یک میلیون واکسن جدید، فردا وارد کشور می‌شود

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: فردا یک میلیون دوز واکسن جدید وارد کشور خواهد شد و فکر می‌کنم تا پایان تیر بین ۶ تا ۹ میلیون دوز دیگر از خارج وارد کنیم.

به گزارش ارک خبر،محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران ضمن تشکر از مردم که با همه جوسازی‌ها و فضاسازی‌هایی که رسانه‌های معاند و برخی کشورها علیه انتخابات داشتند و عده‌ای نیز در داخل با عنوان تحریم انتخابات همراهی کردند، با حضور در انتخابات کار بزرگی انجام دادند، اظهار داشت: سپاسگزاریم که به مردم به ندای رهبرشان پاسخ دادند.

واعظی گفت: الحمدالله آقای رئیسی با یک رأی خوب انتخاب شدند. رئیس‌جمهور منتخب، هم رئیس‌جمهور کسانی است که به آقای رئیسی رأی دادند و هم رئیس‌جمهور کسانی است که به رقبای ایشان رأی دادند و حتی رئیس‌جمهور کسانی است که اصلا رأی ندادند.

وی عنوان کرد: وظیفه دولت و اعضای آن تا روز ۱۳ مرداد این است که تلاش کنند تا انتقال قدرت به صورت آرام انجام شود و همه اطلاعات، تجربیات و حتی برنامه‌های آینده صادقانه و شفاف در خدمت شخص رئیس‌جمهور منتخب و مجموعه‌ای که با وی همکاری دارند، قرار گیرد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: تا وقتی که دولت سیزدهم جا می‌افتد باید مقدماتی فراهم کنیم تا راحت‌تر همکاران خود را در وزارتخانه‌های مختلف انتخاب کنند.

واعظی با بیان اینکه تا وقتی فشارهای خارجی هست، دولت سیزدهم هم مشکل دارد، گفت: امیدواریم مردم هم همراهی کنند. خواهش من این است که جناح‌های سیاسی، همه تفکرات خود را در خدمت رئیس‌جمهور منتخب و دولت سیزدهم قرار دهند زیرا هرچه به دولت سیزدهم و رئیس‌جمهور کمک کنیم به مردم کمک کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص مذاکرات وین و اینکه ایران از آمریکا چه تضمین هایی خواسته است؟ گفت: برجام همانند همه معاهدات بین‌المللی است و لازم نیست اعضای این معاهده، مادام‌العمر عضو این معاهده باشد یعنی سازوکاری گذاشته شده که اگر عضو قصد خروج از معاهده را داشت، بتواند خارج شود.

واعظی گفت: آنچه که در دوران ترامپ اتفاق افتاد، غیر معقول بود و اقدام قابل دفاعی نیز نبود. تیم مذاکره کننده و آقای عراقچی این مساله را به عنوان موضوعی که باعث تضعیف برجام شده، در مذاکرات مطرح کرده است.

وی افزود: تاکنون مذاکرات پیش رفته است و به سازوکارهایی رسیده‌اند. البته ما اگر روزی به این نتیجه برسیم که برجام برای ما منفعتی ندارد، حضور در آن لزومی ندارد. سازوکار مذاکرات برجام رویبه گونه ای پیش می‌رود تا مجددا شرایط ترامپ تکرار نشود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: ما امروز روی بازگشت به تعهدات مذاکره می‌کنیم نه اینکه بخواهیم مجددا برجام جدیدی نوشته شود. در برجام قبلی منطقه، موشک و حقوق بشر نبوده است و بنظر می‌رسد مسائلی که امروز در آمریکا مطرح می‌کنند برای افکار عمومی داخلی خودشان است.

واعظی در واکنش به مسدود شدن چند سایت خبری ایرانی و منطقه‌ای از سوی آمریکا تاکید کرد: اقدام اخیر آمریکا در رابطه با مسدود شدن سایت های ایرانی خلاف اصول آزادی بیان است که آمریکایی‌ها بر آن تاکید می‌کنند. این موضوع از نظر دولت ایران محکوم است. اگر نمونه‌های مشابهی از طرف آنها در ایران باشد برخورد مشابه کرده و از ابزارهای قانونی و بین‌المللی برای عمل متقابل استفاده می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره پایان تفاهم ایران و آژانس و اینکه آیا این تفاهم تمدید خواهد شد؟ گفت: آقای عراقچی دوشنبه صبح به ایران بازگشتند و گزارشی را به رئیس‌جمهور و رئیس جمهور منتخب دادند و هم در دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی مفصل بحث کردند و یکی از موضوعات بحث‌شان هم مساله تمدید تفاهم آژانس بود. قرار است شورای عالی امنیت ملی تشکیل جلسه دهد و در آن جلسه تصمیم‌گیری شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از مدار خارج شدن نیروگاه بوشهر به دلیل خرابکاری بوده است؟ گفت: خیر، خرابکاری نبوده است. نیروگاه بوشهر، همانند هر نیروگاه غیرهسته‌ای و کارخانه‌ای، تجهیزاتش با خرابی مواجه می‌شود و طبیعی است که در این شرایط باید فعالیت آن را متوقف کرد. براساس گزارشی که آقای صالحی دادند؛ تیم فنی سازمان انرژی اتمی، در حال برطرف کردن مشکل است.

واعظی در ارتباط با مساله واکسیناسیون گفت: من تا الان نشنیدم که دولت قرار بود تا خرداد ماه، ۱۴ تا ۱۵ میلیون را واکسینه کند. ما در ستاد ملی مقابله کرونا برنامه‌ای را تنظیم کردیم که تا پایان این دولت افراد مسن و بالای ۷۰ تا ۸۰ سال را واکسینه کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در خصوص خرید واکسن کرونا گفت: طبق برنامه ریزی که با کشورهای مختلف برای خرید واکسن کرده بودیم همچنین از کواکس، پیگیری‌ها انجام شد. در دو سه هفته اخیر مشکلی در یکی از این کشورها بوجود آمد و آنها خواستند که مدتی به آنها فرصت دهیم.

یک میلیون واکسن جدید، فردا وارد کشور می‌شود

وی افزود: هفته گذشته یک میلیون دوز واکسن به کشور رسید و ما بلافاصله براساس همان برنامه‌ای که از قبل داشتیم و متوقف شده بود، واکسیناسیون را ادامه دادیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: فردا یک میلیون دوز دیگر وارد کشور خواهد شد و فکر می‌کنم تا پایان تیر بین ۶ تا ۹ میلیون دیگر از خارج وارد کنیم.

واعظی با بیان اینکه دو واکسن کوبرکت و کوپاستور، همه مراحل آن طی شده است، گفت: ما هرچه شرکت های داخلی تولید کنند را استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: واکسن‌های دیگری که در فاز دوم هستند تا الان به خوبی پیش می‌رود و امیدواریم بزودی دو واکسن دیگر، به واکسن‌های قبلی داخلی اضافه شود. یکی از شرکت‌های ایرانی همه کارهای کشت واکسن روسی را انجام داده است و از دو هفته آینده این واکسن هم به مرحله توزیع می‌رسد.

برای مرحله دوم واکسیناسیون، واکسن برای همه وجود دارد

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: ما در تمام استانها با پیامکی که به مردم دادیم، آنها را برای تزریق دوز دوم واکسیناسیون دعوت کردیم اما متاسفانه فقط در تهران، تعدادی بدون اینکه پیامک برای آنها رفته باشد، به مراکزی که دوز اول را زده بودند مراجعه کردند.

واعظی گفت: طی دو روز گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد که مردم خودشان نیایند چراکه واکسن برای مرحله دوم، به اندازه کافی برای همه وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گزارشی از اتفاقات یاسوج به دولت رسیده است؟ گفت: وقتی ۸۰ درصد رأی شورای شهر شمرده می‌شود، یکی از نامزدها جزو کسانی بوده که ظاهرا به شورا راه پیدا می‌کرده است اما وقتی ۲۰ درصد باقی مانده آرا شمرده می‌شود، جزو افراد منتخب نبود اما مقامات شهر گفتند هیچ تقلبی نشده و فضاسازی کردند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: ما همیشه با تیراندازی و برخورد خشن مخالف بوده‌ایم. در بدترین شرایط باید با مردم صحبت شود اما ما که در صحنه نیستیم. سیاست نیروی انتظامی و آن‌هایی که حافظ امنیت کشور هستند، همواره این بوده است که با مذاکره و اقناع کار کنند.

واعظی در رابطه با نهایی شدن متن توافق وین گفت: مذاکرات خیلی پیشرفت کرده است. در تمام مسائل موضوعی اقتصادی توافق شده که تحریم‌ها برداشته شود. الان درخصوص بانک، بیمه، نفت، پتروشیمی، فولاد و کشتیرانی توافق شده است. حدود هزار و ۴۰ تحریم دوران ترامپ برداشته می‌شود.

وی ادامه داد: در رابطه با تحریم افراد و دستگاه‌های مربوط به بیت مقام معظم رهبری هم توافق شده که برداشته شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اساس مذاکره ما از سال ۹۴ در رابطه با مساله هسته ای بود. تمام تحریم‌های هسته‌ای در آن سال برداشته شد، چون تیم مذاکره کننده ما اجازه نداشت در ارتباط با منطقه، حقوق بشر، تسلیحاتی و موشکی صحبت کند بنابراین تحریم‌هایی که در این ارتباط بوده از سال ۹۴ هم بوده است.

واعظی گفت: الان بحث ما این است که کدام تحریم‌های باقی مانده به برجام و کدام تحریم‌ها به قبل ۹۴ مربوط می‌شود. ممکن است در نهایت وقتی توفق صورت می‌گیرد، برخی از تحریم‌های مربوط به اشخاص و موضوعاتی که ربطی به برجام ندارد باقی بماند.

وی گفت: در ارتباط با مساله برجام، رئیس‌جمهور در نشست هیئت دولت روز یکشنبه به وزرا دستور دادند هر تصمیمی که می‌گیریم و این تصمیم بخواهد به دولت آینده تسری پیدا کند، حتما باید مشورت کنیم. ما نمی‌خواهیم در این چهل روز آینده کاری بکنیم که دولت سیزدهم و شخص رئیس‌جمهور منتخب با مشکل روبرو شود و یا راضی نباشد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: ما یکسری تصمیماتی را در گذشته گرفتیم که ادامه‌ آنها را دنبال می‌کنیم اما آنچه که از الان به بعد می‌خواهیم تصمیم بگیریم، اخلاق و معرفت حکم می‌کند که با مشورت و تفاهم باشد.

واعظی اظهار کرد: در رابطه با برجام نیز، آقای رئیس‌جمهور دستور دادند که آقای عراقچی به محض رسیدن به تهران همراه با ظریف خدمت آقای رئیسی برسند و گزارش کاملی از مذاکرات بدهند و بگویند پیشرفت‌ها چقدر بوده و محدودیت ها چیست. این گزارش یک ساعت و نیم طول کشیده و همه موارد گفته شده است.

وی گفت: روز شنبه بعد از انتخابات، قبل ساعت ۸، رئیس‌جمهور به آقای رئیسی تلفن زدند و تبریک گفتند، سپس ساعت ۱۱:۳۰ هم حضوری رفتند و تبریک گفتند. آن جلسه فقط تشریفاتی نبود و در رابطه با موضوعات مهم بحث شد.

واعظی گفت: الان هم که من و شما صحبت می‌کنیم آقایان روحانی و رئیسی دارند در مورد موارد مهم کشور گفتگو می‌کنند.

وی همچنین گفت: رضایت رئیس‌جمهور منتخب در رابطه با مذاکرات برجام باید لحاظ شود و آقای رئیسی تاکنون نظری در این رابطه نداده است.

افزایش قیمت لبنیات صحت ندارد

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت لبنیات گفت: خبر افزایش ۴۰ درصدی قیمت لبنیات را بلافاصله وزارت صمت تکذیب کرد. آقای رئیس‌جمهور دستور دادند در این ماههای آخر دولت، بدون هماهنگی نباید هیچ قیمتی افزایش پیدا کند.

واعظی گفت: بالاخره مردم انتخاباتی کردند و با امیدی به آینده به رئیس‌جمهور منتخب رای دادند. ما به همراه رئیس‌جمهور منتخب باید تلاش کنیم تا امید مردم به آینده افزایش پیدا کند. اعتقاد من این است که اگر مردم به دولت‌شان امیدوار باشند، ۵۰ درصد از مشکلات حل می شود.

وی ادامه داد: دیروز رئیس‌جمهور دستور داد و من هم با آقای رزم حسینی صحبت کردم و گفتند ما وزارت کشاورزی و اصناف و انجمن‌های لبنی پیشنهاد افزایش قیمت را دادند دادند اما هیچ تصمیمی در ستاد تنظیم بازار نگرفتیم و هر کسی در هرجایی که گران تر از مصوب قبلی بفروشد تخلف کرده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: ما افزایش قیمت شیر را تکذیب می‌کنیم. آقای وزیر صمت به من گفت در ستاد تنظیم بازار موضوع بحث شده اما تصمیم گیری نشده است و آنهایی که اعلام کردند تخلف کردند.

واعظی گفت: ارز نهاده نیز گران نشده است و همان ارز قبلی است. ما تا الان در توزیع نهاده ها مشکل داشتیم. درباره ترخیص از بنادر هم بحث کردیم، بین گمرک و بانک مرکزی و وزارت صمت تفاهمی انجام شده تا این کار سریعتر انجام شود. آقای رئیس‌جمهور دستور دادند که ساعت ۱۵ امروز معاون اقتصادی جلسه‌ای داشته باشد تا ترخیص نهاده‌ها را تسریع و تسهیل کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا