قرار نیست ارتباط مجازی ما با دنیا قطع شود

کارشناسان موافق و مخالف پیش‌نویس قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی با توضیح دلایل موافقت و مخالفت خود بر ضرورت تدوین قانون خوب برای فضای مجازی تأکید کردند.

به گزارش ارک خبر، برنامه تلویزیونی جهان‌آرا شنبه شب ۹ مردادماه با حضور سیدعباس مرادی از موافقان پیش‌نویس قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی و محمد کشوری کارشناس فضای مجازی و مخالف این طرح از شبکه افق سیما به صورت زنده پخش شد.

مرادی، موافق طرح در ابتدای این برنامه گفت: وقتی طرحی اصل هشتاد و پنجی می‌شود یعنی کمیسیون ویژه‌ای اجازه پیدا می‌کند که درباره آن یک قانون بنویسد و به عبارتی همه بحث‌هایی که تا الان در خصوص طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی بوده از اینجا به بعد موضوعیت ندارد، چون معلوم نیست کمیسیون ویژه‌ای که برای بررسی این طرح تشکیل می‌شود، همین پیش‌نویس را مبنای بررسی قرار دهد و بر روی همین سند مصوبه‌ای بگیرد و به شورای نگهبان ارسال کند. پس الان بحث در مورد پیش‌نویس طرح حمایت از حقوق کاربران بی فایده است.

قرار نیست ارتباط جمهوری اسلامی ایران با جهان قطع شود

مرادی با بیان اینکه یک تیم کارشناسی بعد از ساعت‌ها کار یک نسخه کارشناسی را طراحی و به جامعه ارائه داده‌اند، گفت: ما در ساماندهی فضای مجازی چهار اصل داریم، اصل اول این است که قرار نیست ارتباط جمهوری اسلامی ایران با جهان قطع شود. اصل دوم این است که به واسطه عقب ماندگی‌ها در ۱۰ سال گذشته، فرصت رقابت در لایه خدمات با نمونه‌های مشابه خارجی وجود ندارد. نکته سوم این است که لزوماً با بومی سازی مسئله حل نمی‌شود و لازم است که از خدمات خارجی استفاده کنیم. همچنین در ۱۰ سال گذشته هیچ قانونی در حوزه فضای مجازی نشده و هیچ ساماندهی اتفاق نیافتاده است و در این فضای نابسامان، زندگی و اقتصاد و مصرف مردم شکل گرفته است. از این رو مسیر پیشنهادی باید عوارض ناشی از تغییر مسیر را کم کند.

محمد کشوری با اشاره به دلیل مخالفتش با طرح صیانت، گفت: ما هم از نظر شکلی و نحوه تدوین طرح و هم خود اصل این طرح و چارچوب فکری آن منتقد هستیم. اینکه احتمالاً کمیسیون ویژه این پیش‌نویس را کنار بگذارد یعنی این طرح ایرادات زیادی دارد و باید محصول زاویه نگاهی که منجر به طراحی این طرح شده است را نقد کنیم.

قبول دارم که به قانون و حاکمیت در فضای مجازی نیاز داریم

وی افزود: اینکه به قانون و حاکمیت در فضای مجازی نیاز داریم و مشکلات جدی در حوزه فضای مجازی داریم که باید حل شود را قبول دارم و همه به این معتقد هستند.

مرادی در بخش دیگری از این برنامه با تاکید بر اینکه ما هیچ مزیت رقابتی با نمونه‌های خارجی نداریم و نظام حکمرانی ما تحت تسلط کمپانی‌های آمریکایی است و در لایه محتوا این کمپانی‌ها حکمرانی می‌کنند و هر محتوایی که دوست داشته باشند را حذف می‌کنند، گفت: در اینستاگرام مجموعه‌ای از پرونده‌هایی که کسی جنسی خریده ولی به دست کسی نرسیده و مجموعه‌ای از تعرضات به حریم خصوصی و مشکلاتی که برای خانواده‌ها پیش آمده وجود دارد.

وی افزود: روبیکا را مشابه اینستاگرام نمی‌دانم و قابل رقابت با آن نیست لذا فعلاً هیچ مشابهی با اینستاگرام وجود ندارد اما در طرح صیانت می‌توان یک مشابه اینستاگرامی با همان امکانات فراهم کرد که اگر اتفاقی برای شهروند جمهوری اسلامی افتاد حقش را در کمترین زمان به او بر گردانیم پس مبنای اصلی قطع ارتباط با جهان نیست بلکه ایجاد نمونه‌های مشابه است که کاربر در خلال زمان در آن به این نتیجه می‌رسد که من امنیت بیشتری دارم و به واسطه دلبستگی هایی که در این فضا برایش ایجاد می‌کنم زمینه مهاجرتش را از نمونه غیرحاکمیتی به نمونه‌ای که تحت قوانین حاکمیت است را فراهم می‌کنم.

وی افزود: رویکرد این طرح بومی سازی و ملی سازی نیست و این بدان معناست که اگر یک نمونه مشابه خارجی حاضر شود این شرایط را بپذیرد او نیز می‌تواند فعالیت کند و از این تسهیلات استفاده کند و لزوماً روی بله و سروش و ایتا سرمایه گذاری نمی‌کنیم. قرار نیست چیزی را فیلتر کنیم.

محدودیت پهنای باند بر اساس میزان مهاجرت از اپ خارجی به بومی

وی ادامه داد: محدودیت این است که به شهروندم می‌گویم تا زمانی که نمونه جایگزین فراهم نشود، من به اینستاگرام دست نمی زنم. اگر مردم ۱۰ درصد مهاجرت کردند و ۱۰ درصد پهنای باند اینستاگرام آزاد شد، پهنای باندم را مثل سابق آزادانه در اختیار اینستاگرام قرار نمی‌دهم و سرعت را بر اساس ۹۰ درصد تأمین می‌کنم و این ۱۰ درصد همان ده درصدی هست که مهاجرت کرده است. مشوق‌ها را به گونه‌ای تنظیم می‌کنم که این مهاجرت اتفاق بیافتد و لزوماً روی ترافیک کار نمی‌کنم و کار کردن روی ترافیک جزو آخرین گزینه‌هاست.

کشوری با بیان اینکه فیلترکنندگان کلوب و بلاگفا جزو طراحان اولیه این طرح بودند، گفت: یکسری افراد در وزارت ارشاد دهه ۸۰ سه بار بسترهایی چون کلوب را فیلتر کردند و باعث ریزش کاربر شدند و همان‌ها جزو طراحان اولیه این طرح بودند. آن موقع بلوغ نداشتیم و کاری کردیم که زده شدند و الان می‌گوئیم امریکایی‌ها تسلط پیدا کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه این طرح صراحتاً محدودیت در ترافیک را ذکر کرده است، تصریح کرد: اگر ترافیک محدود نشود کاربر ایرانی الان چرا باید اینستاگرام را رها کند برود؟

کشوری افزود: یکی از ایرادات این طرح این هست که در جاهایی تعلیق به محال کرده است. در حالی که جایگزین مناسب نمونه‌های خارجی الزاماتی دارد که بخشی از آن الزامات ایجابی هست و هیچ تضمینی وجود ندارد با این کمیسیون و تدوین کنندگان همین اتفاق بیافتد جدای اینکه محدودیت در ترافیک در طرح وجود دارد.

مرادی در پاسخ افزود: بلاگفا و کلوب شکست خوردند چون قانونی برای حمایت از آنان وجود نداشت.

وی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه بهترین مثال برای توجیه اینکه طرحی که نوشته شده عملیاتی است و موفق خواهد بود، دو مثال اول بلاگفا و پرشین بلاگ و کلوب و مثال دوم مهاجرت از وایبر به تلگرام است، تصریح کرد: بلاگفا و کلوب شکست خوردند چون قانونی برای حمایت از آنان وجود نداشت و در آن نظام فکری صاحب سکو مجرم بود ولی بعد از این طرح استفاده مجاز از یک سکو مسئولیتی متوجه صاحب سکو نمی‌کند و اگر کسی در بلاگفا کانال مستهجنی راه انداخت، یقه صاحب بلاگفا و کلوب را می‌گرفتند که چرا اجازه بارگذاری این محتوا داده شده است ولی در این طرح کسی که جرم را مرتکب شده است باید جریمه شود نه صاحب بلاگفا یا کلوب.

مذاکره آذری جهرمی با تلگرام برای کوچاندن مردم از وایبر

وی افزود: در این طرح گفتیم هر قاضی یا بازپرسی اجازه مسدودسازی بستری را که مردم از آن استفاده می‌کنند ندارد. این موضوع باید به یک هیأت ۵ نفره برود و اصلاً مزیت این طرح این است که چرخه فیلترینگ در آن به شدت طولانی و قابل بازگشت است.

مرادی ادامه داد: در زمان انتقال از وایبر به تلگرام آقای آذری جهرمی با تلگرام که روسی بود مذاکره کرد که ما می‌خواهیم از وایبر اسرائیلی به تلگرام روسی منتقل شویم و اولین کارمان این بود که وایبر را از اپ استورهایمان حذف و تلگرام را به شدت تبلیغ کردیم. عزم وجود داشت تا مجموعه مشوق‌ها در تلگرام قرار بگیرد و مردم خود به خود برای رفتن به تلگرام تشویق شوند. از داخل برای تبلیغ تلگرام کمک شد و همزمان با این مهاجرت، ترافیک وایبر را کم کردند و مردم به تلگرام رفتند.

کشوری کارشناس فضای مجازی و مخالف طرح افزود: هیچ پلتفرم خارجی وارد ایران نخواهد شد. پلتفرم طبق این قانون باید ۱۴ تعهد را بپذیرد تا مصونیت داشته باشد که یکی احراز هویت کاربران است. بحث ما این است که احراز هویت برای همه خدمات اجباری است و کاربران ما باید بپذیرند که هویت آنها قابل ارزیابی است. هیچ کاربری نباید هویتش مخدوش باشد ولی مسئله این است که آیا کاربران این را می‌پذیرند یا نه. با این شرایط هیچ پلتفرم خارجی وارد ایران نخواهد شد و فرار خواهد کرد.

مدافعان بارداری با دوگیگ اینترنت هم از مخالفان طرح هستند

مرادی از طراحان و موافقان طرح حمایت از کاربران گفت: الان کسانی که معتقد به بارداری با دو گیگ اینترنت بودند هم الان از مخالفان این طرح هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه دوستانی که تعداد آرای دولت را در نسخه قبلی در حداقل ممکن دیده بودند و اجازه ورود هیچ شرکت خارجی را نداده بودند و هیچ تسهیلاتی را برای ورود شرکت‌های خارجی ندیده بودند و مدافع وایت لیست بودند از طرح کنار گذاشته شدند.

مرادی اظهار داشت: آن آقایان علیرغم همه تلاشی که در رسانه‌ها انجام می‌دهند که فرآیند منطقی طرح را دچار چالش کنند، الان در جلسات خصوصی جزو مخالفان این طرح هستند، فضای تخریبی ایجاد شده که اگر کسی از وی پی ان استفاده کند و در شبکه‌های اجتماعی خارجی فعالیت کند، زندانی می‌شود ولی عموم این نگاه‌ها مربوط به تیم و نگاهی است که قائل به بارداری با دو گیگ اینترنت است و نگاه تیم حاضر به هیچ وجه اینگونه نیست ما چوب نگاه تیم اول را می‌خوریم و اجازه نمی‌دهند عقلانیت طرح به گوش مردم برسد.

وی افزود: باید به مردم توضیح بدهیم که رمز ارز خدمت پایه کاربردی نیست ولی جریانی رسانه‌ای که از تصویب این طرح منافعشان به خطر می‌افتد و آزادی‌هایشان از قِبل دسترسی به حریم خصوصی مردم سلب می‌شود طبیعی است که مردم را بترسانند ما در این طرح موضوع تیک سوم را برای همیشه از فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران پاک کرده‌ایم و اجازه دست اندازی به حقوق مردم را ندادیم.

کشوری از مخالفان طرح تأکید کرد: حتماً نیاز به قانون خوب داریم. متن قبلی ایراد بسیار نگارشی داشت و به همین دلیل مطرح و دیده نشد.

وی با بیان اینکه الان تقریباً همه شرکت‌هایی که فعال این حوزه هستند معترض این طرح هستند گفت: حتماً نیاز به قانون خوب داریم و نیازمند درس گرفتن از تجربه‌های قبلی هستیم. این تجربه‌ها نیازمند چراغی برای آینده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا