اقتصاد ایران دچار مشکلات ساختاری است

تبریز- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: اقتصاد ما دچار مشکلات ساختاری مثل وابستگی به نفت بوده و مسائل سیاسی و تحریم‌های داخلی و خارجی محدودیت‌هایی تحمیل می‌کند.

به گزارش ارک خبر،داود بهبودی اظهار کرد: دولت‌هایی که با رأی مردم انتخاب شده و با وعده‌هایی پای کار می‌آیند در برخی مواقع با موانعی مواجه می‌شوند و احیاناً در جاهایی تدبیر مناسبی برای حل مسائل اتخاذ نمی‌شود.

وی افزود: اگر به کارنامه دولت‌های مختلف در کشور نگاه کنیم هم موفقیت‌ها و هم کمبودها و شکست‌هایی به چشم می‌خورد و اگر منصفانه قضاوت کنیم، ما به برخی از اهداف دولت دست یافته‌ایم و دستاوردهایی در سطح ملی و استانی داشته‌ایم ولی به یک سری از اهداف تعیین شده نیز دست نیافته‌ایم.

بهبودی در عین حال خاطرنشان ساخت: توقعات جامعه رفته رفته بالا می‌رود؛ چرا که سطح زندگی و الزامات رفاه با گذشته تفاوت کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی ادامه داد: اقتصاد ما دچار مشکلات ساختاری مثل وابستگی به نفت است و مسائل سیاسی و تحریم‌های داخلی و خارجی محدودیت‌هایی بر عملکرد دولت تحمیل می‌کند.

تحریم‌های داخلی گریبان‌گیر اقتصاد کشور

این اقتصاددان همچنین به تحریم‌های داخلی مثل سو مدیریت‌ها، قوانین و مقررات دست و پاگیر، فرایندهای طویل اداری، ناسازگاری و ناهماهنگی نهادهای مرتبط، رانت جویی و فرار مالیاتی اشاره و اضافه کرد: نظام حاکم به عنوان راهبر توسعه باید بتواند این امور را تدبیر کند و مردم و بخش خصوصی هم همراهی‌های لازم را به عمل آورند.

وی یادآور شد: آذربایجان‌شرقی یک استان فعال اقتصادی در بخش صنعت، کشاورزی، تجارت، خدمات، حوزه پزشکی و سلامت و گردشگری است؛ مردم هم دارای یک فرهنگ اقتصادی خاص هستند که در نتیجه آن در استان ما سهم فعالیت‌های بخش خصوصی همواره از میانگین کشور بالاتر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‎شرقی افزود: در واقع اقتصاد ما درون‌زاتر، خوداتکاتر و توانمندتر بوده و این امر می‌تواند زمینه‌های جهش اقتصادی را برای آینده استان فراهم کند.

وی تصریح کرد: ذخایر معدنی فراوانی در استان وجود دارد و بیش از ۵۰ درصد این ذخایر ۸.۵ میلیارد تنی را نفلین سینیت تشکیل می‌دهد که هنوز پروسه عملیاتی آن تکمیل نشده است.

استقرار یک درصد مس دنیا در آذربایجان‌شرقی

بهبودی اضافه کرد: در زمینه مس نیز بسیار غنی هستیم و بر اساس برآوردهای صورت گرفته بیش از یک درصد مس دنیا در آذربایجان‌شرقی است.

این اقتصاددان متذکر شد: این صنایع در فازهای اولیه بهره برداری هستند و صنعت مس در استان ما جوان و تنها ۱۰ تا ۱۵ سال است که تولید کنستانتره را شروع کرده و طبیعی است که فاصله زیادی با استان‌هایی که بیش از ۵۰ سال پیش فعالیت‌های مرتبط با مس را شروع کرده داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم زنجیره اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری و تبدیل کنستانتره به ذوب، پالایش و کاتد مس تکمیل و فراتر آن صنایع پایین دستی مس ایجاد شود که ارزش افزوده و اشتغال اصلی در همین مرحله قابل ایجاد است.

بهبودی با بیان اینکه معدن فعالیتی به شدت سرمایه بر بوده و در مراحل اولیه نمی‌تواند اشتغال چندانی ایجاد کند، افزود: شرکت ملی مس از گذشته در معدن مس سرمایه گذاری کرده و در سال‌های اخیر هم خیز مناسبی در این ارتباط برداشته شده و بخش خصوصی در این زمینه فعال هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‎شرقی مدعی شد: برآورد ما این است که بخش معدن از جمله مس می‌تواند در آینده یکی از موتورهای توسعه استان آذربایجان‌شرقی باشد.

مزیت‌ها و توانمندی‌های استان آذربایجان‌شرقی

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: آذربایجان شرقی در عرصه ماشین‌سازی و خودرو، صنایع غذایی و شیرینی، نساجی و فرش، کیف و کفش، فولاد، شیشه و داروسازی مزیت‌ها و ظرفیت‌های مطلوبی دارد.

بهبودی افزود: در زمینه گردشگری هم جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی داریم و با رفع عارضه کرونا، منطقه شمال غرب کشور یک محور بکر و جدید برای آینده گردشگری ایران خواهد بود؛ چرا که محور گردشگری مرکز کشور اشباع شده و منطقه شمال غرب کم کم در حال شکوفایی است.

این اقتصاددان اعلام کرد: در ۱۰ سال اخیر ظرفیت هتل سازی استان گسترش و فرهنگ گردشگری شهروندان نیز ارتقا یافته؛ که تبریز ۲۰۱۸ نیز نکته شروع مناسبی در این امر بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا