ممنوعیت صدور گواهی سپرده در قبال خرید املاک

خبرگزاری ارک – براساس اعلام بانک مرکزی، صدور گواهی سپرده در قبال خريد املاک و مستغلات مشتريان توسط نهادهای پولی فاقد مجوز غیرقانونی است.

بانک مرکزی اعلام کرد: براساس بررسي‌هاي به عمل آمده و اطلاعات دريافتي، مشخص شده است که برخي نهادهاي پولي فاقد مجوز از بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران، نظير تعدادي از تعاوني‌هاي اعتبار موسوم به موسسات مالي و اعتباري، اقدام به صدور گواهي سپرده در قبال خريد املاک و مستغلات مشتريان مي کنند.

بدين منظور نهادهاي مذکور اموال مشتريان را بعضا با قيمتي بيش از ارزش متعارف خريداري کرده و در ازاي بهاي اموال خريداري شده نسبت به صدور گواهي سپرده با نرخ‌هايي بيش از سقف سود علي‌الحساب اعلامي از سوي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران اقدام مي‌کنند.

اقدام مزبور با قانون عمليات بانکي بدون ربا (بهره) و ساير مقررات موضوعه، مغاير است، زيرا که افتتاح حساب سپرده يا صدور گواهي سپرده در نظام بانکي کشور بايد در قبال دريافت وجه نقد از مشتريان صورت گيرد.

به نظر مي‌رسد که انجام چنين اقداماتي توسط اين نهادها، به دليل مشکلات نقدينگي آنها يا انجام عمليات متقلبانه باشد که در هر صورت به هيچ وجه مورد تائيد بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران نیست و مسئوليت عواقب ناشي از اين امر مستقيماً به عهده نهادهاي ياد شده و دارندگان اينگونه گواهي‌هاي سپرده خواهد بود.

بنابراين از هموطنان درخواست مي‌شود ضمن حفظ هوشمندي، از فروش املاک و مستغلات خود به چنين نهادهايي امتناع ورزيده و منابع مالي خود را با مخاطره جدي مواجه نکنند.

منبع: خبرگزاری مهر

دکمه بازگشت به بالا