استقبال گندم کاران آذربایجان شرقی از افزایش نرخ محصول/فروش ذخیره سال گذشته گندم استان آغاز شد

همزمان با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم و تصویب این قیمت توسط شورای قیمت گذاری، گندم کاران آذربایجان شرقی شروع به فروش محصول اندوخته سال گذشته خود کرده‌اند که به دلیل پایین بودن نرخ، محصول تولیدی خود را ذخیره کرده بودند.

به گزارش ارک خبر،سال گذشته با وجود افزایش چندین درصدی تورم و به خصوص گرانی نهاده‌های اولیه تولید گندم هم‌چون کود و کمبود آب، قیمت هر کیلوگرم گندم خریداری شده از تولیدکننده تنها ۵۰۰۰ تومان بود اما این در حالی است که قیمت تمام شده محصول گندم برای کشاورزان بالا رفته و قیمت تعیین شده جهت خرید تضمینی نیز کفاف این حد از هزینه‌ها را نمی‌داد.

متاسفانه پایین بودن نرخ خرید تضمینی که بدون کار کارشناسی شده و با عدم حضور نماینده قشر کشاورز در جریان تعیین این نرخ انجام گرفته بود، باعث شد تا کشاورزان بسیاری گندم تولیدی سال گذشته خود را برای امید افزایش قیمت در آینده، ذخیره کنند و حجم بالایی از گندم تولیدی وارد چرخه اقتصاد نشود. به طوری که این حد از کاهش، در مجموع خرید تضمینی گندم کشور در پایان سال نیز مشهود بود.

در اواخر سال گذشته بود که زمزمه‌هایی از افزایش نرخ خرید تضمینی به ۷۰۰۰ تومان و سپس ۹۵۰۰ تومان شنیده شد و امید کشاورزان برای اندکی هم که بود افزایش یافت اما این قیمت باز هم برای گندم کاران صرفه اقتصادی نداشت که در ادامه با یکسری سیاست‌گذاری‌های جدید از سوی وزارت جهادکشاوری و مجلس شورای اسلامی، پای نماینده کشاورزان نیز به میز تعیین قیمت گندم باز شده و در نهایت قیمت گذاری استراتژیک ترین محصول کشور با صرفه اقتصادی و نزدیک به قیمت جهانی محصول تعیین شد.

با توجه به اهمیت این محصول استراتژیک در کشور ما و جمعیت بالای گندم کاران، قیمت خرید تضمینی امسال برابر ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده و موجب شادی و خوشحالی کشاورزان شد. به طوری که گندم کاران بسیاری شروع به فروش محصول سال گذشته خود کرده و در راستای کشت بهتر محصول گندم گام برمی‌دارند.

کاهش ۴۵ درصدی قیمت کودهای شیمیایی نیز در ادامه این روند باعث شد تا کشاورزان به تولید بیشتر و باکیفیت تر محصول خود اشتیاق بیابند و در واقع حمایت از جریان تولید کشور به صورت عملی انجام گیرد.

تا سال گذشته، کشاورزان نماینده‌ای در قیمت گذاری نداشتند

عطااله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور، در گفت‌وگو با ایسنا، به تشریح روند قیمت گذاری گندم در سال جدید پرداخته و می‌گوید: تا سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰، قیمت گذاری محصولات کشاورزی و به خصوص گندم، صرفا توسط شورای اقتصاد انجام می‌گرفت و این روش قیمت گذاری هیچگاه قابل قبول کشاورزان نبود چرا که کشاورزان نماینده‌ای در امر قیمت گذاری نداشتند.

وی می‌افزاید: نبود نماینده کشاورزان در امر قیمت گذاری باعث شده بود تا هزینه تولید به خوبی برآورد نشود و منافع کشاورزان نیز در نظر گرفته نشود که در نهایت کشاورزان رغبت و توجه چندانی به افزایش محصول و بهره وری تولید نداشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: وزارت جهادکشاورزی با مساعدت مجلس شورای اسلامی و قشر کشاورز توانست شورای قیمت گذاری را تشکیل داده و سیاست‌های حمایتی را اتخاذ کند. این شورا با حضور ۹ نفر، سه نفر عضو دولتی و شش نفر از تشکل‌های بخش کشاورزی تشکیل یافته و از سال گذشته نرخ تمامی محصولات کشاورزی استراتژیک با قیمت واقعی و هزینه‌های واقعی و با در نظر گرفتن سود کشاورزان، بازارهای جهانی و تمامی الزاماتی که منجر به افزایش تولید و بهره وری می‌شد، مورد بررسی قرار گرفت.

هاشمی می‌گوید: قیمت گندم به ازای هر کیلوگرم، ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام و باعث شده تا جهش بسیار خوبی در مدیریت مزارع توسط کشاورزان انجام بگیرد و موجب شادی و خوشحالی کشاورزان شود.

خرید تضمینی ۵۵۰ تن گندم در آذربایجان شرقی 

وی با بیان این‌که امیدواریم واقعی شدن قیمت گندم و محصولات استراتژیک باعث جهش تولید و افزایش بهره وری کشاورزی شود، اظهار می‌کند: از چند روز گذشته که فصل شروع خرید گندم آغاز شده است شاهد تاثیرگذاری افزایش نرخ خرید گندم هستیم و گندم‌هایی که به خاطر پایین بودن قیمت از سال گذشته در دست کشاورزان بودند نیز اکنون فروخته می‌شوند. در اغلب استان‌ها از جمله آذربایجان شرقی که هنوز در اوایل فصل داشت گندم قرار دارند، خرید گندم از کشاورزان آغاز شده و در این استان تاکنون ۵۵۰ تن گندم خریداری شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: نزدیک به یک میلیون تن گندم در سطح کشور داریم که در سال گذشته برداشت شده اما به خاطر پایین بودن قیمت به فروش نرفته است و اکنون اگر افزایش نرخ گندم به درستی بین کشاورزان اطلاع رسانی شود، شاهد عرضه این مقدار گندم طی روزهای آتی خواهیم بود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور می‌گوید: وضعیت کنونی نشان می‌دهد که اگر قیمت محصولات کشاورزی واقعی تعیین شود و کشاورز بداند که با تولید محصول خود به سود مناسبی دست می‌یابد، در راستای ارتقای تولید و افزایش بهره وری گام برداشته و خود را ملزم به فروش در سیستم دولتی خواهد کرد.

کاهش ۴۵ درصدی قیمت کود مزارع

علی رخ افروز، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وجود چالش‌هایی در بخش زراعت استان و به خصوص گندم و جو، می‌گوید: کاهش ۴۵ درصدی نرخ خرید کود مزارع به خصوص کود پتاس و فسفاته باعث شده تا در سال زراعی جدید بتوانیم در تغذیه محصولات باغی و زراعی گام اساسی داشته باشیم.

وی ادامه می‌دهد: کشاورزان نیازمند حمایت اساسی در بحث قیمت گذاری محصول و تامین نهاده‌ها بوده و در این راستا تعیین نرخ مناسب برای محصول گندم باعث شده تا کشاورزان استان در مراحل داشت گندم به همراه کارشناسان در مزرعه حضور یابند تا بتوانند عملکرد و تولید مناسبی از مزارع آبی و دیم خود داشته باشند.

پیش بینی تولید ۷۴۱ هزار و ۸۳۵ تن گندم در آذربایجان شرقی

جلال رحیم زاده، مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار می‌کند: برنامه ابلاغی برای سطح زیر کشت گندم استان در سال زراعی جاری برابر ۴۵۷ هزار و ۲۰۰ هکتار آبی و دیم بوده که پیش بینی می‌شود در مجموع ۷۴۱ هزار و ۸۳۵ تن گندم از این مزارع برداشت شود.

وی با اشاره به چالش‌های بخش زراعت استان، می‌افزاید: در ۲۵ درصد از مزارع استان، جاکشتی و کشت پی در پی غلات و در نتیجه عدم رعایت تناوب اصولی وجود داشته و اغلب غلات کاران از بذور خودمصرفی به جای بذور اصلاح شده استفاده می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: عدم استفاده کافی از کودهای فسفاته و پتاسه در بیشتر مزارع غلات نیز یکی از چالش‌های بخش زراعت استان است که پیش بینی می‌شود با کاهش قیمت این کودها در سال جاری بتوانیم شاهد افزایش مصرف و به دنبال آن، افزایش تولید محصول باشیم.

رحیم زاده با اشاره به اهمیت اجرای برنامه‌های کشاورزی حفاظتی و کشت مستقیم و استفاده از خاکورزهای مناسب، می‌گوید: اکثر خاک‌های مزارع استان کمبود مواد آلی داشته و تراکم کشت غلات نیز در برخی از شهرستان‌های استان رعایت نمی‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت پیشگیری بیماری‌های غلات به خصوص زنگ زرد گندم که مورد بی توجهی کشاورزان استان قرار گرفته است، ادامه می‌دهد: ارقام مناسب گندم که متناسب با شرایط هر منطقه باشد، در نقاط مختلفی از استان نیاز بوده و لازم است تا یک فرد محقق اصلاحگر جهت به نژادی و تامین ارقام مقاوم به کم آبی به کار گرفته شود.

بر اساس این گزارش؛ افزایش نرخ خرید گندم که موجب خوشحالی کشاورزان شده است، به ما یادآوری می‌کند که تعیین قیمت سایر اقلام ضروری نیز بایستی متناسب با واقعیت باشد تا بتوان گفت که سیاست حمایتی از تولید در کشور ما نیز انجام گرفته است.

اشتیاق برای تولید بیشتر گندم در سالجاری و به خصوص بارندگی‌های بسیاری که طی روزهای گذشته در بخش شمالی استان رخ داده نیز نباید موضوع مهم مبارزه با آفات و علف‌های هرز را به باد فراموشی ببرد و بایستی در این راستا کشاورزان نسبت به رصد و پایش مزارع خود اقدام و دقت کافی داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا