صندوق رأی، دستاورد انقلاب است/ نباید از امام فاصله بگیریم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه صندوق رأی و انتخابات دستاورد انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی است، گفت: راه‌حلی که امام برای اداره کشور داد، انتخابات بود، بنابراین نباید از امام فاصله بگیریم.

به گزارش ارک خبر، حجت الاسلام حسن روحانی امروز(چهارشنبه) در جلسه هیئیت دولت با اشاره به اهمیت خرداد ماه در تاریخ انقلاب اسلامی، گفت: ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ خرداد روزهای بسیار مهم در تاریخ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران است. ۱۳ خرداد همان روزی است که امام بزرگوار آن سخنرانی معروف را در عصر روز عاشورا و در مدرسه فیضیه ایراد کردند. روز عاشورا در سال ۴۲ روز ۱۳ خرداد بود و سخنرانی معروف امام(ره) موج بزرگی را در سراسر ایران به وجود آورد.

وی افزود: اساس تفکرات امام(ره)  در نهضت اسلامی و در انقلاب اسلامی بر مبنای مردم بود. ایشان آگاهی مردم را اولین رکن اساسی برای نهضت و انقلاب می‌دانستند. آماده شدن مردم برای حرکت عمومی و سپس قیام همگانی را مسیر و حرکت نهضت اسلامی تا رسیدن به مقصد و پیروزی می‌دانستند.

رئیس‌جمهور گفت: شاید بسیاری از مردم مطلع باشند که اساساً امام(ره) در نهضت اسلامی دنبال جنگ مسلحانه و چریکی نبود و آن را راه اساسی نمی‌دانست و راه حلی که مدنظر امام بود حرکت و جوشش مردم و همفکر شدن مردم با مسیر نهضت و حرکت انقلاب اسلامی بود.

روحانی بابیان اینکه ۱۳ خرداد آغاز یک موج بسیار بزرگ در نهضت اسلامی بود، افزود: در سال ۶۸، سیزده خرداد روز دیگری بود که به عنوان رحلت حضرت امام (ره) ثبت شد. عصر سیزده خرداد، حال امام مساعد نبود و شب ساعت ۱۰.۲۰ روح ایشان پرواز کرد و ۱۴ خرداد روز بسیار غم انگیزی بود و صبح و عصر آن روز شرایط جدیدی را ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه ۱۴ خرداد سال ۶۸ یکی از روزهای بسیار تاریخ ساز بود، گفت: صبح ۱۴ خرداد صبحی بود که مردم مطلع شدند که امام، رحلت کردند. غم سراسر کشور را فرا گرفت و اشک از گونه‌های مردم سرازیر بود، اما علیرغم آن غم و سوگ بزرگی که مردم با آن مواجه شده بود یک متانت و سکینه و وقاری را خداوند بر قلوب مردم حاکم کرده بود. سراسر کشور آرام بود و این آرامش ۱۴ خرداد ۶۸ از عجایب تاریخ انقلاب اسلامی است و این نشان می‌دهد که مردم ما چقدر با عظمت بودند، آن هم شرایطی که با عراق به یک آتش بس واقعی نرسیده بودیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: البته از سال ۶۷ آتش بس بود اما نیروهای ما و عراقی سر مرز بودند و ما احتمالاتی می‌دادیم اما همه کشور آرام بود. جایی نبود که بدخواهان، نفوذی پیدا کنند و کاری انجام دهند. ۱۴ خرداد در تاریخ کشور روز عجیبی بود.

روحانی گفت: عصر در مجلس خبرگان رهبری تصمیم بسیار مهم و تاریخ سازی گرفته شد که در آن هم هدایت‌های امام(ره) تاثیر داشت و لطف و عنایت خداوند که اصل مساله بود. چون قبل از رای گیری نهایی برای انتخاب مقام معظم رهبری به عنوان رهبر انقلاب در تنفس، همه بحث‌ها این بود که شورای رهبری چند نفر باشد.

وی خاطرنشان کرد: خود من در آن لحظات، خدمت مقام معظم رهبری بودم. بیرون سالن در مجلس قدیم در ساعت تنفس آنجا بودیم و صحبت می‌کردیم، یکی از بحث‌ها این بود که شورای رهبری چند نفر باشد. بیشتر ذهن‌ها و فکرها این بود که ۳ نفر یا ۵ نفر برای شورای رهبری انتخاب می‌شوند. وقتی تنفس تمام شد و برگشتند و رای گیری شد، شورایی رای نیاورد و نقطه جدیدی در تاریخ سیاسی کشور بود، چرا که خبرگان باید بر روی فرد به اجماع می رسید.

رئیس‌جمهور افزود: این کار در یک زمان کوتاهی انجام شد و قبل از اینکه آفتاب غروب کند، ایران دارای رهبر جدید شد و این خبر به همه جا اعلام شد، آن شب خبرگان با امامت مقام معظم رهبری نماز جماعت مغرب و عشا را برپا کردند، هیچکس فکر نمی‌کرد که شب قبل، امام رحلت کردند و در کمتر از ۲۴ ساعت رهبر بعدی پرچم و مسئولیت را بر دوش گرفته، به نظر من ۱۴ خرداد از آن روزهای مهم و سرنوشت ساز است.

وی همچنین با بیان اینکه صندوق رأی و انتخابات دستاورد انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی است، گفت: راه حلی که امام برای اداره کشور داد، انتخابات بود. نباید از امام فاصله بگیریم، باید روز به روز به امام نزدیک شویم. نظریه امام این بود که مردم نقش تعیین کننده در قدرت و اداره کشور داشته باشند.

روحانی، ۱۵ خرداد سال ۴۲ را یکی دیگر از روزهای مهم انقلاب دانست و گفت: در شب ۱۵ خرداد امام را دستگیر کرده بودند و از قم به تهران انتقال داده بودند و در همان روز اول، ایشان را به انفرادی منتقل کرده بودند. در آن شرایط اگر قیام مردم قم، تهران و ورامین و بسیاری از شهرها در سراسر کشور نبود، معلوم نبود سرنوشت نهضت و امام چه می‌شود و چه تصمیماتی را نسبت به امام اتخاذ می‌کنند.

وی افزود: مردم قم در همان روز که مطلع شدند به سمت صحن حرم حضرت معصومه حرکت کردند. مراجع نیز در آن جمع حضور داشتند و سخنرانی کردند و هیجان زمانی به وجود آمد که زن‌های قم چادر به کمر بسته و شمشیر به دست وارد صحن شدند. این جمعیت زنان با این هیجان و با شعار «یا مرگ یا خمینی» با ورود به صحن یک شور عجیبی را به وجود آوردند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: بعد از حرکت بانوان، مردم بی اختیار از درب باب القبله حرم به سمت خیابان حرکت کردند. با این هدف که امام را به تهران بردند و ما باید او را بازگردانیم. آنجا بود که جمعیت با سلاح دژخیمان روبرو شد و براثر تیراندازی، تعداد زیادی مجروح و عده‌ای نیز کشته شدند که من خودم شاهد گلوله خوردن یک جوان ۲۰ ساله بودم.

۱۵ خرداد نشان داد که ملت زنده است

روحانی اظهار داشت: ۱۵ خرداد نشان داد که ملت زنده است و مردم ما در برابر ظلم و ستم سر به فرود نمی‌آورند. ۱۵ خرداد نشان داد که مرجعیت زنده است. ۱۳-۱۴ و ۱۵ خرداد سه روز بسیار مهم در تاریخ انقلاب ماست.

وی ادامه داد: امام از آغاز با مردم، نهضت خود را شروع کرد. او مردم را بیدار و به حرکت درآورد و با مردم این نهضت و انقلاب را پیش برد و همه جا گره اصلی را به دست مردم و با هدایت او باز کرد.

صندوق نتیجه و دستاورد مهم انقلاب است

رئیس‌جمهور گفت: شما ببینید کدام انقلاب در تاریخ وجود دارد که تنها بعد از ۴۷ روز مردم در آن کشور پای صندوق بیایند. صندوق نتیجه و دستاورد مهم انقلاب اسلامی و انقلاب مشروطه است. در انقلاب مشروطه نیز صندوق یکی از دستاوردهای مهم بود و در تاریخ مشاهده می‌کنیم که در مجالس اولیه مشروطه مردم پای صندوق می‌آمدند و افرادی همچون شهید مدرس به عنوان نفر اول انتخاب می‌شدند.

روحانی اظهار داشت: البته بعدها انقلاب مشروطه به انحراف کشیده شد. اما یکی از ثمرات مهم نهضت مشروطه، همین صندوق رأی است. اینکه مردم پای صندوق رأی بیایند و نمایندگان خود را به مجلس شورای ملی بفرستند. در انقلاب اسلامی یکی از ثمرات مهم، همین صندوق‌های رأی است. اینکه مردم پای صندوق رأی بیایند.

نباید از امام فاصله بگیریم

وی افزود: راه حلی که حضرت امام برای حل مشکلات کشور دادند، از طریق انتخابات و مردم بود. میزان، رأی ملت است شعار اصلی امام بود. خُب نباید از امام فاصله بگیریم. ما باید روز به روز به امام نزدیک تر شویم و نباید بگذاریم سیر قهقرایی خدای ناکرده اتفاق بیفتد.

رئیس‌جمهور بیان کرد: نظریه امام بر این بود که مردم نقش اصلی و تعیین کننده در قدرت و اداره کشور داشته باشند. این سیاست امام بود و بر همین نظریه هم جمهوری اسلامی را بنیان گذاری کرد. به همین دلیل هم خیلی‌ها مخالف بودند و می‌گفتند که الان موقع انتخابات و همه پرسی نیست. ۲۲ بهمن ۵۷ انقلاب پیروز شد، ۱۰ فروردین سال ۵۸ یعنی ۴۷ روز پس از انقلاب، همه پرسی در سراسر کشور برگزار شد.

عده‌ای از همه پرسی خوششان نمی‌آید

روحانی ادامه داد: اگرچه عده‌ای از همه پرسی خوششان نمی‌آید اما اساس نهضت و نظام ما از همه پرسی شروع شد. اینگونه بود که نظام جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید قاطبه مردم بیش از ۹۸.۲ قرار گرفت و کدام نظام و انقلاب است که در یک سال ۵ انتخابات مهم برگزار کند. یعنی همه پرسی و انتخابات در کنار هم. دوبار در همه پرسی شرکت کردند و سه بار در انتخابات.

وی گفت: یک بار در همه پرسی برای نظام جمهوری اسلامی شرکت کردند و یک بار هم در همه پرسی، بعد از نهایی شدن قانون اساسی شرکت کردند و سه بار هم انتخابات در همان سال برگزار شد. [انتخابات اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی، انتخابات برای ریاست جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی.]

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ۵ حضور مردم پای صندوق‌های رأی درسال اول نشان می‌دهد که ماهیت این انقلاب، مردمی است. امام با برگزاری این انتخابات می‌خواهد بگوید که مسیر و راه ما این است و اداره مردم از این طریق است. این مسیر و راه امام که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری هم بوده و ایشان همواره بر حضور حداکثری مردم پای صندوق تأکید کردندT نشان می‌دهد این خطی است که ادامه دارد. نکند یک وقتی روی، نادانی یک فردی که بگوید مهم نیست حالا کم یا زیاد بیایند و رأی بدهند.

مردم باید به اصلح رای بدهند

روحانی خاطرنشان کرد: مهمترین مسئله را یک نفر بگوید مهم نیست. صندوق و انتخابات مهمترین مسئله ماست. همه ما باید کاری کنیم که مردم ما با راحتی، امید و نشاط پای صندوق آراء بیایند و رأی بدهند و رأی به اصلح بدهند. نه اینکه این فرد اصلح است بلکه از نظر برنامه اصلح باشد. باید بهترین فرد مسئولیت را به دوش بگیرد و کار را پیش بگیرد.

وی گفت: من اینجا نمی‌خواهم نطق خداحافظی انجام بدهم. دو ماه دیگر در خدمت مردم هستیم و به موقع حرف‌هایی که باید گفته شود را خواهم گفت. اگر یک دولت قوی با پشتوانه قوی آراء مردم و استراتژی روشن با جهان روی کار نبود، گذراندن سه سال و نیم جنگ تمام عیار اقتصادی به مراتب سخت‌تر از آن بود که گذشت. البته الان هم سخت است.

ترامپ از برجام خارج شد اما تنها ماند

رئیس‌جمهور جنگ اقتصادی را جنگ بسیار سختی دانست و اظهار داشت: اما تدبیر این دولت کاری کرد که ترامپ نتوانست خودش را از انزوا و تنهایی نجات دهد. ترامپ از برجام خارج شد اما تنها ماند و به جز رژیم صهیونیستی و یکی دو کشور مرتجع کسی کنارش نماند. هیچکس کنار او نیامد و حتی متحدین سنتی آمریکا هم کنار او قرار نگرفتند.

روحانی تصریح کرد: چرا از پیروزی سیاسی ملت ایران در طول سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ کمتر صحبت می‌شود؟ چرا از شکست ترامپ کمتر صحبت می‌شود؟ بارها ترامپ به شورای امنیت آمد و شکست خورد. خودش به عنوان رئیس شورای امنیت جلسه را برگزار کرد و شکست خورد. او رفت که به قول خودش «اسنپ بک» اجرا کند اما شکست خورد. او خواست جلوی رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران را بگیرد اما شکست خورد. همه کشورها به استثنای آن کشور، ترامپ را به خاطر خروج از برجام، تقبیح و محکوم کردند.

وی افزود: اگر توان این دولت برای اقناع افکار عمومی و سیاست مداران و سران جهان نبود، آیا چنین اتفاقی رخ می‌داد و ما چنین واقعه‌ای را شاهد بودیم؟ این یکی از بزرگترین افتخارات ایران است. من فکر نمی‌کنم در تاریخ سابقه داشته باشد ایران در برابر آمریکا و در مصاف سازمان ملل روبروی هم قرار بگیرند و برای چند بار آمریکا شکست خورده باشد و چند بار در مصاف دادگاه‌های بین المللی قرار گرفته باشیم و هر چند بار آمریکا شکست بخورد. چرا این مسائل گفته نمی‌شود؟ چرا نمی آیند بگویند که در تاریخ ایران پیروزی‌های ملت ایران کم نظیر و شکست آمریکا کم است.

رئیس‌جمهور گفت: هیچ‌کس نیست که بگوید تعامل سازنده خوب نیست و هیچکس از تقابل با دنیا استقبال نمی‌کند.

هیچ کسی نمی تواند بگوید «برجام» بد است

روحانی گفت: امروز همه بحث مذاکره را مطرح می کنند و می گویند اگر ما بیاییم بهتر مذاکره می کنیم. الحمدالله پس مذاکره را قبول کردید. «اهلا و سهلا»، شما تشریف بیاورید، برای ما این مساله مهم نبود و مهم این بود که بفهمید راه، مذاکره و تعامل با جهان است. الحمدالله این موضوع را در این هشت سال فهمیدید.

وی اظهار داشت: ما به دستاوردهای بزرگی در این هشت سال رسیدیم و به عقب برنمی گردیم. ما به نقطه هایی رسیدیم که هیچ کسی نمی تواند به عقب بازگردد. امروز هیچ کسی نمی تواند بگوید برجام بد است. اگر می تواند چنین موضوعی را مطرح کند، خُب بگوید. امروز اگر ما از برجام تا حدی عقب آمده ایم به دلیل خیانت های آمریکاست.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آمریکا می گوید که می خواهد به برجام برگردد و ایران و گروه ۱+۴ هم معتقدند که همگی باید به برجام برگردیم. همه یک حرف می زنیم و امروز بعد از هشت سال، فکر ما یکی شده است. البته ممکن است در شیوه ها اختلاف نظرهایی داشته باشیم اما در مسائل مهمی به نظر واحد رسیده ایم و این پیروزی بزرگی برای ملت ایران است.

روحانی ادامه داد:آمریکایی ها با تحریم صددرصدی و جنگ اقتصادی ایران به دنبال سرنگونی جمهوری اسلامی بودند. آیا توانستند این کار را انجام دهند؟ خیر، نتوانستند. آنان تصور می کردند در چند ماه می توانند نظام ما را سرنگون کنند اما بعد از آنکه دیدند به هدف شان نمی‌رسند خودشان برای مذاکره به سمت ما آمدند.

ترامپ ده‌بار برای مذاکره تقاضا داد

وی متذکر شد: ترامپ یکی از مسئولان مهم شرق جهان را خدمت مقام معظم رهبری فرستاد تا مذاکرات انجام شود. ترامپ تقاضای مذاکره کرد و ده ها بار از بنده تقاضای مذاکره کرد و از راه های مختلف و اروپا و غیراروپا و کشورهای منطقه و سایر کشورها برای این کار کمک گرفت. آیا این به معنای شکست آنان نبود؟ اگر آمریکا پیروز شده بود، نیاز نداشت برای مذاکره با ایران التماس کند.

رئیس‌جمهور گفت: آگاهی، بیداری، صبر، استقامت و مقاومت مردم ما باعث شکست آمریکا شد. اینکه می بینید امروز در وین مذاکرات ما به خوبی پیش می رود، به دلیل صبر و مقاومت مردم است و همه باید این موضوع را بفهمند. پیروزی ما در سایه ایستادگی ملت ایران، راهنمایی مقام معظم رهبری و تدبیر دولت است و پیروزی همین جوری و بی دلیل و مجانی به دست نمی آید.  برای پیروزی باید بهای سنگینی پرداخت شود و بهای سنگینی هم پرداخت شد. اما در عین حال قدم به قدم دولت هم در کنار مردم تدبیر کرد.

روحانی اظهار داشت: غربی ها تصور می کردند با فشارهای خود باعث شوند که ما نهایتا تا سال ۹۸ دوام بیاوریم و ناچار شویم از بانک مرکزی استقراض کنیم. در این شرایط فکر می کردند ما استقراض خواهیم کرد و تورم و مشکلات اقتصادی متعددی برای کشورمان به وجود خواهد آمد. البته برخی از اقتصاددانان در کشور خودمان هم می گفتند در سال ۹۸ تورم کشور سه رقمی می شود اما اینگونه نشد چرا که دولت در بودجه خودش حتی یک ریال هم از بانک مرکزی نگرفت و همچنین از پایه پولی استفاده نکرد و این کار بزرگی در عرصه اقتصادی بود.

مردم یک روز هم در تامین کالاهای اساسی دچار مشکل نشدند

وی گفت: البته درآمدهای مالیاتی ما افزایش پیدا کرد و ما از این راه وارد شدیم. همچنین سهام دولتی را در بازار عرضه کردیم و این هم یکی دیگر از راه های تامین بودجه ما بود. علاوه بر این اوراق منتشر کردیم و انتشار اوراق هم یکی از راه های تامین بودجه بود. صرفه جویی در بودجه هم یکی دیگر از راهکارهای ما بود. بهترین شیوه انتشار اوراق بود که مقام معظم رهبری هم اخیرا در فرمایشات خود به این موضوع اوراق اشاره فرمودند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: مردم حتی یک روز هم در تامین کالاهای اساسی خود دچار مشکل نشدند که این ناشی از تدبیر دولت بود. حتی در زمان شیوع بیماری کرونا هم ما دچار این مشکلات نشدیم. ما امروز بزرگترین صادرکننده بنزین در منطقه شده ایم. همچنین ما امروز صادرکننده ریل شده ایم در حالی که یک عمر ریل خود را از خارج از کشور تامین کردیم اما امروز نه تنها در داخل کشور ریل تولید می کنیم بلکه می توانیم آن را صادر هم کنیم.

روحانی گفت: در دو ماهه اول امسال ما بیش از پنج برابر دو ماهه سال گذشته بودجه برای بخش عمرانی کشور اختصاص دادیم. سال گذشته حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان و امسال بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این بخش تخصیص داده شده است.

وی تأکید کرد: این مسئله حاکی از آن است که این ملت زنده است، ایستاده است و مقاومت می کند. دشمنان دیدند ملت ما ایستادگی می کنند، نمی شکنند و کشورمان تنوع صادرات دارد و می تواند دلار خود را به نوعی تأمین کند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: درست است که برخی از اجناس، گران است اما باید به این مسئله توجه کرد که اجناس و کالاهای مختلف در کشور ما به وفور وجود دارد. تأمین کالا، رساندن آن به بازار و قیمت آن چند مسئله مختلف هستند که ما در زمینه تأمین و توزیع کالا نگذاشتیم مشکلی برای مردم پیش بیاید اما دلمان می خواست کنترل بیشتری روی قیمت ها انجام شود و اجناس با قیمت کمتری به دست مردم برسد اما این گونه نشد.

روحانی تصریح کرد: حرکت های بسیار خوبی در بخش صنعت و کشاورزی ما نسبت به سال های گذشته اتفاق افتاده است. همچنین بیش از ۷۰ درصد لوازم خانگی در داخل کشور تولید می شود و ما به سمت خودکفایی حرکت می کنیم.

وی اظهارداشت: کشورهای خارجی و آمریکا متوجه شدند که با ایران نمی توانند تقابل کنند و باید تسلیم شوند، لذا ماه‌ها قبل بایدن در تبلیغات انتخاباتی خود رسما اعلام کرد که اگر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی برسد، به برجام برمی گردد. برخی فکر می کنند اخیرا اتفاقی در عالم رخ داده است اما باید بگویم که این آقا خودش در زمان انتخابات این موضوع را به صراحت مطرح  و باز هم این موضوع را تکرار کرد و مسئولان دیگر آمریکا هم این موضوع را مورد تأکید قرار دادند و تکرار کردند.

رئیس‌جمهور گفت: بایدن زمانی این موضوع را مطرح کرد که به صورت تنگاتنگ در حال رقابت با رقیب خود در انتخابات بود. این مسئله نشان می دهد که ملت آمریکا همین موضوع را مطالبه می کنند و اگر این گونه نبود بایدن در زمان انتخابات مسئله بازگشت به برجام را مطرح نمی‌کرد.

روحانی ادامه داد: از آنجایی که مردم آمریکا رأی بیشتری به بایدن دادند مشخص است که ملت آمریکا هم ترامپ را محکوم کردند و فهمیدند که راه، تعامل است. بر این اساس هم در داخل کشور ما همه متوجه شدند که تعامل راه مناسبی است و هم آمریکایی ها به این موضوع رسیدند.

مسائل اصلی ما با آمریکایی‌ها در وین حل شد

وی تأکید کرد: همه امروز فهمیده اند راه این است که بنشینیم و مذاکره کنیم و در مذاکرات وین مسائل اصلی ما با آمریکایی ها حل شده و صرفا چند مسئله باقی مانده است و مذاکره می کنیم تا آن موارد را هم به نتیجه برسانیم.

رئیس‌جمهور اظهارداشت: اگر اراده بر این باشد که در این دولت این کار انجام شود، این دولت این کار را انجام داده است. ما کارمان را انجام داده و تمام کرده ایم. آن قولی که ما به ملت ایران در زمان تحریم ها دادیم، به قولمان وفا کردیم.

روحانی گفت: ما یکبار در سال ۹۴ تحریم را شکستیم و یکبار هم در سال ۱۴۰۰ این کار را کردیم، بر این اساس ما کار خودمان را در این زمینه انجام دادیم. مهم نیست که تشریفات این کار چگونه باشد، مهم این است که ما کار خود را در این حیطه انجام دادیم.

تا پایان دولت، بیماری کرونا را مهار می‌کنیم

وی افزود: ما گفته بودیم که تا پایان این دولت، کرونا را مهار می‌کنیم و باید بگویم که از قله به سمت سرازیری در حال حرکت هستیم. بنده دست مدافعان سلامت را می‌بوسم و باید بگویم که کار بزرگ روی دوش آنان و کل ملت ایران بوده است؛ همگی همکاری کردند تا ما به اینجا رسیدیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: با ادامه واکسیناسیون در کشور روز به روز شرایط بهتری را در این زمینه خواهیم داشت. ما تا پایان دولت، بیماری کرونا را مهار خواهیم کرد. همچنین در ساخت واکسن داخلی برای مقابله با کرونا به تحول بزرگی دست خواهیم یافت. بر این اساس، وعده‌های ما در زمینه رفع تحریم‌ها و مقابله با کرونا تاکنون محقق شده است.

افتتاح‌های پنجشنبه کمر آمریکا را شکست/فرمان«جهش تولید» عملیاتی شد

روحانی اظهار داشت: افتتاح‌های پنجشنبه ما یکی از علامت‌هایی بود که به دشمنان به ویژه ترامپ دادیم و کمر آنها را شکستیم. آنان دیدند علی‌رغم فشارهای متعددی که به کشورمان وارد کرده‌اند، ما در یک روز گاهی دهها هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح می‌کنیم.

وی گفت: ما فردا هم افتتاح در بخش کشاورزی خواهیم داشت، ۲۰هزار زهکشی جدید را افتتاح خواهیم کرد و بیش از ۱۶۰۰ طرح و پروژه گلخانه‌ای را افتتاح می‌کنیم. از هفته آینده علاوه بر پنجشنبه، در روزهای دوشنبه هم افتتاح خواهیم داشت تا آمریکایی‌ها و بدخواهان بفهمند که ایران به صورت استوار در مسیر تولید و توسعه ایستاده است و فرمان جهش تولید را عملیاتی می‌کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: پنجشنبه روز عید غدیر خم، آخرین پنجشنبه افتتاح دولت دوازدهم است و تا آن روز افتتاح خواهیم داشت. همه این افتتاح‌ها نشان می‌دهد که ما در مسیر زیرساخت‌ها، تولید و توسعه همچنان گام‌های استوار را برخواهیم داشت.

ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا