حدود ۵۰ درصد جمعیت آذربایجان شرقی مبتلا به اختلالات خلقی و افسردگی هستند

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت آذربایجان شرقی گفت: طی سه سال اخیر حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت استان مورد ارزیابی سلامت روان قرار گرفته‌اند که از این تعداد ۹ درصد دارای اختلالات روان شناختی و روان پریشی مورد شناسایی شده‌اند؛ نتایج این ارزیابی نشان داده است که نزدیک به ۵۰ درصد موارد دارای مبتلا به اختلالات خلقی و افسردگی هستند.

به گزارش ارک خبر،وهاب اصل رحیمی  در خصوص هفته سلامت روان اظهار کرد: همه ساله ۱۸مهرماه که مصادف با ۱۰ اکتبر و روز جهانی بهداشت روان است، موضوع سلامت روان در جهان مورد توجه و تمرکز قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز همزمان از ۱۸ الی ۲۴ مهر ماه هفته سلامت روان برگزار می‌شود و همه ساله سازمان جهانی بهداشت در این ایام شعار جهانی سلامت روان را اعلام و از این طریق دورنمای حوزه سلامت روان آن سال را تعیین می‌کند؛ امسال نیز سازمان بهداشت، شعار این سازمان «سلامت روان برای همه؛ بیایید آن را به یک واقعیت تبدیل کنیم» اعلام کرده و همچنین  فدراسیون جهانی سلامت روان نیز شعار «سلامت روان در جهانی نابرابر» را انتخاب و به دنیا ابلاغ کرده است تا حاکمان، سیاستمداران و رهبران جهان در این زمینه متمرکز و سرمایه گذاری کرده و دسترسی به خدمات سلامت روان را به صورت همگانی تسهیل کنند.

وی افزود: با وجود اینکه در وضعیت موجود، جهان با نابرابری مواجه است، یعنی بخشی از جامعه از امکانات برخوردار بوده و بخشی برخوردار نیست لذا تاکید بر این است که دولت و جوامع، حرکت و سیاست گذاری در حوزه سلامت را به سمت حداقل رساندن این نابرابری و تسهیل دسترسی به خدمات سلامت روان در نظر بگیرند.

اصل رحیمی گفت: سازمان جهانی بهداشت برای استاندارد کردن تعبیر و مفاهیم حوزه سلامت، تعدادی از مفاهیم را تعریف کرده و دور نما را مشخص می‌کند.

وی در رابطه با معنای سلامت خاطرنشان کرد: سلامت شامل رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و  نه صرفاً فقدان بیماری است، در این تعریف، سلامت روان به عنوان یکی از مولفه‌های مهم سلامت، دارای جایگاه بسیار بزرگی است و طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، سلامت روان نیز به مفهوم تامین، حفظ و ارتقاء سلامت روانی فردی و اجتماعی، پیشگیری از ابتلا و درمان مناسب بیماری‌های روانی و توانبخشی بیماران روانی است که در این تعریف تاکید بر میزان بهره‌مندی و خود اتکایی انسان‌ها در حوزه رفاه جسمی و روانی است.

سلامت روان به منزله‌ی سالم و طبیعی بودن فرآیندهای تفکر، اندیشیدن در ذهن است

وی با اشاره به معنای سلامت روان بیان کرد: منظور از سلامت روانی این است که ذهن باید سالم باشد تا بتواند توان تصمیم‌گیری و مدیریت صحیح مسائل زندگی فردی و اجتماعی را تامین کند، روابط بین فردی را درست طراحی کرده و با احساس خوب بودن بتواند در جامعه نگاهی مثبت اندیش و روابط بین فردی و اجتماعی مثمر ثمری داشته باشد.

این روانشناس خاطرنشان کرد: به صورت مستمر تاکید ما این است که اگر بدون توجه به سلامت روان به سلامت جسمی متمرکز شویم، تبلور و تحقق جامعه سالم، سرابی بیش نخواهد بود چراکه بدون داشتن ذهن فعال و تصمیم‌گیری درست و همچنین عواطف و هیجانات سالم و مدیریت کارآمد زندگی و مسائل آن، امکان داشتن جامعه‌ای سالم و معنویت با منابع انسانی توانمند و بهره‌ور و موثر امکان پذیر نیست.

اصل رحیمی اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که ابعاد  سلامت اعم از جسمی، اجتماعی، روانی و معنوی سلامت بر یکدیگر تاثیر گذار بوده و در این میان نقش سلامت روان از برجستگی بیشتری برخوردار است و به عبارتی سایر ابعاد سلامت مرهون و وامدار بعد سلامت روان است.

وی خاطرنشان کرد: اگر سلامت روان به درستی و به صورت فراگیر مورد توجه قرار گرفته باشد و شاخص‌های آن در افراد محقق و تامین شود، بقیه‌ی ابعاد سلامت نیز پشتیبانی شده و ارتقا می‌یابند و در جامعه نیز سلامت اجتماعی تحقق خواهد یافت.

نزدیک به ۲۵ درصد جمعیت قبل از شیوع کرونا به نوعی از رنج روانی برخوردار بودند

این روانشناس یادآور شد: مطابق آخرین پیمایش سلامت روان نزدیک به ۲۵ درصد جمعیت قبل از شیوع کرونا به نوعی از رنج روانی برخوردار بوده و در معرض انواع آسیب‌ها قرار داشتند و با توجه به گزارش سازمان جهانی بهداشت، مشکلات حوزه سلامت در دنیا به ترتیب اختلالات عصبی و روانی با ۱۳ درصد، صدمات و حوادث با ۱۲ درصد  مردم جهان را تهدید و گرفتار کرده است.

وی ادامه داد: اگر بنا است تا ۷۰ سال زندگی کنیم، داشتن مشکلات روانی و ناتوانی، تعداد سال‌های عمر ما را کاهش داده و مرگ زودرس را تسهیل می‌کند یا به عبارتی دیگر طبق آمارها  ۳۳ درصد سال‌های سپری شده عمر ما با ناتوانی خواهد بود، لذا مسئولین حوزه‌های مختلف اعم از نمایندگان مجلس، روسای قوا، مجموعه مدیران و تاثیر گذاران جامعه باید به حوزه سلامت روان توجه لازم را داشته و در این زمینه مسئولانه، متعهدانه و موثر وارد میدان شوند و گرنه در آینده مشکلات همه‌گیر و فراگیر سلامت روانی و اجتماعی به صورت گستره جامعه را در معرض دگرگونی‌های غیر قابل مدیریت قرار خواهد داد.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت آذربایجان شرقی متذکر شد: با توجه به اینکه کشور ما در معرض انواع تحریم‌های ظالمانه و فشارهای تحمیلی از خارج کشور است و با انواع مشکلات اقتصادی و اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کند لذا وضعیت ما به نوعی است که اگر رهبران، مدیران و سیاست گذاران در زمینه‌ی سلامت روان سرمایه گذاری نکنند، پیامد آن در آینده‌ای نزدیک غیر قابل مدیریت خواهد شد.

وی همچنین گفت: انتظار داریم که مدیران سرمایه‌های خود را در حوزه‌ های رفاه اجتماعی از قبیل بهبود تامین منابع شاد زیستن مرد، امید آفرینی، تفریحات سالم، توسعه گردشگری، بهبود روابط اجتماعی، توسعه ارزش های اخلاقی و همزیستی بنده برنده و… معطوف کنند تا امید در جامعه افزایش یابد و آرامش، امنیت و آسایش برقرار شود؛ باید شرایطی فراهم شود تا انسان‌ها با نگرانی و دغدغه پایین به حداقل های مورد انتظار و مورد نیازشان دست یابند.

توجه به فرهنگ تفریح و استراحت در جامعه ما جا نیافتاده است

وی اظهار کرد: بحث بعدی توسعه و ترویج فرهنگ تفریح در جامعه است؛ انسان در زندگی خود پنج نیاز اصلی دارد که یکی از آنها نیاز به تفریح و استراحت است، اما متاسفانه در جامعه‌ی ما این فرهنگ چندان جا نیافتاده است.

اصل رحیمی در پایان تاکید کرد: در دوران کرونا به دلیل فاصله‌گذاری اجتماعی، بیش از ۸۰ درصد تفریحات تعطیل شده است لذا سیاست گذاران جامعه باید برای این رخداد برنامه‌ای داشته باشند؛ در غیر این صورت جامعه دلمرده، افسرده و خسته خواهد بودو در نتیجه از بهره‌وری و کارآمدی مناسب، خلاقیت و آرامش برخوردار نخواهد شد.

 

به گزارش ایسنا، گفتنی است؛ ۱۸ الی ۲۴ مهرماه هفته سلامت روان نامگذاری شده و عناوین روزهای این هفته به شرح زیر است:

یکشنبه ۱۸ مهر: نقش سیاستگذاران در دسترسی عادلانه به خدمات سلامت روان

دوشنبه ۱۹ مهر: نقش تحریم‌ها بر نابرابری سلامت روان در پاندمی کرونا

سه‌شنبه ۲۰ مهر: رابطه‌ منصفانه‌ ارائه‌دهندگان خدمات سلامت روانی – اجتماعی با خدمت‌گیرندگان

چهارشنبه ۲۱ مهر: تأثیر انگ بر نابرابری خدمات سلامت روان در جامعه

پنجشنبه ۲۲ مهر: ضرورت توسعه عدالت اقتصادی و اجتماعی در بهبود سلامت روان جامعه

جمعه ۲۳ مهر: سواد سلامت روان و بهره‌مندی از خدمات

شنبه ۲۴ مهر: نقش حاکمیت در توانمندسازی افراد دارای معلولیت (جسمی و ذهنی)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا