وبینار استانی گسترش سواد آبی در آذربایجان شرقی با محوریت «طرح داناب» برگزار شد

وبینار استانی گسترش سواد آبی در پنجمین دوره طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) که با مشارکت شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاد دانشگاهی و اداره کل آموزش و پرورش استان در شهرستان‌های استان با تمرکز بر دو شهرستان بستان آباد و هریس اجرا می‌شود، برگزار شد.

به گزارش ارک خبر،محمد محمدی، نماینده‌ مجری طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، در این وبینار با اشاره به وضعیت بارندگی استان گفت: با توجه به وضعیت تغییر اقلیمی، نیازمند توجه جدی به مقوله مصرف بهینه آب است.

وی، تغییرات اقلیمی و برداشت و مصرف بی‌رویه‌ آب در حوضه‌ی آبریز دریاچه‌ی ارومیه را دو عامل اصلی خشکی دریاچه دانست و دشت‌های مرند و شبستر را نسبت به سایر حوزه های آبی بحرانی تر عنوان کرد و افزود: امیدواریم با تداوم بارش‌ها و اقدامات ستاد احیای دریاچه‌ ارومیه و طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی، شاهد احیای تدریجی این دریاچه باشیم.

وی، برگزاری وبینار استانی گسترش سواد آبی را گامی بزرگ در جهت مدیریت درست منابع آب و ارتقاء آگاهی‌های عمومی عنوان کرد و یادآور شد: طرح داناب با هدف‌گیری و آموزش جامعه‌ دانش‌آموزان، می‌تواند فرهنگ‌سازی مصرف آب را برای آیندگان نهادینه کند.

نماینده‌ مجری طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی همچنین گفت: طرح داناب در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در مقطع دوم متوسطه با همکاری مدیران و دبیران رابط طرح در سطح استان و با تمرکز بر دو شهرستان بستان آباد و هریس اجرا می‌شود.

محمدرضا عزیزپور،مدیرکل روابط عمومی و امور اجتماعی شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در این وبینار، گسترش سواد آبی را یکی از مقدمات ضروری عملیاتی نمودن فرهنگ مصرف بهینه عنوان نمود و خواستار توجه جدی به امر اطلاع رسانی در خصوص وضعیت منابع آب و لزوم ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضا در این زمینه شد.

ابراهیم ایران نژاد، استادیار پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی و مشاور استانی این طرح نیز گفت: محوریت اجرای این طرح در پنجمین سال اجرا، حفظ و احیای دریاچه ارومیه خواهد بود.

وی افزود: مدل آموزشی انتخاب شده در این طرح مدل گلوله برفی است که این مدل بر اساس تجارب اجرای طرح در استان های دیگر و کسب بازخورد مناسب از آنها انتخاب شده است و قشر مخاطب در این طرح نیز بر اساس زوایای موجود از دیدگاه روان شناسی، جامعه شناسان و مدرسان تربیتی و آموزشی انتخاب شده است.

وی گفت: این طرح در قالب ۶ بخش آموزشی، مشارکتی، ارتباطی، رسانه‌ای، تشویقی و ارزیابی اجرا خواهد شد . دکتر ایران نژاد همچنین بخش های مختلف این طرح رو برای دبیران جغرافیا، زمین شناسی و کتاب انسان و محیط زیست به تشریح تبیین کردند و اظهار امیدواری کردند که با کمک دبیران و مدیران محترم استانی امسال نیز طرح به نحو احسن همچون ادوار گذشته با موفقیت اجرا شود.

به گزارش ایسنا، رقیه موید اهرابی، سرگروه انسان و محیط زیست آموزش و پرورش استان نیز در این وبینار به تاکید بر اهمیت مقوله آموزش به مشارکت فعال دبیران محترم کتاب انسان و محیط زیست و سایر دبیران تاکید نموده، برای ایفای نقش موثر و سازنده ای در اجرای طرح اظهار امیدواری کردند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا