۱۰ موزه جدید در آذربایجان‌شرقی آماده افتتاح است/جنگل‌های دیزمار، در راه ثبت جهانی

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان آذربایجان‌شرقی گفت: تعداد ۱۰ موزه در استان آماده افتتاح است که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ارک خبر، جمشید حمزه‌زاده در ویژه‌برنامه بوم‌گرد رادیو فرهنگ ضمن اعلام این خبر افزود: پیرو سیاست‌های جدید گردشگری در خصوص راه‌اندازی موزه‌های تخصصی در کل کشور، به تبع آن در آذربایجان‌شرقی نیز این امر مدنظر قرار گرفته است.

حمزه‌زاده با اشاره به اینکه شهرداری تبریز اولین سازمانی است که دارای اداره گردشگری است، افزود: اتوبوس‌های گردشگری، تاکسی‌های از من بپرس، تملک خانه‌های تاریخی، بازسازی نقاط تاریخی شهر، احیای درب‌های تاریخی شهر تبریز و … از جمله اقدامات اثربخش شهرداری در حوزه حفظ آثار تاریخی تبریز است.

وی با بیان اینکه ۳۲ هتل در سطح استان در دست احداث وجود دارد که شامل  هفت هزار تخت می‌شود، تصریح کرد: آذربایجان‌شرقی با محوریت تبریز ۶۶ هتل و هتل آپارتمان با ۱۱ هزار تخت دارد که این رقم برای پساکرونا کافی نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به تهیه بسته‌های جدید تشویقی برای هتل‌سازی که به‌زودی در شورای اسلامی شهر تبریز مطرح خواهد شد، گفت: گردشگری سلامت یکی از حوزه‌های اصلی گردشگری در استان است و قبل از کرونا شاهد مسافرت تعداد زیادی از بیماران با هدف مداوا از کشورهای آذربایجان و ترکیه و عراق به تبریز بودیم که امیدواریم با تکمیل این هتل‌ها، میزبان خوبی برای این گردشگران باشیم.

حمزه‌زاده اظهار کرد: آذربایجان‌شرقی یکی از تاریخی‌ترین استان‌های کشور است که به مرکزیت تبریز در طول ادوار تاریخ، از جمله نقاط حساس و استراتژیک کشور بوده است. تبریز طی پنج دوره پایتخت بوده و همین اتفاق موجب شده که دارای پتانسیل‌های برتر در زمینه ظرفیت‌های گردشگری باشد.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌شرقی چهار هزار اثر تاریخی و فرهنگی دارد، که دو هزار اثر آن ثبت شده است، گفت: ما در استان دو اثر ثبت‌شده جهانی شامل کلیسای سنت‌استپانوس و بازار تاریخی تبریز به مساحت ۲۷ هکتار داریم و بیش از ۱۲۷ عنصر در قالب بازار تاریخی تبریز ثبت جهانی شده است.

رییس جامعه هتل‌داران با تاکید بر اینکه در کنار آثار ثبت شده جهانی، اماکن فاخر دیگری همچون ربع رشیدی و اوجان در این استان وجود دارد که نشان‌دهنده فرهنگ غنی این شهر در دوره متعلق به ایلخانی است، ادامه داد: شهر تبریز به عنوان شهر موزه‌های ایران مطرح است و بعد از تهران بیشترین موزه را دارد.

حمزه‌زاده گفت: استان آذربایجان‌شرقی دارای ۴۲ موزه تاریخی و فرهنگی در موضوعات مختلف است که از شاخص‌ترین آنها می‌توان به موزه آذربایجان، قاجار، سنجش و … اشاره کرد.

وی تصریح کرد: سالانه فقط یک اثر از هر کشور ثبت جهانی می‌شود و در این راستا وزارت میراث فرهنگی و گردشگری از قالب تک‌بنایی خارج شده و بیشتر به سمت ثبت مجموعه‌های تاریخی گرایش دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه طی سال جاری، چهار کاروانسرا برای ثبت جهانی معرفی شده‌اند، افزود: جنگل‌های دیزمار در استان، نامزد ثبت جهانی یونسکو شده و پرونده آن در دست بررسی است و کارشناسان یونسکو برای ارزیابی این جنگل‌ها طی ماه‌های آتی از این منطقه دیدن خواهند کرد.

وی گفت: بحث ثبت جهانی پل‌های مشترک خداآفرین با مشارکت جمهوری آذربایجان در دست اقدام برای ثبت است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا