قاچاق کالا، مافیایی است/ کوله‌بران می‌توانند صادرکننده باشند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مافیایی که اقدام به قاچاق می‌کند حتی از مبادی رسمی که در برخی مواقع اسم قاچاق هم ندارد، کالا وارد کشور می‌کنند.

به گزارش ارک خبر،سعید جلیلی پس از ضبط برنامه تبلیغاتی گفتگو با نخبگان در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامه دولتش برای مبارزه با قاچاق کالا اظهار داشت: قاچاق کالا معضلی است که به تولید، اشتغال و پیشرفت کشور لطمه می‌زند.

وی گفت: این از موضوعات بسیار مهم است، اما آن چه اهمیت دارد این است چه تمرکز و تعریفی از مبارزه با قاچاق کالا داشته باشیم، زیرا یک وقت ممکن است تلاشمان را صرف مقابله با چند کولبر کنیم و حالت دیگر این است که با در نظر گرفتن بحث‌های اساسی در قاچاق کالا آن را منحصر به قاچاق محدود نکنیم بلکه بدانیم که در این عرصه حتی از مبادی رسمی، مافیا عمل می‌کند.

جلیلی تصریح کرد: حتی یک پله جلوتر این که قاچاق کالا به عنوان واردات از مبادی رسمی انجام شود و عنوان قاچاق هم نداشته باشد که این به تولید کشور لطمه می‌زند.

وی تأکید کرد: دولت حتماً باید برای مقابله با این گونه قاچاق برنامه داشته باشد و یکی از مهمترین برنامه‌های ما این است که مبارزه با قاچاق صرفاً منحصر به مبادی نیست بلکه مقاصد را هم در بر می‌گیرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر در مبادی ورود کالا، تمهیداتی برای جلوگیری از قاچاق داریم، کافی نیست و حتماً باید در مقاصدی که کالاهای قاچاق می‌خواهد به فروش برسد نیز باید برنامه داشته باشیم و وارد عمل شویم.

جلیلی تأکیدکرد: باید کاری کرد که قاچاق کالا پرهزینه شود؛ اگر جرایم و برخوردهایی برای قاچاقچیان وجود دارد، نباید به میزانی باشد که قاچاق، حداکثر تخلف تلقی شود و قاچاقچیان سود ناشی از قاچاق را بسیار بیشتر از جرایم بدانند در چنین شرایطی نمی‌توانیم در مبارزه با قاچاق موفق شویم.

وی افزود: نکته مهم دیگر این است که برای مبارزه با قاچاق می‌توانیم طرح‌های ایجابی داشته باشیم، من به بسیاری از پایانه‌های مرزی اطراف کشور رفتم و می‌دانم که افرادی که از آنان به عنوان سوخت بر یا کولبر نام می‌برند هر یک می‌توانند به نیروهای فعال در اقتصاد کشور و صادرکننده موفق تبدیل شوند.

جلیلی گفت: سفری به مرزهای غربی کشور و پایانه‌های مرزی آنجا داشتم و جوانانی را دیدم که مشغول کولبری و باربری هستند با آنان صحبت کردم و گفتم که می‌توانند از ظرفیت صادرات کالاهای داخلی به عراق و کردستان آن کشور استفاده کنند و تبدیل به صادرکننده شوند.

وی افزود: برای من بسیار خوشحال کننده بود که در سفری که سال بعد به همان منطقه داشتم؛ آن جوانان را دیدم که تعاونی تشکیل داده بودند و خودشان گزارش دادند که ۵۰۰ میلیون دلار صادرات داشتند که فیلم اظهاراتشان از رسانه ملی پخش شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: پس ما می‌توانیم با داشتن برنامه نه فقط از قاچاق، کولبری و لطمات آن جلوگیری کنیم بلکه به هفت میلیون نفر از مردم مرزنشینمان فرصت دهیم تا با کمک به جهش صادرات کشور؛ به صادرکننده تبدیل شوند.

جلیلی افزود: ما در پیرامون کشورمان همسایگانی داریم که به شدت به واردات کالاهای تولیدی کشورمان نیاز دارند و ما در ساخت آن کالاها با مازاد تولید مواجهیم.

وی گفت: با اجرای این برنامه می‌شود هم از این فرصت برای ایجاد اشتغال و ارزآوری استفاده کرد و هم جلوی قاچاق کالا را گرفت.

جلیلی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چند ماه پس از انتخاب احتمالی به سمت رئیس جمهور دیگر شاهد نوسانات قیمت کالاها نخواهیم بود؟ اظهار داشت: برای داشتن اقتصاد سالم، قبل از هر چیز داشتن ثبات؛ حیاتی است.

وی تأکید کرد: برنامه دولت من از روز نخست کارش باید این باشد که در بازار ثبات ایجاد کند و این هدف زمانی تحقق می‌یابد که بتوانیم بخش‌های مختلف بازار را هماهنگ کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: نمی‌شود بخش پولی کشور با بخش‌های مالی و بیمه؛ ناهماهنگ باشد پس باید برنامه‌ای داشت که از روز نخست این هماهنگی را آغاز کرد به نحوی که در بخش‌های پولی اعم از ریالی و ارزی؛ از روز نخست دولت، سیاست‌های مشخصی را اعمال کرد.

جلیلی همچنین اعمال برنامه جدی برای ساماندهی بازار سرمایه را ضروری دانست و تأکید کرد: این برنامه‌ها باید در حمایت از بازار اولیه باشد نه بازار ثانویه؛ نباید اصالت را به بازار ثانویه داد.

وی افزود: هر قدر به تولید کالا، جهش تولید اهمیت داده شود چنین سیاستی می‌تواند به ثبات بخشی در بازار سرمایه کمک کند.

جلیلی گفت: در کنار این دو، بخش بیمه اهمیت دارد که می‌تواند سبب کاهش خطرپذیری در دیگر بخش‌ها شود.

وی افزود: با اجرای برنامه‌های جامعی که همه این بخش‌ها را مدیریت می‌کند در مدت کوتاهی می‌شود ثبات ایجاد و حرکتی رو به جلو برای فعالان اقتصادی فراهم کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه گفتگو با نخبگان اظهار داشت: برنامه‌ای که امشب ضبط شد؛ برنامه خوبی بود که ۳۰ دقیقه آن به پرسش‌ها و ۳۰ دقیقه نیز به توضیح برنامه‌های بنده برای دولت آینده اختصاص داشت.

جلیلی گفت: امکانی فراهم شده بود که با نمایش نمودارها، برنامه هایم را برای دولت آینده تبیین کردم که بسیار خوب بود.

وی امکانات رسانه ملی را برای تبیین برنامه نامزدهای ریاست جمهوری؛ مطلوب دانست و افزود: در آستانه انتخابات؛ نیاز داریم که مردم هر چه بیشتر با مسأله‌ها و پاسخ نامزدها آگاه شوند و اینکه به چه میزان می‌توانند به پاسخ‌های آنان اتکا کنند.

جلیلی لازمه آگاهی مردم از اراده و باور نامزدها را؛ برگزاری مناظره‌های تلویزیونی و گفتگوهای بیشتر با ملت برشمرد و گفت: با توجه به شرایط کرونایی، هر قدر رسانه ملی بتواند این فرصت را بیشتر فراهم کند، حتماً مغتنم خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که اگر به عنوان رئیس جمهور منتخب در روز ۲۹ خرداد بخواهد دو جمله بی پیرایه به مردم بگوید؛ این دو جمله چه خواهد بود؟ اظهار داشت: هر برادری که با جلب اعتماد مردم این مسئولیت را بر عهده بگیرد همان شعاری را باید بیان کند که ما برای دولت خودمان انتخاب کردیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: اگر این مسئولیت را احراز کنیم از روز نخست دولت باید حرکتی جدی آغاز شود و برای جهاد بزرگ و جهش ایران باید فراخوان عمومی دهیم؛ این دو جمله اصلی است و تحقق این هدف؛ کاری جدی می‌طلبد.

جلیلی افزود: از همان لحظه نخست آغاز به کار دولت آینده؛ باید فراتر از اداره روزمرگی ها؛ جهاد بزرگ برای جهش ایران آغاز شود.

وی در پایان تأکید کرد: بار اصلی این جهاد باید روی دوش مسئولان باشد و هر قدر آنان زیر بار این مسئولیت روند؛ این بار از روی دوش مردم بیشتر برداشته خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا