکین که به صورت غیر مجاز از ماینر استفاده می کنند در آینده نزدیک قابل رصد و شناسایی هستند.

بخش سوم اقدامات مشمول عملکرد در حوزه های عملی، قضایی، انتظامی و برخورد قانونی با این مشترکین است که بعداز مرحله شناسایی وجود دارد. در این مرحله، گروهی که اعضای آن تیم شامل نماینده اداره صنعت معدن و تجارت، نماینده قوه قضاییه، نماینده نیروی انتظامی و نمایندگان شرکت توزیع هستند، به محل های مشکوک مراجعه نموده، و در صورت وجود موارد تخلف، صورت جلسه توسط ضابط قضایی تنظیم و دستگاه های ماینر تا تعیین تکلیف نهایی در اختیار مقام قضایی قرار می گیرد. شرکت برق هم نسبت به برآورد میزان اخذ خسارات وارده و مابه التفاوت هزینه های انرژی این مشترکین اقدام می کند.

مطابق با آخرین ابلاغیه های شرکت توانیر، در حال حاضر نرخ مبنا برای استخراج رمزارزها ۱۶۵۷۴ ریال است که مطابق ابلاغیه مذکور، برای ساعات اوج بار و کم باری ، هزینه انرژی به ترتیب با ضریب ۲ و ۰٫۵ محاسبه می گردد. نهایتا با توجه به برآوردی که برای مشترکین انجام می شود مشترکین متخلف مکلف به پرداخت جرایم سنگینی می شوند و متاسفانه میبینیم که تعدادی از افرادی که ملک خود را به صورت استیجاری در اختیار این افراد گذاشته اند متضرر میشوند و افراد سودجو نیز متواری شده و از نظر شرکت برق صاحب امتیاز انشعاب می بایست نسبت به موضوع پاسخگو باشد. بنابراین خواهش بنده از عموم مردم این است که ضمن دقت به موضوع، در زمان عقد اجاره با مستاجر، تضامین کافی اخذ نموده و در زمان اجرای قرارداد نیز دقت نظر مکفی در خصوص نوع فعایت مستاجر داشته باشند. از طرف دیگر نیز با توجه به این که بیشتر این دستگاه ها در کارگاه های صنعتی ما هستند مطابق هماهنگی که با حوزه صنعت، معدن، تجارت انجام شده مجوز صنعتی آنها لغو می شود و باید مسیر اولیه را برای اخذ مجوز طی کنند و به هر حال توسط حوزه قضایی هم اقدامات لازم مطابق قانون انجام می شود.

میتوان اذعان داشت مواردی از قبیل بهینه سازی مصرف انرژی روشنایی معابر، کاهش تلفات و پیشگیری از سرقت انرژیمی تواند در کاهش پیک موثر بوده و موجب افزایش رضایت مشترکین در خصوص خاموشی های با برنامه و عبور از پیک بار تابستان گردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا