برخی مطالبات مردم سمنان از دولت/ تغییر نگاه مسئولان ضروری است

سفر حجت‌الاسلام رئیسی به استان سمنان فرصت مغتنمی برای طرح مطالبات مردمی به خصوص در حوزه گردشگری، اقتصاد، اشتغال، مسائل فرهنگی، کرونا و همچنین حفظ محیط زیست و منابع طبیعی است.

به گزارش ارک خبر،نخستین سفر حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی به استان سمنان در مقام رئیس دولت سیزدهم در حالی هفته جاری انجام می‌شود که مطالبات مردم این استان در زمینه‌های گوناگون مانند آب، اشتغال، معیشت، کنترل تورم، مسائل مرتبط به روستاها، کرونا و موضوعات فرهنگی و رفاهی و حتی هنری، توسعه و… در زمره مهمترین مباحث روز در فضای مجازی و جامعه است.

در گزارش قبل به موضوعاتی مانند خشکسالی، توسعه روستایی همچنین اشتغالزایی و مهار تورم پرداختیم در این گزارش نیز به ادامه دیدگاه‌های مردم درباره سفر رئیس جمهور به استان سمنان خواهیم پرداخت مطالباتی که این بار بیشتر رنگ و بوی اجتماعی دارند تا اقتصادی.

بازار تولیدات خرد

یک بانوی فعال در عرصه تولید در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه فقدان بازار برای تولیدات صنایع کوچک و خانگی یکی از مهمترین مطالبات در سطح استان سمنان است، می‌گوید: ایجاد بازارهای موقت و دائم برای عرضه تولیدات خانگی همچنین روستاها و زنان سرپرست خانوار می‌تواند به خانوار کمک شایانی کند.

شهربانو امیری که در یکی از روستاها تولید عرقیات گیاهی، رب گوجه فرنگی، سبزی و… دارد می‌افزاید: بهترین تولیدات در زمینه گیاهان دارویی و تولیدات روستایی در مناطق مختلف استان سمنان وجود دارد اما کسی این تولیدات را از ما خریداری نمی‌کند. معمولاً جهاد کشاورزی فقط در زمینه ترویج کشت برنامه دارد اما زمانی که روستاییان به کشت گیاهان دارویی و تولیدات روستایی روی می‌آورند عمدتاً محصولاتشان بدون بازار مانده و نصیب دلالان می‌شود که با قیمت‌های گزاف این محصولات را در تهران و دیگر شهرها می‌فروشند.

برخی مطالبات مردم سمنان از دولت/ تغییر نگاه مسئولان ضروری است

ضرورت حمایت از مشاغل

مطالبات مردم البته تنها در حوزه اقتصادی نیست یک شهروند استان سمنان با بیان اینکه دولت برای کرونا می‌بایست برنامه عملیاتی مدونی داشته باشد، به خبرنگار مهر می‌گوید: مکاسب و مشاغل فراوانی در زمینه کرونا آسیب‌های جدی دیدند اما دولت قبل حمایتی از آن‌ها نکرد تا بسیاری از مشاغل به ورطه ورشکستگی برسند.

محمد مهدی عرب اسدی که لباس فروشی خود را در دوران کرونا از دست داده، می‌افزاید: ما حتی برای اجاره مغازه خودمان هم دچار مشکلات عدیده بودیم و بعد از مدتی متأسفانه مغازه‌مان را از دست دادیم آن هم در حالی که با جمع شدن همین مغازه دو نفر بیکار شدند و تاکنون نیز به سر کار جدیدی نرفته‌اند در حالی که هشت ماه از ماجرای تعطیلی مغازه می‌گذرد.

از سوی دیگر مردم به موضوع واکسن نیز می‌پردازند و سوالات متعددی را در این زمینه مطرح می‌سازند که عمده آنها به موضوع کرونا، طولانی شدن محدودیت‌ها، خستگی مردم از شرایط، ترس از بیماری، تشکیک در خاصیت واکسن و… معطوف می‌شود. مطالب درباره کرونا آنقدر زیاد است که ناچار هستیم به بخش کوتاهی از آنها اشاره کنیم.

دولت برای کرونا فکری کند

یکی از شهروندان شاهرودی در این زمینه به خبرنگار مهر می‌گوید: مهمترین مطالبه ما از دولت در بخش سلامت است. اصلاً مشخص نیست که کرونا تا چه زمان باید وجود داشته و مردم را آزار دهد. از سوی دیگر شاهد هستیم که علیرغم واکسیناسیون باز هم گروهی از مردم جان خود را از دست می‌دهند در نتیجه دولت باید فکری کند تا کرونا زودتر برچیده و یا عملکرد واکسن‌ها تقویت شود وگرنه شاهد تداوم موج‌های دیگر این بیماری خواهیم بود، بیماری که بر تمام جنبه‌های زندگی مردم تأثیر گذار است.

فرزانه سادات میرحسینی که به گفته خودش مادرش را در کرونا از دست داده، می‌افزاید: مشخص نیست واکسن‌ها بی اثر هستند یا بیماری تشدید شده است مسئولان نیز هر روز یک چیز می‌گویند و از سوی دیگر مردم هم خسته شده‌اند تا چه زمان مسئولان مدام شعار واکسن بدهند و مردم ماسک بزنند بالاخره مردم تفریح می‌خواهند شادی می‌خواهند زندگی می‌خواهند.

وی گفت: وقتی شاهد هستیم که کرونا بخشی از زندگی بدل شده چطور توقع داریم که مردم هم مانند روز اول رعایت کنند و همین امر سبب می‌شود تا روز به روز رنگ بندی شهرستان‌های استان تغییر کند. دولت باید فکری کند تا روز به روز به مشکلات افزوده نشود. از سوی دیگر وقتی کرونا وجود دارد دولت حداقل برای برداشتن باری از دوش مردم، گرانی را متوقف کند مگر مردم طاقت چند نوع مشکل را دارند؟

برخی مطالبات مردم سمنان از دولت/ تغییر نگاه مسئولان ضروری است

فکری به حال شاهوار کنید

مطالبات مردم استان سمنان البته رنگ و بوی حفظ منابع طبیعی و محیط زیست را هم به خود گرفته و در این بین شاهوار، حفظ یوز و گور و دیگر گونه‌های نادر جانوری در توران و پارک ملی کویر و همچنین برنامه‌ریزی برای ریخته نشدن پساب‌های خطرناک صنعتی در بیابان‌های سرخه و آرادان و… بیشترین فراوانی را در بین حرف‌های مردم و دلسوزان محیط زیست دارد.

پدرام حکیم کنشگر مسائل اجتماعی و روزنامه نگار در این باره به خبرنگار مهر، می‌گوید: در دولت دوازدهم جنگل ابر ثبت جهانی و شاهوار سپر حفاظتی جنگل ابر ثبت ملی شد تا منابع آب و خاک و جان وحوش شاهوار در مسیر زیارتی ضامن آهو امام رضا (ع) حفظ شود و منظر گردشگری تاش و مجن، نگارمن و قطار زرشک‌، ارتفاعات میغان و آب اوستا و ابرسج در شمال شاهرود و شرق استان سمنان آسیب نبیند و از سوی دیگر زلزله و رانش و نخاله‌ها و باطله‌ها بحران ایجاد نکند.

حکیم با بیان اینکه آیا دولت مردمی حجت‌الاسلام رئیسی به آینده دشت مجن و بسطام و شاهرود اهمیت خواهد داد و با ابطال پروانه بهره برداری معدن بوکسیت تاش ندای نماینده شهرستان را طنین‌انداز خواهد کرد که ثبت ملی فصل‌الخطاب است و از این پس هیچ برداشتی در کوه شاهوار صورت نخواهد گرفت؟ آیا دولتمردان دولت سیزدهم الزامات تحقق گام دوم انقلاب و آب و کشاورزی و محیط زیست را محقق خواهند ساخت و ابلاغ مدیریت تعارض منافع را عملیاتی خواهند کرد؟

وی با طرح این پرسش که آیا مدیران دولتی که انفال الهی و اراضی ملی را به حراج گذاشتند و حقوق عامه و بیت‌المال را تضییع کرده برکنار خواهند شد؟ آیا برای ترک فعل‌های صورت گرفته به مراجع قضائی و ذی‌صلاح معرفی خواهند شد؟ می‌افزاید: امید داریم که رخدادهای ثبت جهانی و ثبت ملی گذشته با مدیریت تعارض منافع و حفظ و صیانت کامل از انفال الهی و اراضی ملی در دولت جدید ارتقا یابد و امید و اعتماد عمومی را به منطقه بازگرداند.

مدیریت شهری مطالبه جدی

در بین مطالبات مردم سمنان و شاهرود برخی موضوعات شهری نیز به چشم می‌خورد که دو اشتراک ویژه در بین شأن وجود دارد نخست اجرای طرح فاضلاب شهری در شهرستان‌های استان به خصوص دو شهر مذکور و دوم تعیین تکلیف پیاده راه‌های شاهرود و سمنان و موضوع نگهداری از میراث فرهنگی و همچنین ابنیه تاریخی و خانه‌های قدیمی که به دلیل اشتراک موضوع، هر دوی آنها را در گفتگو با یک کارشناس مسائل شهری مطرح کردیم.

محسن شریفی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در زمینه شهری ما نیازمند تغییر نگاه مدیران در سطح استان سمنان هستیم و امیدواریم که سفر حجت‌الاسلام رئیسی گشایشی در امور شهری مانند کاروانسرای سمنان، پیاده راه امام خمینی (ره) در سمنان و پیاده راه مزار در شاهرود صورت دهد، گفت: مردم حق دارند که شهرهایشان را به سمت مردم محوری ببینند چرا که چهار دهه است توسعه شهری در استان بر طبق خودروها بوده و حتی ابنیه تاریخی ما برای گشایش خیابان‌هایِ در خدمت خودرو، تخریب شده است.

وی با بیان اینکه هنوز مسئولان استان سمنان به بافت ارزشمند تاریخی شهری، بافت فرسوده می‌گویند و به پیاده راه‌ها و مسیر دوچرخه برای کاهش تردد خودروها و ایجاد فضایی برای ترویج شهر انسان محور، مزاحم کسب و کار! لذا تا زمانی که این نگاه وجود داشته باشد، کاری از پیش نخواهیم برد، ابراز کرد: در سفر رئیسی به سمنان در زمانی که وی در مسند قوه قضائیه بود دستور رسیدگی اکید به کاروانسرای سمنان داده شد تا این بنا در اختیار فرهنگ و هنر سمنان قرار گیرد اما چرا تاکنون این اتفاق رخ نداده؟ دلیل اصلی آن به نگاه مسئولان ما برمی‌گردد که ملاک‌هایشان همه چیز است، جز مردم؛

برخی مطالبات مردم سمنان از دولت/ تغییر نگاه مسئولان ضروری است

توجه به جوانان

در بین مطالبات متعدد مردم و برای اینکه تنوعی نیز به مطالب داده شود، نگاهی نیز به حوزه فرهنگ و هنر و جوانان انداخته‌ایم و آنطور که یک عضو یکی از سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه اجتماعی استان سمنان به خبرنگار مهر، می‌گوید: مسئولان باید در حوزه نشاط اجتماعی، فرهنگی، مسائل مرتبط با جوانان، تفریح، حمایت از هنرمندان و ورزشکاران و پروژه‌های متعدد نیمه‌کاره ورزشی و فرهنگی مانند مجموعه‌های فرهنگی در شاهرود و سمنان، ورزشگاه‌های شاهرود و دامغان و گرمسار و… گام‌های اساسی بردارند زیرا این زیرساخت‌ها سال‌ها است، رها شده‌اند.

فرشاد رحیمیان با بیان اینکه مسئولان استان سمنان توجه به این امر مهم ندارند که به ویژه در طول کرونا، جوانان ما آسیب‌های جدی روحی و روانی را متحمل شدند، گفت: تعطیلی دانشگاه‌ها، هنر و فرهنگ، محدودیت‌ها و… سبب شده تا جوانان از لحاظ تفریح و سرگرمی، درس و… دچار مشکلات عدیده‌ای بشوند لذا از رئیس جمهور می‌خواهیم دست کم در زمینه تکمیل پروژه‌های مرتبط با ورزش و هنر دستورات لازم را در این سفر بدهد.

موضوع مطروحه توسط این جوان اهل استان سمنان در بین سخنان هنرمندان نیز وجود دارد هنرمندانی که در دوران کرونا ارتزاق شأن با مشکلات مهم و جدی روبرو شد. در حالی که قلیان سراها در دوران کرونا باز بودند و پاتوقی برای برخی جوانان که تفریحی ندارند، بودند تمام سالن‌های سینما، کتابخانه، آموزشگاه‌های هنری، باشگاه‌های ورزشی، تئاتر و… در تعطیلی کامل به سر می‌بردند آیا این نگاه نامتوازن در مدیریت کرونای استان سمنان جوانان را مجبور نمی‌کرد که به سمت قلیان سراها رهنمون بشوند؟

اولویت‌های مردم استان سمنان

دولت رئیسی در سفر به استان سمنان باید در کنار مهمترین موضوع استان یعنی آب و اقتصاد، به حوزه جوانان، فرهنگی و هنر و همچنین پروژه‌های نیمه تمام نیز توجه بیشتری داشته باشد موضوعاتی که البته کمتر در بین صحبت‌های مسئولان وجود دارد چرا که در استان سمنان متأسفانه این نگاه در بین مسئولان وجود دارد که معمولاً سراغ مطالباتی می‌روند که دیده شوند مانند ساختمان، طرح‌های صنعتی و… اما اقداماتی که آثار آن قابل لمس نیست اما بسیار مهم محسوب می‌شوند، چندان طرفداری در بین مسئولان ندارند! شاید باید از دولت رئیسی خواست تا نگاه حاکم بر مدیریت استان را تغییر دهد!؟

در پایان باید گفت مجموع دو گزارشی که توسط خبرگزاری مهر از مطالبات مردم استان سمنان تهیه شد، نشان داد که آب و اقتصاد اولویت بسیار مهم در سفر این هفته حجت‌الاسلام رئیسی است و پس از آن اعتبارات، اشتغال، صنعت و تولید، روستاها، راه‌های روستایی و توسعه متوازن، فرهنگ و هنر و جوانان، بازار تولیدات روستایی، مسائل مرتبط با دامداران و… قرار دارد که البته ذکر همه آنها حتی در قالب دو گزارش هم نمی‌گنجد. حال باید دید که این سفر چه برکاتی را برای استان سمنان خواهد داشت.

بخش نخست گزارش خبرگزاری مهر استان سمنان درباره مهمترین مطالبات در آستانه سفر حجت الاسلام رئیسی را می‌توانید اینجا مشاهده کنید شما همراهان خبرگزاری مهر همچنین می‌توانید در بخش نظرات دیگر مطالبات خود از سفر حجت الاسلام رئیسی درج کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا