تلخ‌ترین حادثه 25 سال اخیر حج رقم خورد

خبرگزاری ارک – خبرگزاری “رویترز” با مروری بر حوادثی مشابه در ایام حج، حادثه روز گذشته در منطقه “منا” را تلخ‌ترین فاجعه حج در 25 سال اخیر دانست.

حادثه روز گذشته بدترین حادثه اتفاق افتاده در مراسم حج در ۲۵ سال اخیر است و پیش از این در سال ۱۹۹۰ در حادثه‌ای مشابه در تونلی در نزدیکی پل جمرات 1426 نفر جان باختند و هر دو حادثه نیز در روز عید قربان اتفاق افتاده است.

پیش از این نیز در تاریخ دوازدهم ژانویه 2006 حادثه‌ای دردناک دیگری در مکه و روی پل جمرات روی داد و 340 نفر به سبب ازدحام و ترس ناگهانی و در نتیجه از کنترل خارج شدن جمعیت کشته شدند و این حادثه 290 نفر نیز مجروح بر جای گذاشت.

در این سال بیش از 2.5 میلیون نفر از مسلمانان سراسر جهان برای انجام فریضه حج به عربستان سفر کرده بودند و پس از این حادثه، پل جمرات، در و ستون‌هایی که نماد شیطان هستند، تخریب و از نو بازسازی شدند و یک پل چند طبقه با چندین ستون جای آن را گرفت.

در اول فوریه سال 2004 میلادی هجوم ناگهانی زائران در مراسم رمی جمرات 251 کشته و 244 نفر مجروح به جای گذاشت و در حادثه‌ای مشابه در یازدهم فوریه 2003 نیز 14 زائر جان باختند.

پنجم مارس سال 2005 نیز آبستن حادثه ناگوار دیگری برای زائران خانه خدا بود و باز هم در مراسم رمی جمرات 35 نفر از حجاج به دلیل از کنترل خارج شدن جمعیت کشته شدند.

در 9 آوریل سال 1998 نیز 118 زائر روی پل جمارات جان باختند و 180 نفر مجروح شدند و در تاریخ 23 می سال 1994 نیز حادثه‌ای مشابه در همین مکان جان حداقل 270 نفر را گرفت.

اما بزرگترین فاجعه تاریخ در طول ایام حج در دوم جولای سال 1990 روی داد که از کنترل خارج شدن جمعیت در تونل پیاده‌روی منتهی به مکه به حادثه دردناک کشته شدن 1426 نفر انجامید، حادثه‌هایی که تکرار آن در طول چند سال اخیر حاکی از سوء مدیریت و ناتوانی مقامات سعودی در سازماندهی بزرگترین تجمع انسانی مسلمانان است.

در حالی که تعداد کشته‌شدگان حادثه روز گذشته در منطقه “منا” تاکنون از سوی مقامات و رسانه‌های عربی تنها بیش از 700 نفر اعلام شده است اما منابع موثق معتقدند که این تعداد به مرز 2000 نفر نیز خواهد رسید و در این صورت حادثه امسال بزرگترین فاجعه انسانی در طول تاریخ ایام حج خواهد بود.

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا