* چرا تبریز شهری تمیزی است؟* نوشته محمد اشراقی

*مدیرمسئول – محمّد اشراقی

* چرا تبریز شهری تمیزی است؟

تبریز شهری تمیز است. سلیقه بکار رفته درخانه های تبریز در کالبد شهر نیز خود نمایی می کند. مردم تبریز عادت دارند که محیط کار و زندگی را هم مثل سر و وضع و لباسشان نظیف نگهدارند.

بتبع این ویژگی تبریز در گذشته به نحوی و در حال حاضر به شکل دیگری نسبت به شهرهای دیگر تمیز تر است. تمیزی مردم به تمیزی شهر منجر شده و شهرداری های تبریز را به دقت در تامین و حفظ تمیزی شهر موظف می نماید.

تمیزی امروز شهر تبریز، تمیزی صبح زود روزانه سنگ فرش یا کف خاکی  کوچه پس کوچه های شصت، هفتاد سال پیش تبریز را تداعی می کند که هر روز اول صبح قبل از خروج مرد های محله از خانه ها، توسط زنان با سلیقه، محله ها با آب و جاروهای تمیز و با بوی خاک نمناک معطر می کردند.

باور این است که این خصلت نیک تبریزی ها باید همچنان حفظ شود و بنوعی توسط عوامل شهرداری های تبریز مورد توجه و تقدیر قرار  گیرد. نتیجه این تعامل بین مردم و شهرداری  است که تبریز شهری تمیز می باشد.

* زلزله بندرعباس شدید ولی کم خسارت؟

اولین ویدئوی منتشر شده از زلزله بندر عباس در یکی از شبکه های اجتماعی، گرد و خاک لرزش و ریزش کوه های یکی از محل های وقوع زلزله و لرزش آشکار و ممتد کامیون های متوقف در کنار جاده را نشان می داد.

این ویدئو، که  داد و فریاد گیرنده ویدئو را نیز بهمراه دارد، حکایت از شدت زلزله جاری داشت. بااینکه  زلزله شدید ۶/۴ ریشتری هرمزگان، پس لرزه های متعدد داشته ولی خوشبختانه تلفات و خسارت کمی داشته است.

حتما علل کمی تلفات به نوع و طبیعت  زمین ها و ساختار ابنیه شهرها و دهات  هرمزگان بستگی دارد. لذا بهتر است توسط کارشناسان مربوطه، مورد بررسی و نتیجه گیری و تبیین قرار گیرد. ضمنا از خصوصیات دیگر این زلزله می توان به ضعف خبررسانی در خصوص وقوع زلزله اشاره کرد و  این مورد نیز قابل توجه می باشد.

*فعالیت احزاب ضروری است

احزاب و گروه های سیاسی باید فعال باشند و نسبت به مسایل جامعه حساسیت نشان دهند و در مورد مشکلات و آسیب های اجتماعی اظهار نظر کنند. اگر این حالت در جامعه برقرار باشد،  تبادل نظر طبیعی  بین آحاد جامعه از سوئی دیگر و بین احزاب و  دولت رخ می دهد.

باور این است که جامعۀ دارای آزادی اندیشه و تعاملات منطقی متعادل قادر به شناخت خود، کشف آسیب ها و راه های علاج آنها خواهد بود. اگرچه عده ای، بیجا از جامعه دارای آزادی اندیشه و تعامل احساس امنیت نمی کنند ولی باید گفت که تبادل فکر ونظر در بین عوامل مختلف، جامعه را سالم و
امن تر می سازد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا