فضای مجازی جای کتاب را در سبد مصرفی شهروندان گرفته است

تبریز- استاندار آذربایجان شرقی گفت: فضای مجازی جای کتاب را در سبد مصرفی شهروندان گرفته است.

به گزارش ارک خبر،عابدین خرم در مراسم اختتامیه سومین جایزه کتاب سال آذربایجان شرقی با بیان اینکه تعالی جامعه در گرو ارتقای جایگاه کتاب و کتابخوانی است، افزود: کتابخانه‌های ما باید پاتوق انسان‌هایی باشد که بتوانند مرجعیت فرهنگی جامعه را در دست بگیرند.

وی اظهار داشت: زندگی مطلوب و تعالی اجتماعی بدون مطالعه محقق نمی‌شود، چراکه کتاب غذای روح آدمی است و شبی که بدون مطالعه کتاب باشد، شب خسران است.

خرم، ادامه داد: کتمان‌ناپذیر است که ابزارهای نوین ارتباطی از جمله فضای مجازی جای کتاب را در سبد مصرفی شهروندان گرفته است ولی هیچ چیز جای محتوای عمیق کتاب‌ها را نخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه انسان‌ها بدون کتاب و کتاب خواندن نمی‌توانند زندگی را به صورت مطلوب ادامه دهند، یادآوری کرد: هر چیزی تغذیه خودش را دارد و تغذیه روح انسان هم همین کتاب و کتابخوانی است و انس با کتاب موجب رشد علم، ادب و تربیت و همه عواملی می‌شود که برای شخصیت انسان مترتب است.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: با مطالعه زندگی علامه امینی متوجه می‌شویم که او برای پیدا کردن یک مطلب، شب‌ها را در تاریکی کتابخانه‌های آن زمان هندوستان صبح می‌کردند تا اینکه مطلبی را از یک رفرنس چند قرن قبل نسبت به جهان اسلام پیدا و ثبت و ضبط کنند و با خود به ارمغان بیاورند.

خرم، با اشاره به اینکه عشق و ارادت نسبت به کتاب موجب تعالی جامعه می‌شود و آفاتی هم دارد، افزود: در اوایل انقلاب برای ارتباط با کتاب به سراغ کتاب‌های شهید مطهری و شریعتی و بعد کتاب‌های نادر ابراهیمی می‌رفتیم و اگر آنها را نخوانیم آن عشق، علاقه و ارادت را نمی‌توانیم پیدا کنیم و اگر خواندیم دیگر نمی‌توانیم از آن دست بکشیم.

وی با انتقاد از اینکه در زمان کنونی تلفن‌های همراه مجالی برای کتاب به مردم نمی‌دهند، اظهار داشت: امید است همان طور که پیامبر اکرم (ص) از اقرا شروع کردند ما هم بتوانیم با مراجعت به کتاب، ضمیر وجودی خودمان را مملو از درک و فهم ادبیاتی بکنیم که فقط از طریق کتاب می‌توان اخذ کرد و یاد گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا