صنایع مس ایران درآمدهای مس سونگون را در منطقه سرمایه‌گذاری نمی‌کند

استاندار آذربایجان شرقی اجرای پروژه ذوب مس در مجتمع مس سونگون را اتفاقی مهم برای اقتصاد استان دانست و گفت: ارزش افزوده و رونق اقتصادی حاصل از این پروژه در بلندمدت ورزقان را به نقطه ثقل اقتصاد استان و کشور تبدیل می‌کند.

به گزارش ارک خبر،به نقل از فارس، محمدرضا پورمحمدی در آئین عقد قرارداد احداث مجموعه کارخانجات تولید کاتد مس در مجتمع مس سونگون، اظهار داشت: در سایه تلاش‌ها و زحمات همه فعالان اقتصادی استان، نه تنها چرخه اقتصاد استان در شرایط تحریم از حرکت بازنایستاد، بلکه شاهد رونق بخش‌های مختلف هم بودیم.

وی با اشاره به رشد ارزش سرمایه‌گذاری و صادرات استان در سال‌های اخیر، گفت: مهم‌ترین شاخص اقتصادی استان نرخ بیکاری است که اکنون به ۷٫۴ درصد کاهش یافته و در سایه بسترسازی‌های مناسب برای توسعه شاهد مهاجرت معکوس به استان هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در آغاز دوره مسئولیتم در استان سه پروژه را به عنوان اولویت کاری خود مطرح کردم، افزود: این سه پروژه شامل پروژه ذوب مس، نفلین‌سینیت و قطب سوم خودرو بود و خوشحالم که در روزهای پایانی مسئولیت هر سه پروژه در حال محقق شدن است.

وی با بیان اینکه امروز بعد از ۲۰ سال شاهد یک لحظه تاریخی هستیم، افزود: تأخیر در اجرایی شدن پروژه ذوب مس دو دلیل عمده داشت؛ دلیل اول تحریم‌های خارجی بود و با اینکه دو سه بار تا مرحله عقد قرارداد هم پیش رفته بودیم تحریم‌ها مانع از عملیاتی شدن این قراردادها شد.

پورمحمدی با بیان اینکه تحریم‌های داخلی هم داستان مفصلی داشت، افزود: هم در قضیه مس و هم در قضیه نفلین‌سینیت هر بار با یک بهانه شروع کار به تعویق افتاد، اما خوشبختانه امروز با همراهی و پیگیری مسئولان استانی و ملی شاهد عملیاتی شدن هر دو پروژه هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین خواستار توجه بیشتر به مسئولیت‌های اجتماعی از سوی شرکت ملی مس و شرکت مس آذربایجان شد و گفت: برخی از امکانات منطقه در شأن مردم آن نیست و انتظار داریم صنعت مس با درآمدهای خوبی که از مجتمع مس سونگون دارد مسئولیت‌های اجتماعی خود را افزایش دهد.

وی همچنین بر توجه ویژه به بحث توسعه پایدار در کنار بهره‌برداری از ظرفیت‌های معدنی تأکید کرد و گفت: بازسازی جنگل‌ها و منابع طبیعی که در اثر فعالیت‌های معدنی آسیب دیده‌اند باید مورد توجه قرار گیرد.

پورمحمدی از تلاش‌ها و خدمات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در استان هم قدردانی کرد و گفت: هر پروژه‌ای که توسط قرارگاه در استان شروع شده به شایستگی به اتمام رسیده و امیدواریم پروژه‌های مس و نفلین‌سینیت هم به زودی به مرحله بهره‌برداری برسند.

وی با اشاره به اینکه در آستانه عقد قرارداد پروژه انتقال آب ارس با قرارگاه خاتم هستیم، گفت: تحقق این مهم مژدگانی خوبی برای مردم استان خواهد بود.

گفتنی است قرارداد احداث کارخانجات تولید کاتد مس در مجتمع مس سونگون ورزقان به ارزش هشت هزار میلیارد تومان میان شرکت ملی صنایع مس ایران و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در محل این مجتمع امضا شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا