گلایه وزارت کشاورزی از واردات پیله‌وری و قاچاق میوه

خبرگزاری ارک – مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت کشاورزی گفت: به غیر از میوه‌هایی مانند موز، نارگیل، آناناس و انبه واردات هر نوع میوه به کشور ممنوع است و قاچاق و واردات پیله‌وری آن به باغداران و تولید ملی کشور ضربه می‌زند که مسئولان باید به آن توجه کنند.

ابوالقاسم حسن‌پور اظهار کرد: قاچاق میوه و واردات بی‌حساب و کتاب پیله‌وری آن از طریق مرزنشینان معضلی است که امسال گریبانگیر بخش کشاورزی شده و علی‌رغم این‌که مذاکرات بسیاری با مسئولان دستگاه‌های متولی و ذیربط انجام شده و اعلام کردیم که در زمینه‌ میوه نیازی به واردات نداریم برخی با واردات میوه تنها به فکر سود یک شبه خود هستند و به بلایی که سر بخش کشاورزی و تولید‌کنندگان می‌آورند، فکر نمی‌کنند.

وی افزود: وقتی میوه به صورت قاچاق وارد بازار می‌شود باید مورد بررسی قرار بگیرد و جلوی آن را بگیرند، چراکه سبب می‌شود به تدریج آفات قرنطینه‌ای در کشور گسترده شود.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت کشاورزی تصریح کرد: مشخص نیست چرا مسئولان جلوی قاچاق و واردات بی‌حساب و کتاب میوه را که به هیچ وجه مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی است را نمی‌گیرند و شاهد واردات انبوه این محصولات به کشور هستیم.

حسن‌پور ادامه داد: قاچاق میوه در واقع ضربه‌ای است که به خودمان و پایه‌های تولید این کشور وارد می‌شود، گرچه در کوتاه‌مدت ممکن است سودی برای وارد‌کننده داشته باشد اما در بلند‌مدت آسیب‌ها و عوارض آن برای منافع ملی به زیان کشور تمام می‌شود، چرا که میوه قاچاق امکان بررسی آن وجود ندارد و ممکن است آفات بسیاری را با خود به کشور وارد کند و باقی‌مانده سموم بالایی داشته باشد.

وی گفت: میوه‌های وارداتی قاچاق شده و بدون مجوز وزارت جهاد کشاورزی روی سلامت باغات و مردم آثار جبران‌ناپذیری را می‌گذارد و این محصولات با توجه به زیبایی ظاهری نسبتا بهتر در قیاس با محصولات داخلی از سموم و کودهای شیمیایی بسیار بیشتری برای تولید‌شان استفاده شده است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت کشاورزی اظهار کرد: اقدامات زیادی برای جلوگیری از واردات بی‌رویه و قاچاق میوه انجام شده است اما برخی از طریق واردات پیله‌وری و به بهانه آن با واردات میوه به کشور آسیب می‌زنند در حالی که حتی اگر بتوانند از طریق قانون قانونی محصولات کشاورزی را با عنوان مرزنشینان به کشور وارد کنند، تنها می‌توانند به اندازه نیاز آن منطقه مرزی اقدام به واردات کنند در حالی که این مساله رعایت نمی‌شود و واردات زیاد پیله‌وری حتی به پایتخت هم می‌رسد.

حسن‌پور تاکید کرد: مسئولان دستگاه‌های نظارتی باید بیش از پیش به این مساله توجه داشته باشند و واردات پیله‌وری انواع میوه را به مناطق مرزی محدود کنند و اجازه خروج آن را به دیگر شهرهای کشور ندهند.

وی افزود: باید از وزارت کشور و مسئولان مرتبط با واردات میوه‌های پیله‌وری و قاچاق پرسید که چرا جلوی این اقدام گرفته نمی‌شود؟

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت کشاورزی اعلام کرد: براساس بند «ب» ماده 45 قانون برنامه پنجم توسعه کشور آمده است که واردات هرگونه نهاده‌های کشاورزی ملزم به داشتن مجوز از وزارت جهاد کشاورزی است، بنابراین وجود این قانون فراتر از امضای تفاهم‌نامه یا مذاکره با دستگاه متولی است و همه دستگاه‌های متولی باید این قانون را اجرا کنند، اما علی‌رغم وجود این ماده قانونی وزارت جهاد کشاورزی و مجموعه‌های آن تفاهم‌نامه‌ها و مذاکرات بسیار را با دستگاه‌های متولی مختلف از جمله استانداران مرزی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و غیره انجام داده است.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا