محصول زعفران آذربایجان شرقی تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفت

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی از تحت پوشش قرار گرفتن محصول زعفران از سالجاری خبر داد و گفت: پس از بررسی و مکاتبات طولانی و زحمات سازمان جهاد کشاورزی استان، این امر برای کشاورزان زعفران کار تایید شده و زعفران استان تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت و تعرفه‌ها در سیستم بارگذاری شده است.

به گزارش ارک خبر،علی تبریزی در جلسه ستاد بیمه محصولات زراعی و باغی در ارتباط با میزان عملکرد و پوشش بیمه، گفت: در بخش پوشش بیمه‌ای محصولات باغی و زراعی عملکرد متوسط و در بخش دام، آبزیان و منابع طبیعی متاسفانه عملکرد ضعیف بوده است.

وی به میزان تحقق پوشش بیمه‌ای در زیربخش‌های مختلف کشاورزی در سالزراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ اشاره کرد و گفت: در زیر بخش زراعی از ۱۹۷ هزار هکتار سطح تکلیفی ۱۶۷ هزار هکتار و در زیر بخش باغی از ۱۵ هزار هکتار سطح تکلیفی حدود ۱۱ هزار و ۳۰۰ هکتار از برنامه ابلاغ شده، تحقق یافته و تحت پوشش بیمه قرار گرفته شد.

وی افزود: در بیمه نامه الحاقی برای زیربخش زراعی نیز ۲۶۹ هزار هکتار سطح برای بیمه تعیین شده بود که ۴۲ هزار هکتار تحقق یافت و برای زیربخش باغی از ۱۳ هزار هکتار اراضی حدود ۹۸۰۰ هکتار تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

تبریزی به برنامه پیشنهادی ارسال شده از تهران برای پوشش بیمه سال زراعی جاری اشاره کرد و گفت: ۲۲۱ هزار هکتار طرح پوشش بیمه برای زیربخش زراعی برای سال ۱۴۰۰ تعیین شده است که در آن برای طرح جهش تولید برنامه ریزی نشده و در ادامه افزوده خواهد شد و برای زیربخش باغی نیز ۱۳ هزار هکتار پوشش بیمه برای سال ۱۴۰۰در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: برای سال جاری از شرکت‌های بیمه انتظار داریم که در زیر بخش باغی به تحقق ۱۰۰درصدی دست یابند و جای عذر و بهانه‌ای وجود نخواهد داشت.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان با اشاره به میزان بیمه پوشش یافته در سال ۱۳۹۹، گفت: از کل اراضی تحت پوشش بیمه در زیر بخش زراعی در سال ۱۳۹۹ که معادل ۲۰۹ هزار هکتار است، ۱۴۱ هزار هکتار تحت پوشش بیمه ستاد اجرایی فرمان امام قرار داشت و بیمه شامل بیمه نامه عادی است.

وی افزود: بیشترین سطح تحت پوشش بیمه در سال ۱۳۹۹ برای محصول گندم دیم بوده و شامل ۱۶۵ هزار و ۹۸۰ هکتار و برای گندم آبی حدود ۴۶۰۰ هکتار است.

وی به سطح تحت پوشش بیمه در زیر بخش باغی اشاره کرد و گفت: از ۲۱ هزار هکتار اراضی تحت پوشش بیمه باغات ۴۶۰۸ هکتار آن برای محصول گردو بوده، ۱۲ هزار هکتار برای محصول سیب و برای انگور آبی ۲۵۸۹ هکتار و دیگر محصولات باغی اختصاص یافته است.

تبریزی در ارتباط با غرامت پرداخت شده به کشاورزان در سال زراعی ۹۸ – ۹۹ گفت: در زیر بخش زراعی حدود ۵۰ میلیارد تومان غرامت پرداخت شده است و در مجموع برای کل زیربخش‌ها ۶۷۶ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان پرداخت شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، وی به برآورد غرامت برای سالزراعی جاری اشاره کرد و گفت: برای زیربخش زراعی ۱۰۸ میلیارد تومان و برای زیربخش  باغی ۸۶ میلیارد تومان و در مجموع ۱۹۴ میلیارد غرامت برای سال زراعی جاری پیش بینی شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا