بلاتکلیفی تراکتور در پیچ‌وخم واگذاری ها/ بدهی‌های میلیاردی و پنجره‌ی بسته نقل و انتقالات

تیم تراکتور در حالی خود را برای حضور در فصل جدید لیگ برتر فوتبال آماده می‌کند که اخبار ضد و نقیضی در خصوص واگذاری این تیم به گوش می‌رسد و بسته بودن پنجره نقل و انتقالات تراکتور نیز یکی دیگر از مشکلات این تیم است که هواداران تراکتور نیز از نمایندگان مجلس انتظار دارند که این تیم را از این وضعیت نجات دهند.

به گزارش ارک خبر،تیم فوتبال تراکتور تبریز بعد از شکست مقابل النصر عربستان و حذف از بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا، روز گذشته پس از استراحتی چهار روزه، تمرینات آماده سازی اش را زیر نظر فیروز کریمی از سر گرفت.

سرخ پوشان تبریزی که در طول سه فصل گذشته در بدترین شرایط روحی و روانی قرار داشتند و هر روز سهم زیادی از حواشی فوتبال مربوط به این تیم تبریزی بود، بعد از جابجایی های بی‌شمار در کادرفنی و مدیریت و همچنین از دست دادن بازیکنان کلیدی و اصلی خود از جمله مسعود شجاعی، اشکان دژاگه، مهدی تیکدری، میلاد فخرالدینی، محمدرضا خانزاده، میثم تیموری، حبیب فرعباسی، بار دیگر تحت هدایت فیروز کریمی مربی کارکشته و باتجربه فوتبال ایران قرار گرفتند تا با فراموشی همه‌ی اتفاقات اخیر، برای لیگ بیست و یکم آماده شوند.

فراز کمالوند که بعد از برکناری فیروز کریمی هدایت تیم تبریزی را برعهده گرفت، برخلاف دوران طلایی گذشته خود در تبریز، نتوانست در این تیم دوام بیاورد و خیلی زود غزل خداحافظی را خواند و تراکتور را ترک کرد.

باتوجه به نتایج کسب شده توسط فیروز کریمی و بازی‌های قابل قبول تیم تحت هدایت او، برکناری کریمی و آمدن کمالوند را می‌توان از دیگر عجایب دوران مالکیت زنوزی نام برد که شاید اگر کریمی با تجربه در رأس کادر فنی تیم باقی می‌ماند، بسیاری از بازیکنان خروجی این تیم، در تصمیم خود تجدید نظر می‌کردند و اردوی تبریزی ها برای بازی النصر و آغاز لیگ بیست و یکم تا این اندازه خالی نمی‌شد.

تصمیمات لحظه ای، جابجایی های غیرکارشناسی، سرگردانی در میان آماج حواشی رسانه ای و فضای مجازی، بدهی های میلیاردی، عدم حضور مالک باشگاه در کنار باشگاه و مدیریت از راه دور، ایجاد تنش ما بین باشگاه و هواداران که در نوع خود بی‌سابقه بود، شکست های پی در پی حقوقی در پرونده های داخلی و خارجی و … همه و همه دست در دست هم دادند تا پرهوادارترین تیم آسیا به این حال و روز بیفتد.

آغاز مجدد گمانه زنی ها در خصوص واگذاری باشگاه / کارخانه تراکتورسازی، شرکت ملی مس ایران و یک شرکت دیگر

بعد از تجمع چندین باره هواداران تراکتور در مقابل ساختمان باشگاه و اعلام خبر تحویل تیم به هیات فوتبال استان توسط مدیرعامل باشگاه – که این تصمیم نیز مانند سایر تصمیمات باشگاه احساسی و غیرکارشناسی بود- دوباره گمانه زنی ها در خصوص تغییر مالکیت باشگاه آغاز شد و حتی گزینه هایی مانند کارخانه تراکتور سازی، شرکت ملی مس ایران و یکی از شرکتهایی که مالکش آذربایجانی بود، مطرح شد.

گزینه بازگشت مالکیت تیم به مجموعه صنعتی تراکتورسازی،  از همان ابتدا با رد از سوی مدیرعامل کارخانه به دلیل اینکه در شرایط فعلی اقتصادی کارخانه توان و اراده ای برای مالکیت یک تیم ورزشی را ندارد، حذف شد و همچنین گزینه‌ی مالکیت مدیرعامل آذربایجانی یکی از شرکت ها نیز تنها در فضای مجازی مطرح شد و به وقوع نپیوست.

تلاش نماینده ورزقان برای واگذاری تراکتور به مس / آغاز جنگ لفظی زنوزی و دهقانی

اما جدی ترین گزینه برای مالکیت تراکتور یعنی مجموعه مس سونگون ورزقان همچنان نقل محافل مختلف است و در این بین الهویردی دهقانی نماینده ورزقان بیشترین فعالیت را در این خصوص انجام داده است و حتی برای اولین بار خبر واگذاری مالکیت باشگاه تراکتور به مجموعه مس سونگون را در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرد.

انتشار این خبر کافی بود تا مالک باشگاه تراکتور در گفت‌وگوی تلفنی با رادیو ورزش بار دیگر با همان سبک و سیاق صحبت های خود و با به کار بردن جملاتی جنجالی علیه نماینده ورزقان و ادعای او مبنی بر واگذاری باشگاه به مس سونگون، موج جدیدی را از حواشی برای تراکتور ایجاد کند.

زنوزی در سخنان خود گفته بود: « یک نماینده‌ای که شهر خودش محروم ترین شهر کشور است، از نام و برند تراکتور استفاده و با آن موج سواری می‌کند. نمی‌دانم او می‌خواهد چه بگوید. آذربایجان نمایندگان بزرگی دارد، اما من وقتی این مسائل را می‌بینم، ناراحت می‌شوم.» ، «شرکت ملی مس می‌گوید تراکتور را نمی‌خواهم؛ اما این نماینده می‌گوید که مجبورند مالکیت تراکتور را قبول کنند .وقتی شرکت ملی مس درخواستی نداده و صراحتاً هم گفته که تراکتور را نمی‌خواهد، این نماینده با یک سری از افراد ارتباط برقرار کرده و بنده را تهدید هم می‌کنند. » ، « این آقا گفته که از زنوزی سلب مالکیت می‌کنیم. متاسفانه در کشور ما مدرک گرایی رواج پیدا کرده، اما کاش به جای اینکه مدرک گرایی در کشور رایج شود و بگوییم دکتر یا مهندس هستم، دیپلم داشتیم اما با سواد بودیم. سلب مالکیت مگر می تواند بدون رضایت مالک حاصل شود؟ مگر اینکه مصادره شود، این اتفاقی است که می‌تواند رخ بدهد.» ، « من با استاندار و مسئولان استان صحبت کردم که آنها گفتند از این موضوع خبر ندارند. این طور نیست که با یک سری افراد جلسه برگزار کنند و یک نفر را تهدید کنید یا برخی افراد را به این طرف و آن طرف بفرستید. من مخالف واگذاری نیستم، اما من این تیم را از حاکمیت خریده‌ام. جلوی نظام گردن من از مو باریک‌تر است، چون من ایرانی هستم و نظام و کشورم را دوست دارم، اما اینکه تهدیدهای آنچنانی بکند را برنمی‌تابم. » ، « من با واگذاری مخالف نیستم و بیشتر از هر کسی دوست دارم که تراکتور ارتقا پیدا کند. این آقا امروز از سلب مالکیت صحبت کرده، آیا فردا هم به بازیکن می‌‎گوید که از شما سلب بازیگری می‌کنم؟ شما در جمهوری اسلامی نماینده مجلس و قانون گذار هستید. شما قوانین را متوجه نشوید، پس چه کسی متوجه شود؟ » ، « من با واگذاری مخالف نیستم و بیشتر از هر کسی دوست دارم که تراکتور ارتقا پیدا کند. این آقا امروز از سلب مالکیت صحبت کرده، آیا فردا هم به بازیکن می‌‎گوید که از شما سلب بازیگری می‌کنم؟ شما در جمهوری اسلامی نماینده مجلس و قانون گذار هستید. شما قوانین را متوجه نشوید، پس چه کسی متوجه شود؟»

زنوزی همچنین در این گفت‌وگو باز شدن پنجره نقل و انقالاتی تراکتور را ظرف مدت ۱۰ روز را وعده داده بود که تاکنون این وعده عملی نشده است.

اما همانطورکه پیش‌بینی می‌شد، نماینده ورزقان بیکار ننشست و خیلی زود صحبت‌های زنوزی را این گونه پاسخ داد: « آقای زنوزی به جای توهین به بنده در رادیو:  اصل ۸۴ قانون اساسی را بخوان و به مردم و نماینده اش توهین نکن .عدم نظارت و مسامحه مسئولین باعث شده افرادی مثل شما پر رو و طلب کارانه از مردم صحبت کنید. من جیره خوار نیستم!! و تا حال رعایت کردم و مسایل جنابعالی و باشگاه را مطرح نکردم. حالا که خودتان شروع کردید هم از طریق رسانه و هم از طریق قانونی وارد میشویم. همه نمایندگان استان و کشور به این موضوع حساس هستند و از بعد نظارتی وارد می‌شویم  مردم ما بخاطر سوء استفاده امثال شما بیسوادها و رانتخواران اقتصاد را باختند. لطفا بفرمائید به چه دلیل هزاران میلیارد تومان پول این مردم و کشور را به خارج کشور بردید در حالی که کشور به آن نیاز داشت.چرا نمی توانید داخل کشور بیایید؟ با خرید امتیاز تیم تراکتور توسط جنابعالی که در فکر انباشت پول و انتقال به خارج هستید ، انتظار روز گرو کشی و اخاذی از نظام و کشور ، بودیم.»

باشگاه تراکتور نیز بلافاصله در کانال و صفحه رسمی خود در فضای مجازی در واکنش به ادعای نماینده ورزقان نوشت: اقدام قانونی جهت پیگیری قضایی ادعاها و تهمت‌های مطرح شده از سوی آقای الهویردی دهقان در دستور کار قرار گرفته است تا شفاف سازی کامل در این رابطه صورت گیرد.

اما این پایان کار نبود و در حالیکه تیم تراکتور بعد از انجام بازی قابل قبول در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در مقابل النصر و شکست با یک گل، در آرامش نسبی بعد از بازگشت کریمی در حال آماده سازی برای حضور در لیگ بیست و یکم بود، صحبتهای محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در خصوص مخالفت او با واگذاری مالکیت تراکتور به شرکت ملی مس ایران در خروجی سایتهای خبری قرار گرفت.

پورابراهیمی طی سخنانی درآمد شرکت ملی مس را از آن کرمان دانست و گفت: «از نظر ما قابل قبول نیست که شرکت ملی مس ۴۰۰ میلیارد تومان از استان کرمان برای یک تیم فوتبال ورشکسته (تراکتور) در استان دیگر هزینه کند و این مسئله هیچ توجیهی ندارد؛ لازم است دستگاه‌های نظارتی اطلاعات و سازمان بازرسی ورود و تعهد شرکت‌های بزرگ اقتصادی مبنی بر انتقال حساب‌ها و ایجاد گردش مالی به بانک‌های استان را بررسی و رصد کنند.»

این صحبتهای نماینده کرمان واکنش های زیادی در بین هواداران تیم تراکتور و حتی نمایندگان آذربایجان‌شرقی در مجلس شورای اسلامی در پی داشت.

رییس مجمع نمایندگان مجلس در آذربایجان‌شرقی در واکنش به این اظهارات پورابراهیمی گفت: این صحبت‌ها ۲ محور داشت؛ یکی در مورد بدهی‌های باشگاه که شرکت مس زیر بار تعهدات قبلی و بدهی‌های باشگاه نخواهد رفت و قبلا هم اعلام کرده‌ایم و محور بعدی در مورد مخالفت با اصل حمایت شرکت صنایع ملی مس از تیم تراکتور بود که به طور قطع قابل قبول نیست.

وی با تاکید بر لزوم نقش‌آفرینی بیشتر شرکت ملی مس در بخش‌های سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های صنایع مس و حوزه‌های فرهنگی و ورزشی، بیان کرد: استان کرمان بسیار بیشتر از این ارقامی که قرار است شرکت ملی مس از تیم تراکتور حمایت کند، از منابع این شرکت در ورزش بهره برده است.

فرهنگی با اشاره به اینکه وقایع یاد شده مربوط به تراکتور پس‌لرزه یک قرارداد است، ادامه داد: این تحرک‌ها از پس‌لرزه‌های انعقاد قرارداد ذوب است که اخیراً منعقد شد؛ هر چند این قرارداد هم به تنهایی کافی نیست چون کمبود کنسانتره داریم و کارخانه فاز سه تغلیظ که با شرکت کیسون قرارداد بسته، هنوز عملا شروع نشده است.

وی در عین حال تاکید کرد: اگر مالک فعلی به فعالیت خود بدون مشکلاتی که اخیرا باشگاه دچار شده است، ادامه دهد و بر تعهدات خود پایبند بوده و مدیریت درستی در باشگاه داشته باشد، اصراری بر سلب مسئولیت از وی نیست.

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی ابراز امیدواری کرد با پیگیری نمایندگان استان در مجلس موانع پیش روی باشگاه برداشته خواهد شد و هواداران تیم نگران نباشند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نیز در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اقدامات انجام شده برای حل مشکلات تیم تراکتور اظهار کرد: در جلسه‌ای که با وزیر ورزش و همچنین مسئولین باشگاه تراکتور داشتیم، وعده‌ی حل بخشی از مشکلات این تیم داده شد که فراهم نمودن تمهیدات سفر این تیم به قطر برای انجام بازی مقابل النصر یکی از این اقدامات بود.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شده است با پرداخت بخش دیگری از بدهی‌های باشگاه، پنجره نقل‌وانتقالاتی  باز شود.

وی در خصوص واگذاری باشگاه نیز گفت: با توجه به این‌که تراکتور یک مجموعه‌ی خصوصی است، بحث واگذاری این تیم نیز مربوط به خود مالک باشگاه است و به هر مجموعه‌ی دیگری می‌توانند واگذار کنند اما موضوع حائز اهمیت برای ما، مسئولین استانی و نهادهای نظارتی این است که تیم ضربه نخورد و دغدغه‌های هواداران رفع شود و جوانان غیرتمند آذربایجان هیچ نگرانی بابت باشگاه نداشته باشند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تداوم حمایت ها از تیم تراکتور، خاطرنشان کرد: مجموعه مس آذربایجان باید تا حد توان حمایت خود را از باشگاه‌های ورزشی استان انجام دهد و ما برهمین اساس مذاکراتی را با رییس شرکت ملی مس ایران انجام داده‌ایم و آن‌ها نیز قول مساعدت را داده‌اند اما نحوه این کمک‌ها باید در جلسات آتی بررسی شود.

وی متذکر شد: ما باید به مسیری حرکت کنیم که مجموعه مس به وظایف فرهنگی و اجتماعی خود در داخل استان نیز عمل کند.

وی در واکنش به صحبت‌های برخی از نمایندگان در خصوص قطعیت واگذاری تراکتور به مجموعه مس گفت : بهتر است قبل از انتقال یک مطلب به جامعه، تمامی جوانب را در نظر بگیریم و سپس آن مطلب را در جامعه مطرح کنیم؛ سیاست کلان این است که تیم‌های حرفه‌ای توسط بخش خصوصی اداره شوند و در اکثر نقاط دنیا نیز برهمین قرار است  و ما باید از بخش خصوصی حمایت کنیم تا بخش خصوصی نیز بتواند به تعهدات خود عمل کند.

میرتاج الدینی بیان کرد: اگر بخش خصوصی توانایی مدیریت مجموعه را نداشت، در خصوص بحث انتقال مالکیت باید حساب‌شده عمل کنیم که تیم آسیب نبیند و عواطف هواداران نیز جریحه‌دار نشود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌گو تاکید کرد: مشکلات تراکتور باید در یک فضای منطقی حل شود و با ارسال پیام‌های رسانه‌ای نمی‌توان این‌موضوع را حل کرد و آنچه که برای ما اهمیت دارد، تقویت باشگاه تراکتور و حل مشکلات این تیم است و بحث انتقال مالکیت موضوع ثانویه و دارای یک فرایند طولانی است.

وی تاکید کرد:ما نیز موافق انتقال مالکیت تراکتور به شرکت ملی مس هستیم اما به دلیل اینکه به نظر می‌رسد توافق بین مالک تراکتور و مجموعه مس به راحتی صورت نمی‌گیرد، بعید است این انتقال انجام شود.

مسعود پزشکیان دیگر نماینده مردم تبریز در مجلس نیز در واکنش به سخنان نماینده کرمان گفت: برخی افراد در حد و اندازه‌ای نیستند که در خصوص باشگاه تراکتور که نماد ورزش شمالغرب کشور به شمار می‌آید اظهار نظر نمایند. شرکت ملی مس، درآمدهای معدن سونگون را در استان کرمان خرج می‌کند. در سایه قصور ما تاکنون این مساله به طور جدی پیگیری نشده و باعث ایجاد حق و انتظارات بیجا برای برخی افراد شده است.

وی ادامه داد: استان کرمان با دو تیم فوتبال، بخش عمده درآمدهای شرکت مس را هزینه می‌کند. مس متعلق به استان کرمان نیست و این اقدامات از نظر قانونی هم مشکل دارد. و اگر قرار است دولت به فوتبال حرفه‌ای کمک کند باید ملاک‌هایی مانند سوابق، شهرت، افتخارات و تماشاگران باشگاه‌های فوتبال مد نظر قرار گیرد که با این حساب، تراکتور از خیلی تیم‌های دیگر بالاتر است.

پزشکیان اظهار کرد: مجمع نمایندگان استان و حتی نمایندگان شمالغرب نسبت به این مساله پیگیر هستند. مس سونگون ربطی به نماینده کرمان ندارد که در مورد کمک به تراکتور اظهار نظر کنند.

وی افزود: باید حساب‌های شرکت مس سونگون به آذربایجان‌شرقی منتقل شود و در خصوص انتقال پول‌های شرکت مس سونگون به استان قصور کرده‌ایم اما این موضوع را با جدیت دنبال خواهیم کرد. انگار معادن کشور ارث پدری برخی افراد است که برای استان خود هزینه می‌کنند اما نوبت به ما که می‌رسد زبان اعتراض باز می‌کنند!

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو درمجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید بخشی از درآمدهای مس سونگون در داخل استان هزینه شود و اگر لازم باشد، از این منبع برای کمک به ورزش استان کمک خواهیم گرفت.

فیروز کریمی که گویا او نیز امید چندانی به واگذاری تراکتور به مجموعه مس را ندارد، در این خصوص گفت:اگر هواداران ما فکر می‌کنند صنایع مس ضمن سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیاردی در تراکتور قصد حفظ تیم در تبریز را نیز دارد، سخت در اشتباه هستند؛ هواداران یا باید از وجود تراکتور چشم پوشی و خداحافظی کنند که این امکان وجود ندارد و مردم ما هم این اجازه را نمی‌دهند و یا پای تیم بمانند و حمایت کنند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دغدغه‌های هواداران، بسته بودن پنجره نقل و انتقالات است که به خاطر شکایت تعدادی از بازیکنان‌ که نتوانستند کمکی به تراکتور کنند، پنجره نقل و انتقالات‌ بسته شده است و به دلیل اینکه هیچ کار موثری از این بازیکنان ندیده بودیم، موضوع را پیگیری کردیم و  مسئولان حقوقی باشگاه با تمام توان‌ به دنبال احقاق حق باشگاه بودند که متاسفانه کار به جایی نرسید و در این بین، پنجره نقل و انتقالات ما بسته شد و متاسفانه این اتفاق در بدترین زمان ممکن رخ افتاد.

وی خاطرنشان کرد: با تلاشی که مالک و هیأت مدیره‌ی باشگاه انجام دادند، بخشی از مشکلات باشگاه رفع شد و قرار است پنجره نقل و انتقالات تراکتور در طول هفته جاری باز شود.

کریمی در خصوص فعالیت باشگاه در فصل نقل و انتقالات نیز گفت: ما به صورت قاطع و کامل نتوانستیم در نقل و انتقالات شرکت کنیم، اما با نفراتی که در بازار نقل و انتقالات به عنوان بازیکن آزاد حضور داشتند،  صحبت کردیم آنها نیز به دلیل احترامی که به تراکتور و هواداران داشتند، پیشنهاد ما را قبول کرده و در تمرینات حاضر شدند.

وی اضافه کرد: سعی کردیم از بین نفراتی که می‌توانستیم جذب کنیم، بهترین‌ها را به تراکتور بیاوریم و با همین نفرات، تمرینات را آغاز کنیم و امیدواریم با باز شدن پنجره نقل و انتقالات، قرارداد این بازیکنان را هم ثبت کرده و بازیکنان تاثیرگذار جدید به خدمت بگیریم.

وی تاکید کرد: هیچ اداره، سازمان و نهادی توان هزینه‌ی آنچنانی برای تراکتور را ندارد کند  و اگر سازمانی بیرون از استان به دنبال خرید امتیاز باشگاه است، به دلیل عشق و علاقه به تراکتور نیست و اگر صنایع مس بخواهد اقدامی برای خرید امتیاز باشگاه تراکتور بکند، به دلیل نوع سرمایه گذاری این مجموعه، به دنبال چنین مسائلی است.

سرمربی تراکتور تاکید کرد: هیچ نهادی برای تراکتور ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه نمی‌کند و اگر هرکس اسپانسری پیدا کند که نه تنها ۳۰۰ میلیارد نه، بلکه ۱۰۰ میلیارد تومان برای تراکتور هزینه کند، من در بین دو نیمه دیدار مقابل پرسپولیس دست او را می‌بوسم. هر کس با هر جایگاهی چنین وعده‌ای می‌دهد، به دنبال عوام فریبی است و چنین موضوعی امکان پذیر نیست.

به گزارش ایسنا، با توجه به تمامی موضوعات مطرح شده و شرایط حاکم بر تراکتور، فیروز کریمی و بازیکنان این تیم کار سختی برای حضور در بازی‌های فصل آینده لیگ برتر فوتبال خواهند داشت و شاید تنها کورسوی امید برای پرهوادارترین تیم آسیا تجربه‌ی بالای فیروز کریمی باشد که در میان انبوهی از مشکلات بتواند سرخهای آذربایجان را به جایگاه واقعی خود در فوتبال ایران بازگرداند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا