ثبت جهانی آثار در شناساندن قدمت و هویت تاریخ منطقه نقش مهمی دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: ثبت جهانی آثار در شناساندن قدمت و هویت تاریخ منطقه نقش مهمی دارد.

به گزارش ارک خبر، آیدین رحمانی عصر چهارشنبه در جلسه هماهنگی اقدامات دستگاه‌های اجرایی برای بازدید ارزیابان یونسکو با اشاره به آمادگی کاروانسرای خوی برای ثبت جهانی این اثر تاریخی اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی برای میزبانی شایسته از ارزیابان یونسکو موظف هستند همکاری لازم را با فرمانداری خوی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همکاری لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: ثبت جهانی آثار در شناساندن قدمت و هویت تاریخ منطقه نقش مهمی دارد و باید از این فرصت برای ثبت جهانی کاروانسرای قطور خوی استفاده کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی افزود: آذربایجان غربی با توجه به غنای تاریخی و فرهنگ تعداد آثار ثبت جهانی شده بسیار کمی دارد که برای افزایش این تعداد نیاز است تمام مسئولان با یکدیگر تعامل حداکثری داشته باشند.

رحمانی اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی تولیدات عشایری در حاشیه این مراسم نیز می‌تواند نقش مهمی برای معرفی آداب و رسوم مردم این منطقه داشته باشد که برای برگزاری این نمایشگاه نیز برنامه‌ریزی‌های لازم در اسرع وقت انجام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی نیز در این مراسم عنوان کرد: از سال گذشته مقدمات لازم برای تهیه پرونده ثبتی کاروانسرای قطور خوی در فهرست آثار جهانی تشکیل شده و در این مدت اقدامات لازم اعم از مرمت اضطراری و آزادسازی حرایم این بنا انجام شده است.

جلیل جباری اضافه کرد: در مدت یک روزی که ارزیابان یونسکو در استان حضور دارند نیاز است تا برنامه‌ریزی‌های لازم برای اقامت، تأمین امنیت و میزبانی از آنجا به نحو احسن انجام پذیرد که نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف است.

وی تصریح کرد: کوچک‌ترین کوتاهی در این مورد ممکن است حتی به عدم ثبت پرونده مجموعه کاروانسراهای ایران نیز بیانجامد که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت نحوه میزبانی و حفاظت از کاروانسرای قطور خوی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا