یادداشت های روز* نوشته محمد اشر اقی

*مدیرمسئول – محمّد اشراقی

*افزایش طلاق 

طبق آمار ارائه شده توسط مرکز آمار و اظهارات  مقامات قوه قضائیه، آمار طلاق با مدت ازدواج کمتر از یکسال در ایران افزایش و آمار ازدواج کاهش یافته است.

باور این است که هرگونه افزایش و کاهش منفی در آمارهای  مربوط به خانواده ها  مهم و حساس بوده و باید نظر مسئولین مربوطه را جلب کند و به فکر وادارد که نهادهای ذیربط را مجبور به  چاره اندیشی کند.

می دانیم که طلاق جزو آفات مهم خانواده ها محسوب می شود و بی توجهی به افزایش روند وقوع طلاق زوج های جوان گسترش آسیب های سایر حوزه های جامعه را نیز متاثر می سازد.

باور این است که اوضاع نامناسب کسب وکارها، بیکاری، گرانی روز افزون و سایر آسیب های اقتصادی و اجتماعی در مشکل افزایش آمار طلاق مؤثر می باشند. بنابراین در مورد حل این مشکل، اقدامات مربوط به بهبود اوضاع اقتصادی باید تسریع گردد.

*حقوق بشر

حقوق بشر از وقتی که بشر خود را شناخته و با نزدیکان و سایر آحاد جامعه زندگی می کند بوجود آمده است. حقوق بشر به طور سنتی و تاحدودی مشابه توسط عموم  نهاد های قومی و دینی شناخته شده است.

علاوه بر این، حقوق بشر در سطح جهانی، اخیرا توسط تشکیلات سازمان ملل متحد نیز تدوین، منتشر و با صدور اعلامیه ای رسمی، برسمیت شناخته شده است.

اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل، مثل یک  آئین نامه جهانی عمل می کند، یعنی اصول و دستور العمل روابط افراد با یکدیگر و دولتها و بالعکس را، در سطوح محلی، ملی و جهانی تعریف می نماید.

می شود گفت رعایت حقوق بشر، برای حفظ نظم جوامع، تامین منافع آحاد جامعه امری ضروری می باشد.

برعکس می توان ادعا نمود که اگر درجائی مواردی از لغو یا ضایع شدن حقوق بشر وجود داشته باشد، وضع نامتعارف مشهود را، باید حاصل اعمال انواع زورگویی های فردی و جمعی خلاف حقوق بشر دانست. به تعبیر دیگر جز خود وکامکی ها و مپافع فردی و جمعی هیچ علت فکری و عقیدتی دیگری نمی تواند راضی به لغو حقوق بشر باشد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا