وزارت بهداشت فقط یک مشکل دارد/ وزیر نباید پزشک باشد

وزیر اسبق بهداشت معتقد است که مهم‌ترین مشکل و چالش حوزه سلامت کشور، مدیریت پزشکان بر وزارت بهداشت است.

به گزارش ارک خبر،در تاریخ ۷ دی ۱۳۹۱ رئیس جمهور وقت در حکمی محمد حسن طریقت منفرد را به عنوان سرپرست وزارت بهداشت منصوب کرد و جلسه بررسی رأی اعتماد او، ۲۷ اسفند همان سال برگزار شد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۱۳ رأی موافق، به وی رأی اعتماد دادند.

وی در سال‌های گذشته سابقه عضو هیئت مدیره و معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی، معاونت سیاستگذاری و برنامه‌ریزی وزارت رفاه، مدیر دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس، مسئول بیمه و درمان کمیته امداد، مسئول بهداشت و درمان وزارت نفت، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و…، را داشته است.

محمدحسن طریقت منفرد در ماه‌های پایانی دولت دهم جایگزین مرضیه وحید دستجردی در وزارت بهداشت شد و در مدت کوتاه حضور در این وزارتخانه، چند اقدام اصولی و اساسی در حوزه سلامت کشور انجام داد که با پایان عمر دولت دهم، ناتمام ماند.

او معتقد است که مدیریت وزارت بهداشت نباید به دست پزشکان بیافتد و خودش می‌خواسته آغازگر این نگاه در مدیریت نظام سلامت کشور باشد که فرصت نشد.

طریقت منفرد در عین حال بر این موضوع تاکید دارد که حساب بدنه جامعه پزشکی از مدیریت وزارت بهداشت جدا است و زحمات و خدمات بدنه جامعه پزشکی را نمی‌توان نادیده گرفت.

محمدحسن طریقت منفرد، به انتخاب وزیر بهداشت دولت سیزدهم، ویژگی‌ها و اولویت‌های حوزه سلامت و…، پاسخ داد.

وی در ابتدا با عنوان این مطلب که تمامی مشکلات نظام سلامت و وزارت بهداشت ناشی از عدم اجرای قوانین حوزه سلامت است، گفت: عدم اجرای قوانین حوزه سلامت ناشی از تضاد منافع در وزارت بهداشت است.

طریقت منفرد با تاکید بر اینکه مترقی‌ترین قوانین حوزه سلامت را داریم، تصریح کرد: این ادعا بر اساس تجارب داخلی و بین‌المللی است که طی سال‌ها زحمت و تلاش حاصل شده است.

وزیر اسبق بهداشت در پاسخ به این سوال که چرا برنامه‌های حوزه سلامت کشور به درستی پیش نمی‌رود، گفت: ما پزشکان از قدرت و اختیارات زیادی برخورداریم و دوست نداریم برنامه‌هایی که منافع ما را تهدید می‌کند، پی ببریم.

وی با اشاره به ۴۰ سال سابقه در مدیریت طبابت، افزود: نباید اجازه بدهیم مدیریت نظام سلامت به دست پزشکان بیافتد. بلکه مدیریت حوزه سلامت، بر اساس تجربه‌های موفق در دنیا، نیازمند مدیریت فرابخشی و پیچیده‌ای است.

طریقت منفرد با عنوان این مطلب که مدیریت سلامت کشور باید خوشحال باشد که مردم ما بیماری و مرگ را تقدیر تلقی می‌کنند، گفت: از این حیث مدیریت نظام سلامت از پاسخگویی جان سالم به در برده است.

وی ادامه داد: من همیشه ملموس‌ترین مثال را برای مدیریت نظام سلامت می‌زنم و آن هم ترافیک است. فرض کنید هیچکدام از ضوابط ترافیکی اعم از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و…، اجرا نشود. آن وقت ببیند چه بلایی سر مردم می‌آید. نظام سلامت ما هم مثل همین ترافیک است، با این تفاوت که در نظام سلامت، جان مردم هم از دست می‌رود.

وزیر اسبق بهداشت اظهار داشت: من معتقدم پزشک نباید در مدیریت حوزه سلامت دخالت کند و این موضوع را باید با استدلال برای پزشکان روشن ساخت که چرا نباید دخالت کنند. زیرا، تا زمانی که حرف‌ها بر اساس مستندات و استدلال‌ها نباشد، نخواهیم توانست به پزشکان بقبولانیم که پزشک نباید در مدیریت وزارت بهداشت دخالت کند.

طریقت منفرد افزود: من ۴۲ سال است که غصه می‌خورم، چون قانون داریم اما اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: قوانین که تصویب می‌شود، برای اجرای آنها دو شرط لازم است. ابتدا باید ضوابط اجرایی آن در هیأت دولت به تصویب برسد و دوم اینکه برای اجرای آنها، آدم‌های قوی باید در کنار وزیر باشند.

طریقت منفرد با عنوان این مطلب که در مدت کوتاه حضورم در وزارت بهداشت توانستم برای قوانین سلامت ضمانت اجرایی بگیرم، افزود: بنده مدعی هستم که ضوابط اجرایی را تهیه کردم، اما کدام آدم عاقلی برای دو ماه می‌آید به وزیر کمک کند. بنابراین، کارهای بنده ناتمام ماند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا