دستاورد کشتی ایران از جهانی 2015 لاس وگاس

خبرگزاری ارک – کشورهای صاحب ورزش از جمله کشتی درجهان، به محض پایان یک رویداد ورزشی، بلافاصله با ارزیابی دستاوردها و آسیب شناسی شکست ها، پرونده آن را می بندند تا با آگاهی از نقاط ضعف و قوت مجموعه فعال در آن، خود را برای موفق تر ظاهر شدن در رویداد بعدی آماده تر کنند.
در این راستا هرکشوری کارشناسانه تر و واقع بینانه تر به بررسی دستاوردهای تیم خود پرداخته و در برطرف کردن نقاط ضعف آن فعال تر باشد، بدون شک در مسابقات بعدی به نتایج بهتری نسبت به رویداد قبلی دست خواهد یافت .
همواره، سال قبل از بازی های المپیک به عنوان بزرگترین رویداد ورزشی جهان که این بار قرار است حدود یک سال دیگر در ریودوژانیرو برزیل برگزار شود، اهمیت این آسیب شناسی در رشته های ورزشی المپیکی را دو چندان می کند.
به همین منظور لازم است فدراسیون کشتی و تیم برنامه ریز این فدراسیون نیز با دقت عملکرد اعضای تیم ها، کادرهای فنی، مدیران و دست اندرکاران فعال در دایره مدیریتی خود در جهانی 2015 را مورد ارزیابی و تحلیل قرار داده در راستای ترمیم و بهبود وضعیت موجود تلاش کند.

نگاهی به عملکرد تیم ها:

*کشتی فرنگی، دور از انتظار
کشتی فرنگی به عنوان مدافع عنوان قهرمانی سال 2014 با سه پله سقوط در لاس وگاس تا رده چهارم متزلزل ظاهر شد و نتوانست از جایگاه طراز اول ایران در این رشته دفاع کند و این باور را پررنگ تر کرد که مدیریت حاکم بر این رشته هنوز نتوانسته در طول یک سال گذشته کشتی فرنگی را با تحولات صورت گرفته در سطح اول کشتی جهان هماهنگ کند.
واقعیت این است که کشتی فرنگی نه تنها انتظارات مسوولان فدراسیون کشتی بلکه مردم را نیز برآورده نکرد و چنین به نظر می رسد که آگاهی نداشتن از تحولات ساختاری در به کارگیری تکنیک و تاکتیک کشتی فرنگی به روز جهان، فاصله ایی قابل توجه بین فرنگی کاران ایران و سایر کشورهای طراز اول این رشته ایجاد کرده است که اگر به موقع کم نشود، کار ایران در المپیک دشوارتر از جهانی 2015 خواهد شد.
به نظر می رسد، ناهماهنگی تمرینات اردویی با مقررات و تغییرات صورت گرفته در قوانین حاکم بر کشتی، نبود آنالیز کافی از توانایی های حریفان، قرارنگرفتن به موقع کشتی گیران در شرایط مسابقه ، خروج به موقع کشتی گیران از فشارهای روانی، یکنواختی تمرینات اردویی، عدم تغییر تاکتیک مبارزاتی کشتی گیران ، یکنواخت و خسته کننده بودن محل اردوهای آماده سازی.
بیش از اندازه خشک بودن فضای اردوها، نبود شادابی لازم در اردوها و نبود نوآوری در تمرینات، عدم ایجاد انگیزه لازم در ملی پوشان، جلوگیری از حضور مربیان توانمند دارای کارنامه موفق در کادرهای فنی به خاطر اعمال فرایند دست و پا گیر کنونی را می توان از جمله مواردی دانست که شاید روند رو به جلو کشتی فرنگی را کند کرده است.
آنچه مسلم است، کشتی فرنگی ایران دارای پتانسیل بالایی است و اگر چنین نبود، فرنگی کاران ایرانی قادر به کسب 3 مدال طلا در المپیک 2012 نبودند و باید دید، حال چه شده است که مدیریت حاکم بر فدراسیون کشتی قادر به استفاده از تمامی پتانسیل موجود این رشته در کشور نیست.

*کشتی آزاد پرتلاش در حفظ جایگاه خود

در مقابل، کشتی آزاد اگر فراتر از انتظارات نبود، کمتر از موجودیت خود هم ظاهر نشد و باید پذیرفت که تیم ملی کشتی آزاد با تعدادی جوان جویای نام، ضمن تثبیت مقام نایب قهرمانی سال 2014 خود 5 سهمیه ارزشمند المپیک را نیز کسب کرد.
ریسک رسول خادم به عنوان سرمربی تیم ملی برای استفاده از 6 کشتی گیر جوان و کم نام و نشان در جهانی لاس وگاس که برای نخستبن بار پیراهن تیم ملی بزرگسالان را برتن داشتند، قابل تقدیر بود که به همین خاطر ارزش نایب قهرمانی را دو چندان می کند.
در کشتی آزاد نظم تیمی بسیار خوبی حاکم بود و کشتی گیران کاملا در اختیار کادر فنی بودند، خوب آماده شده بودند، به زیبایی هرچه تمام تر کشتی تهاجمی هماهنگ با مقررات جدید را به نمایش گذاشتند، حتی با وجود شکست تا آخرین ثانیه ها مبارزه کردند، کشتی گیران ارتباط بسیار خوب و تنگاتنگی با مربیان کنار تشک داشتند.
با این وجود، در دفاع مقابل حریفان و حفظ امتیازات کسب شده ضعف داشتند و در مواردی بسیار ضعیف عمل کردند که این نکته در دنیای مدرن کشتی امروز به هیچ عنوان قابل قبول نیست .
نباید فراموش کرد در دنیایی که به خاطر ورود گسترده تکنولوژی به ورزش، به راحتی می شود علم آنالیز را برای شناسایی شاخص های تکنیکی و تاکتیکی حریفان به خدمت گرفت، غافلگیری نمی تواند معنا داشته باشد،با وجود این یکی دو تن از کشتی گیران آزادکار و حتی فرنگی کاران ما غافل گیر شده و نتیجه را واگذار کردند که این امر نشان دهنده عدم شناخت لازم آنها از حریفان بود.

پیام رقابت های جهانی 2015 برای کشتی ما

رقابت های جهانی 2015 با شگفتی های فراوان به پایان رسید، تعداد قابل توجهی از چهره های برجسته از جمله قهرمانان سال گذشته جهان در تاشکند با شکست های سنگین مواجه شده و حتی قادر به قرار گرفتن روی یکی از سکوها نشدند.
تعدادی از کشتی گیران کم نام و نشان نیز بسیار فراتر از توانایی های خود ظاهر شده مدال ها را از چنگ قهرمانان نامدار خارج کردند تا زنگ خطر را برای آنهایی که نتوانسته اند خود را با تغییرات و قوانین جدید هماهنگ کنند به صدا درآورند.
شاید مشخص ترین پیام رقابت های جهانی لاس وگاس برای تمام کشورهای عضو اتحادیه جهانی کشتی از جمله ایران به عنوان یکی از مدعیان درجه اول این بود که برای کسب مدال در بازی های المپیک 2016 باید صدای زنگ تغییرات ساختاری را شنید و خود را با قوانین جدید و تغییرات ایجاد شده هماهنگ کرد.
شکی نیست هر کشوری که دقیق تر و جامع تر صدای تغییرات در کشتی جهان را بشنوند و آن را در روند مدیریتی و ساختاری خود به کار ببنندد، سهم بیشتری از مدال های المپیک 2016 ریودوژانیرو خواهند داشت.

در فاصله باقی مانده تا المپیک چه باید کرد؟
از امروز تا رقابت های کشتی المپیک 2016 ریودوژانیرو فرصتی یک ساله وجود دارد و فدراسیون کشتی برای عقب نماندن از کشورهای پیشرو و هماهنگ شده با تحولات اخیر ایجاد شده از سوی اتحادیه جهانی کشتی، باید سرعت بیشتری به تغییرات بدهد، در غیر این صورت فاصله ها با قدرت های درجه اول کشتی جهان بیشتر خواهد شد که شاید جبران آن تا المپیک امکان پذیر نباشد.
آنچه مسلم است کشتی با وجود موفقیت های به دست آمده، شاید به طور کامل خواسته های به حق مردم و خانواده بزرگ کشتی را محقق نکرده باشد و طبیعی است که برای ایجاد تحرک دوباره در این رشته، یک سری اقدامات ساختاری همراه باتغییرات اساسی ضروری به نظر می رسد.
شرایط حاکم بر کشتی جهان و سرعت بالای تحول در کشورهای صاحب کشتی این اجازه را به رسول خادم به عنوان رییس فدراسیون کشتی نمی دهد که گرفتار ملاحظه کاری با نام ها و تعارفات معمول بشود و در تصمیم گیری تعلل کند، گرفتن همین مدال ها هم در المپیک 2016 دشوارتر از آنی خواهد بود که تصور می شود.
جان کلام اینکه امید است، مسوولان درجه اول و تصمیم گیرندگان تاثیرگذار فدراسیون کشتی پیام های رقابت های جهانی لاس وگاس را دریافت و زنگ های خطر به صدا درآمده در بعضی موارد در این دوره از رقابت ها را شنیده باشند و مهم تر آنکه با یک آسیب شناسی واقع بینانه و برطرف کردن نقاط ضعف در فاصله باقی مانده تا المپیک 2016، گام های موثر برای کسب افتخارات بیشتر از دوره گذشته را بردارند.
عزیز الله اطاعتی، کارشناس کشتی

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا