۷۵ میلیون دلار شیرینی و شکلات از آذربایجان‌شرقی صادر شد

تبریز- رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: در نیمه نخست امسال ۶۶ هزار تن شیرینی و شکلات به ارزش ۷۵ میلیون دلار از واحدهای گمرکی استان صادر شده است.

به گزارش ارک خبر، محمدنقی هنربر با بیان اینکه آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، تهران، اصفهان، قزوین، قم و یزد از استان‌های مهم تولیدی و صادراتی کشور در محصولات شیرینی و شکلات هستند، افزود: در این مدت ۲۱۳ هزار تن به ارزش ۱۸۹ میلیون دلار شیرینی و شکلات از مبادی گمرکی کشور صادر شده است.

وی با بیان اینکه تنوع بازار و صادرات به ۷۵ کشور دنیا از جمله مزیت‌های قابل توجه در این صنعت است، اظهار داشت: کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، امارات متحده عربی و ساحل عاج از عمده مقاصد صادراتی شیرینی و شکلات کشور در این مدت بوده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: از ۵۶۳ واحد تولیدی کشور در این صنعت، ۱۲۵ واحد با ظرفیت تولیدی بیش از ۴۱۷ هزار و ۸۴۵ تن مربوط به آذربایجان شرقی است.

هنربر ادامه داد: به همت صنعتگران و تولیدکنندگان، ایران در صنایع شیرینی و شکلات با صادرات بیش از ۴۵۰ میلیون دلار جزو ۳۰ کشور برتر صادر کننده این محصول در سال ۲۰۲۰ بوده است.

وی یادآوری کرد: برنامه ریزی راهبردی، تدوین و ترسیم نقشه راه مناسب برای تولید و توسعه صادرات، انجام امور کارشناسی در کارگروه توسعه صادرات و بررسی راه‌های ظرفیت‌سازی و توانمندسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط تولید و صادرات محصولات شیرینی و شکلات برای حضور در بازارهای جهانی از جمله مهمترین اهداف تشکیل میز کالایی در این حوزه است.

هنربر پایش آماری مستمر وضعیت تولید و تجارت کالا را ضروری دانست و افزود: این استان با تلاش بی‌وقفه بخش خصوصی ضمن صادرات به ۵۱ کشور جهان، تولید حدود ۴۰ درصدی شیرینی و شکلات کشور را به خود اختصاص داده است که این امر یک مزیت بسیار بزرگ صنعتی محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا