یادداشت های روز* نوشته محمد اشراقی

*مدیرمسئول – محمّد اشراقی

* اعمال نفوذ در کار ادارات قطع شود

در فرهنگ عمومی انواع اعمال نفوذ در افراد و نهادها وجود دارد. این خصیصه ناپسند، مخل کار افراد، ادارات و وظایف کارکنان می شود. ولی عده ای با استفاده از اعمال نفوذها، انجام کارها را تسریع و حصول منافع دور از دسترس و یا نامشروع را بنفع خود تسهیل می کنند.

اخذ رشوه و پارتی بازی، انواعی از اعمال نفوذها شمرده می شود. اعمال یادشده باید در ردیف جرایم محسوب گردند و متخلفین نیز باید پیگیری و بازخواست شوند و بطور مناسب مورد تنبیه قرار گیرند، تا متنبه شوند.

برای تغییر، تقلیل و حذف فرهنگ ناپسند و مضر  اعمال نفوذ، دولت، ادارات و سازمانهای عمومی دیگر باید باصراحت رویه های مفید موجود قبلی را فعال سازند و درصورت لزوم دستورالعملهای روشن و قاطع صادر و اجرا نمایند. یاد آوری می شود که اغلب سوء استفاده ها وکارکردهای معیوب ادارات، از طریق انواع اعمال نفوذهای معمول بوجود می آیند.

* تورم بالای استان مهار شود

طبق اظهاربعضی از مسئولان و کارشناسان استان آذربایجان شرقی، بعللی ، تورم وگرانی ذیربط در این استان از استانهای دیگر بیشتر است.

نبود مؤسسات و عرصه های مناسب کسب و کار عمومی بزرگ مرتبط با معاملات فصلی و دائمی ، فعالیت های اقتصادی جاری استان با ساختار محدود بازار استان و ترکیب و تراکم جمعیتی
آذربایجان شرقی متناسب نیست.

باور اهل تخصص این است که برای عادی سازی انواع فعالیت های استان، تغییر، اصلاح و توسعه نهادهای اقتصادی استان در تبریز و شهرهای دیگر آن ضروری و برای حل مشکل بالا بودن نرخ تورم این استان نسبت به  استان های دیگر، کارساز خواهد بود. بنظر می رسد،  اگر این کار عملی نشود، آسیب های ناشی از تورم زیادتر، کما کان  مردم استان را آزار خواهد داد.

*ضرورت تعیین تکلیف کالاهای راکد گمرکات

وقتی کالائی در گمرک بدلایلی، بمدت زیاد بلا تکلیف متوقف می شود، هم صاحب کالا ضرر
می بیند و هم دولت زیان می کند و همچنین  مردم از عواقب این اشکال  متضرر می شود.

شدت خسارات توقف کالاها در گمرکات وقتی برجسته تر احساس می شود که کالا های مورد نظر در بازار با احتکار، کمبود و یا نبود مواجه هستند.

حل مشکلات گمرکی از امور سهل و ممتنع می باشد. یعنی صاحب کالا باید بانحا مختلف مجبور به حل سریع  مشکل توقف کالای خود باشد.  در عین حال گمرکات هم، با تهیه آمارهای دقیق و روشن از انبارهای اموال متروکه گمرک،  نسبت  به حل این نوع مشکلات، اقدامات پیشگیرانه انجام دهند.

قابل تامل است که کالائی با ارزش های میلیاردی در انبارهای متروکه گمرکات می ماند و تاریخ گذشته و فاسد می شوند و از سوی دیگر هم، مردم در جامعه بدنبال همان کالا له له می زنند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا