برداشت ۸۳ هزار تن محصول پیاز در آذربایجان شرقی

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سطح زیرکشت پیاز در استان بالغ بر ۱۸۰۰ هکتار است که از این میزان مساحت کشت در سالجاری مقدار ۸۳ هزار تن محصول پیاز برداشت شده است.

به گزارش ارک خبر،جلال رحیم زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان این‌که کاشت و برداشت پیاز به دو صورت تابستانه و پاییزه انجام می‌گیرد، افزود: سطح زیر کشت تابستانه پیاز استان ۱۲۰ هکتار است که عمدتا در شهرستان‌های عجب شیر و آذرشهر کشت می‌شود.

وی ادامه داد: میزان تولید محصول تابستانه پیاز استان نیز حدود ۵۰۰۰ تن است که در داخل استان مصرف می‌شود.

وی با بیان این‌که سطح زیر کشت پاییزه پیاز استان ۱۶۸۰ هکتار است، افزود: این مقدار عمدتا در شهرستان‌های عجب شیر، شبستر، بناب، ملکان، آذرشهر، اسکو و هوراند کشت می‌شود.

رحیم زاده بیان کرد: میزان تولید محصول پاییزه پیاز استان حدود ۷۸ هزار تن است که علاوه بر تامین نیاز داخلی استان به سایر استان‌های همجوار نیز ارسال می‌شود.

وی متوسط تولید محصول پیاز در هر هکتار را ۴۷ تن اعلام کرد و گفت: ارقام عمده مورد کشت پیاز در استان شامل زرقان، قرمز آذرشهر، النا، گلدن و ارقام محلی است.

وی به عمده مشکلات تولید محصول پیاز در استان اشاره کرد و افزود: محدودیت منابع آبی جهت کاشت پیاز به خصوص در شهرستان‌های حوزه دریاچه ارومیه، عدم وجود صنایع تبدیلی متناسب برای فرآوری پیاز در سطح استان و وجود محدودیت‌های صادراتی برای صادارات محصول مازاد پیاز استان از جمله موانع تولید پیاز در استان است.

به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، مدیر امور زراعت این سازمان افزایش سطح زیر کشت نشایی پیاز و استفاده از روش‌های نوین آبیاری از جمله کاربرد نوار تیپ در آبیاری مزارع پیاز جهت کاهش مصرف آب را از اقدامات انجام یافته در زمینه افزایش تولید پیاز اعلام کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا