کمیته «بانکی-نظارتی» برجام تشکیل شد

خبرگزاری ارک – معاونت نظارتی بانک مرکزی در راستای بررسی ابعاد بانکی و نظارتی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) کميته‌ای تحت عنوان «کميته برجام بانکی-نظارتی » تشکيل داد.

معاونت نظارتی بانک مرکزی تعدادی از کارشناسان مطلع به قوانين و مقررات بانکي را  با صدور احکامي در این کمیته منصوب کرد.

هدف اصلي از ايجاد کميته يادشده شناسايي ظرفيت‌هاي موجود در نظام بانکي کشور در تطبيق مفاد برجام و دستيابي به ظرفيت‌ها و راهکارهاي بهينه موجود در اين زمينه است.

در همین حال،  بانک مرکزی اعلام کرد: سئوالات و ابهامات درباره شیوه اجرایی کردن برجام در حوزه‌های مالی و اقتصادی پاسخ داده می شود.  برنامه جامع اقدام مشترک که در تاریخ ۲۳ تیر ۱۳۹۴ میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ مورد توافق قرار گرفت، حاوی مقررات مفصلی در خصوص رفع تحریم‌ها و برقراری مجدد روابط مالی و بانکی با سایر کشورها می‌باشد. این برنامه در صورت اجرا آثار گسترده‌ای را بر شبکه بانکی و نظام مالی کشور برجای خواهد گذاشت.

با توجه به جامعیت سند یاد شده، این احتمال وجود دارد که بانک‌ها،   موسسات اعتباری و سایر بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی در مسیر اجرایی کردن آن با ابهامات و پرسش‌های متعددی روبرو شوند. از آنجایی که ضروری است سند مزبور در کل کشور و در تمام بانک‌ها و موسسات اعتباری به نحو یکسان و هماهنگ اجرا شود، نیاز به ایجاد سازوکاری برای هماهنگی در تفسیر و اجرای برجام در نظام بانکی و مالی کشور وجود دارد.

بر این اساس، بانک‌ مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور تبیین ابعاد مالی و اقتصادی برجام نسبت به ایجاد بستر ارتباطی مشخصی به منظور پاسخگویی به ابهامات احتمالی در رابطه با برجام اقدام کرده است.

بدین ترتیب، کلیه اشخاص و نهادهایی که در خصوص ابهاماتی دارند می‌توانند پرسش‌ها و ابهامات خود را از طریق پست الکترونیکی barjam@cbi.ir به این بانک ارسال کنند. پرسش‌های دریافت شده در اسرع وقت توسط کارشناسان بانک مرکزی مورد بررسی قرار می‌گیرد و پاسخ لازم ارائه خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دکمه بازگشت به بالا