دستاوردهای سفر هیأت ایرانی به جمهوری آذربایجان برای آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی، دستاوردهای سفر دوروزه هیأت سیاسی اقتصادی کشورمان به جمهوری آذربایجان را تشریح کرد و از انجام توافق‌های لازم درخصوص موضوعات مرتبط با استان شامل مشارکت در بازسازی قره‌باغ، فعال‌سازی محور ترانزیتی، ایجاد خطوط مستقیم ریلی و پروازی، تقویت گردشگری سلامت، آغاز تولید برق در سد خداآفرین، ایجاد شهرک صنعتی مشترک و راه‌اندازی بازارچه مرزی خبر داد.

به گزارش ارک خبر،عابدین خرّم در گفت‌وگوی خبری، اظهار کرد: این سفر در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم و تأکیدات رئیس جمهور مبنی بر تحکیم و تقویت روابط با همسایگان و نقش‌آفرینی استان‌های مرزی در مناسبات تجاری و اقتصادی صورت گرفت که قطعاً در ارتقای سطح روابط دو کشور تأثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به برنامه‌های سفر هیأت ایرانی به جمهوری آذربایجان، گفت: در این سفر با رئیس جمهور آذربایجان، معاون نخست‌وزیر و چند تن از وزرای دولت این کشور مذاکراتی داشتیم و توافق‌های خوبی برای گسترش همکاری‌های مشترک صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: بازدیدهای کاملی هم از مناطق آزادشده جمهوری آذربایجان و پروژه‌های در دست اجرا در این مناطق انجام و زمینه‌های مشارکت شرکت‌های ایرانی بویژه بخش خصوصی استان در بازسازی این مناطق بررسی شد.

استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: با توجه به تجربیات شرکت‌های ما و ابراز علاقه طرف آذربایجانی، مقرر شد پیمانکاران و شرکت‌های فنی مهندسی کشورمان در بازسازی مناطق آزادشده قره‌باغ مشارکت فعال داشته باشند.

وی افزود: در بخش انرژی هم نسبت به نصب توربین‌های تولید برق در سد خداآفرین توسط جمهوری آذربایجان و نحوه استفاده مشترک از این سد توافق‌های لازم صورت گرفت.

وی همچنین توافق برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک و راه‌اندازی بازارچه مرزی و سرمایه‌گذاری متقابل بخش خصوصی دو کشور را از دیگر دستاوردهای این سفر برشمرد و گفت: با توجه به توانمندی شرکت‌های قطعه‌ساز آذربایجان شرقی، برای حضور این شرکت‌ها و همچنین ایجاد نمایندگی شرکت‌هایی مانند تراکتورسازی در جمهوری آذربایجان توافق شد.

وی با اشاره به مذاکرات صورت‌گرفته برای ایجاد توازن در تعرفه‌های رفت‌وآمد و برپایی نمایشگاه‌های مشترک، گفت: ایجاد خط مستقیم ریلی از نخجوان به تبریز و خط پروازی تبریز- باکو و تقویت حوزه گردشگری بویژه گردشگری سلامت از طریق مرز آذربایجان شرقی از دیگر توافق‌های صورت‌گرفته در این سفر بود.

خرّم با اشاره به درخواست طرف آذربایجانی برای گشایش گذرگاه‌های خداآفرین و مرزآباد برای تردد اتباع دو کشور و مبادلات تجاری، گفت: مقرر شد مطالعات احداث پل مرزی زنگلان- مرزآباد برای ایجاد ارتباط جاده‌ای و ریلی دو کشور و همچنین فعال‌سازی محور ترانزیتی در مناطق آزادشده با همکاری طرفین آغاز شود.

وی تأکید کرد: توافق‌های صورت گرفته در این سفر توسط هیأت‌های کارشناسی دو کشور پیگیری خواهد شد تا به مرحله عملیاتی برسد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به همراهی معاون نخست‌وزیر و وزرای دولت آذربایجان با هیأت ایرانی در طول این سفر دوروزه، گفت: این سفر در مجموع سفر موفقی بود و قطعاً در ارتقای سطح روابط دو کشور و نقش‌آفرینی استان‌های مرزی در مناسبات تجاری و اقتصادی موثر خواهد بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا