تمرکزگرایی، مانع توسعه است

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه بخشی از موانع توسعه ناشی از تمرکزگرایی و نظام برنامه‌ریزی بخشی است، گفت: تا زمانی که اختیار کافی به استان‌ها داده نشود و نظام برنامه‌ریزی منطقه‌ای عملیاتی نشود، دشواری‌های زیادی در مسیر توسعه خواهیم داشت.

به گزارش ارک خبر،محمدرضا پورمحمدی در آئین اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره شهید رجایی آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه بسیاری از امور مربوط به توسعه در حیطه اختیار استان‌ها نیست، افزود: سیاست‌های توسعه به شکل بخشی، ابلاغ و اجرایی می‌شود و سازوکارهای کافی در سطح منطقه‌ای وجود ندارد.

وی ادامه داد: بیشتر ناملایمات و موانع توسعه ناشی از تمرکزگرایی در حوزه برنامه‌ریزی است و برای رسیدن به اهداف توسعه باید در این فرایند تجدیدنظر اساسی صورت گیرد.

وی اظهار کرد: انتظار داریم وقتی از خلیج فارس به مناطق مرکزی کشور آبرسانی می‌شود، اجرای یک خط انتقال ۱۰۰ کیلومتری در استان ما گرفتار هفت‌خوان نشود و یا برای صدور مجوز احداث نیروگاه‌های کوچک که می‌تواند مشکل کمبود برق را تا حدود زیادی رفع کند، معطل صدور مجوز از مرکز نباشیم.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: همه‌ی این مشکلات ناشی از نظام برنامه‌ریزی متمرکز و سیستم تمرکزگرا است، در حالی که تجربه نشان داده هر زمان به استان‌ها اختیار داده شده کارها بهتر انجام شده است.

وی با اشاره به انتصاب استاندار ویژه برای استان خوزستان، گفت: این کار برای سایر استان‌های با شرایط ویژه مانند آذربایجان شرقی هم باید انجام شود و تمرکززدایی تبدیل به رویکرد و راهبرد در حوزه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری شود.

وی اضافه کرد: آذربایجان شرقی با داشتن ۲۷۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه، ظرفیت بسیار خوبی برای دادوستد و توسعه تجارت دارد که اگر اختیار کافی به استان داده شود این کار با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود از دست‌اندرکاران جشنواره شهید رجایی در استان قدردانی کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی در اولین قدم باید ارزیابی درونی داشته باشند و به طور مرتب عملکرد خود را پایش کنند.

وی افزود: در کنار این، ارزیابی بیرونی هم لازم است و این ارزیابی باید مبنای برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری قرار گیرد.

پورمحمدی با بیان اینکه تجلیل از چند دستگاه به معنی کم‌کار بودن سایر دستگاه‌ها یا نادیده گرفتن زحمات آنها نیست، افزود: متأسفانه فضای نقد و گلایه باعث شده است که موفقیت‌ها کمتر دیده شود، در حالی که با وجود همه تنگناها و مشکلات، کارهای خیلی بزرگی هم انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در دوره سه‌ساله مدیریتم در آذربایجان شرقی، شاهد زحمات ارزشمند و طاقت‌فرسای همه دستگاه‌ها بودم و لازم می‌دانم از تلاش‌های همه مسئولان و کارکنان دستگاه‌های اجرایی تشکر کنم.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی؛ وی همچنین به فرمایشی از امیرمومنان درخصوص زودگذر بودن فرصت‌ها اشاره کرد و گفت: فرصت خدمت به بندگان خدا نعمتی است که نصیب ما شده و باید با خدمت بی‌منت به مردم، شکرگزار این نعمت باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا