ادعای مضحک الشرق‌الاوسط: حجاج ایرانی، عامل فاجعه منا

خبرگزاری ارک – سعودی‌ها در ادامه فرافکنی‌ها و تلاش‌های ناشیانه خود برای فرار از بار مسئولیت جان باختن صدها زائر بیت‌الله الحرام در منا، این بار حجاج ایرانی را عامل فاجعه منا معرفی کردند!

این ادعا را روزنامه عربستانی “الشرق‌الاوسط” به نقل از منبعی که آن را “مقام مسئول در بعثه ایران” خوانده، مطرح کرده است.

این روزنامه که مقر آن در لندن است به نقل از “مسئول ایرانی” که اتفاقا نامی از وی نبرده! می‌نویسد: در روز حادثه 300 زائر ایرانی برخلاف برنامه‌ریزی‌ها و مطالبی که به آنها گفته شده بود، به شکل خودسرانه برای رمی جمرات عازم محل انجام مناسک شدند و حرکت آنها در جهت عکس خیابان 204 باعث به وجود آمدن حادثه شده است.

این روزنامه سعودی در ادامه آورده است: حجاج ایرانی صبح روز پنجشنبه برخلاف برنامه حجاج، زمان بازگشت از “مزدلفه” به چادرهای خود نرفتند و مستقیما برای رمی جمرات عازم محل مناسک شده‌اند که همین امر برنامه‌ریزی‌ها برای ورود و خروج بقیه حجاج را بر هم زده و باعث حادثه شده است!

این ادعا در حالی مطرح شده که در دو روز گذشته مسئولان سعودی بارها با فرافکنی تلاش کرده‌اند تا فاجعه منا را به عوامل دیگری چون گرما، قضا و قدر و جمعیت زیاد حجاج ربط دهند.

منصور الترکی، سخنگوی وزارت کشور عربستان روز پنجشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: به نظر ما گرما و عدم حرکت برخی از حجاج در مسیر‌های تعیین شده عامل اصلی این واقعه تلخ بوده، اما تا زمانی که نتیجه تحقیفات کمیته ویژه پیگیری این موضوع اعلام نشود نمی‌توان درباره دلیل آن با قطعیت سخن گفت.

در همین حال مفتی عربستان نیز در دیدار با ولیعهد این کشور، فاجعه منا را “قضا و قدر الهی” دانسته و مدعی شد که مقامات عربستان در این فاجعه مقصر نیستند.

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا