پایان جنجال درباره تاریخ تولد «شهریار» + سند

خبرگزاری ارک – تصاویری که از سوی خبرگزاری فارس برای نخستین بار منتشر می‌شود نشان می دهد تمام تاریخ‌های ثبت شده درباره زمان تولد شهریار اشتباه بوده و بهجت تبریزی در سال 1283 متولد شده است.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سید محمدحسین بهجت تبریزی در روستای خشگناب در بخش قره‌چمن آذربایجان ایران در اطراف تبریز متولد شد.

اما هرگز سندی در راستای تاریخ دقیق تولد شهریار منتشر نشده است و همواره درباره تاریخ تولد (حتی سال تولد) این شاعر برجسته نقل‌های ضد و نقیضی می شود.

شاید در دسترس نبودن شناسنامه بهجت تبریزی دلیل این همه تناقض باشد. اما خبرگزاری فارس برای اولین بار با انتشار شناسنامه «عزیزه عبدخالقی» همسر شهریار به تاریخی ثبت شده در این سند اشاره می‌کند. طبق شناسنامه «عزیزه» همسر «شهریار»، این دو در 21 مردادماه سال 1332 با یکدیگر ازدواج کرده‌اند.

در این سند تاریخ تولد شهریار بر خلاف آنچه در بسیاری اسناد آمده ، مربوط به اول فروردین ماه سال 1283 است، وی دارای شماره شناسنامه 22979 است. اما در موارد مختلف سال تولد شهریار به اشتباه 1285 ، 1283، 1284 و یا مشابه آن ثبت شده بود.

برای اولین بار تصاویر شناسنامه عزیزه عبدخالقی همسر شهریار منتشر می شود که سندی ثبت شده از تاریخ تولد شهریار را به همراه سال ازدواج آنها نشان می‌دهد.

سال هاست روایت‌های متفاوتی از تاریخ دقیق تولد این شاعر مطرح می‌شود اما این سند پایانی است بر جنجال‌های سال‌های اخیر.

گفتنی است، محمد حسین بهجت تبریزی مشهور به «شهریار» بیش از 28 هزار بیت شعر به زبان فارسی و در حدود سه هزار بیت به زبان ترکی آذری سروده است. شهرت شهریار مرزهای داخلی کشورمان ایران را در نوردیده و اکنون در اغلب کشورهای جهان شخصیتی شناخته شده است به طوری که اکنون در جماهیر ماورای قفقاز و آسیای مرکزی خیابان ها، سالن های نمایش، پارک ها و دیگر اماکن عمومی به نام شهریار نام گذاری می شوند و در حال حاضر منظومه حیدربابایه سلام در اکثر دانشگاه های جهان از جمله دانشگاه کلمبیا در ایالات متحده آمریکا مورد بحث رساله دکترا قرار گرفته است و برخی از موسیقیدانان همانند هاژاک آهنگساز معروف ارمنستان، آهنگ جالبی برای آن ساخته است.

27 شهریور ماه همزمان با سال روز درگذشت این شاعر به عنوان روز شعر و ادب نام‌گذاری شده است.

منبع:خبرگزاری فارس

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا