لزوم به رسمیت شناختن اعتراضات کارگران/ فقط وضعیت یک واحد تولیدی در آذربایجان شرقی بحرانی است

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز گفت: از فرمانداری و استانداری خواستاریم تا بستر مناسبی برای به رسمیت شناختن اعتراضات صنفی کارگران را فراهم کند.‏

به گزارش ارک خبر،کریم صادق زاده تبریزی در نشست خبری که به مناسبت هفته کارگر برگزار شد، اظهار کرد: هفته کارگر نوید بخش تحولات اساسی، آغاز رونق و جهش تولید و آغازی برای تصمیم های نو برای آینده درخشان است.

وی با اشاره به این‌که تعداد کارگران مشمول قانون کار در سطح استان، ۷۰۰ هزار نفر است، افزود: از این تعداد، ۲۴۴ هزار کارگر مستمری بگیر و بازنشسته بوده و همچنین ۱۷۶ هزار نفر از آن‌ها عضو خانه کارگر هستند که در ۱۲ هزار کارگاه تولیدی و خدماتی و ۳۶ شهرک صنعتی موجود در آذربایجان شرقی فعالیت می کنند.

وی با بیان این‌که ۱۱ اردیبهشت ماه یادآور استمرار حرکت حق طلبی کارگران دنیا است، گفت: هر ساله از پنجم تا ۱۱ اردیبهشت ماه به عنوان هفته کار و کارگر نامگذاری شده است و در این مناسبت برنامه های مختلفی در سطح استان برگزار می شود، تا بتوانیم مطالبات قانونی کارگران و بازنشستگان را به گوش مسئولان برسانیم.

صادق زاده خاطرنشان کرد: تلاش کردیم هفته کارگر شکل و لباس دولتی به خود نگیرد و بوی دولتی ندهد؛ چراکه روز کارگر برای کارگران بوده و تشکلات کارگری باید به عرصه آمده و دولت و کارفرمایان نیز در قالب چهار چوب قوانین حرکت کنند.

وی با بیان این‌که جامعه کارگری به پیشواز ۱۱ اردیبهشت می‌رود که هر ساله با سقوط ارزش های انسانی در جامعه شریف کارگری مواجه هستیم، گفت: کرامت انسانی که مبنای تمامی تعاملات جهانی در خصوص کار شایسته است، در ایران چندان مطلوب نبوده و حتی نادیده گرفته می شود که آمار حوادث کار و کار پیمانکاری نشانگر این موضوع است.

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز با اشاره به اینکه در حال حاضر  آمار قراردادهای موقت کار به ۹۳ درصد رسیده است، اضافه کرد: درحالیکه این آمار باید مربوط به کارگران رسمی باشد، کمسیون اقتصادی مجلس برای حذف شرکت‌های پیمانکاری و ساماندهی وضعیت کارگران قراردادی ورود پیدا کرده ولی در این خصوص هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده‌ایم.

وی متذکر شد: امید است بتوانیم قراردادهای موقت کار که امنیت شغلی کارگران را مورد هدف قرار داده و مصداق نفع ارزش والای کارگران است، ساماندهی کرده و از سویی نیز حذف شرکت های پیمانکاری را در اولویت کاری قرار دهیم؛ چراکه امروزه در اغلب شرکت‌های پیمانکاری مشکلاتی وجود دارد.

وی افزود: شرکت پیمانکاری آب و فاضلاب،  شرکت گسترش آهن راه و شرکت پیمانکاری شبکه بهداشت و درمان از جمله شرکت‌های خدمات پیمانکاری دارای مشکل در سطح استان هستند که حقوق پرسنل خود را به موقع پرداخت نکردند.

وی با اشاره به اعتراضات کارگری در ماه‌های قبل، افزود: باید قبل از اینکه کارگران برای اعتراض جمع شوند، مسئولان به منظور رسیدگی به وضعیت آنها به سراغشان بروند و باید اعلام کنیم که تاکنون تمامی اعتراضات و خواسته‌های کارگران، به حق بوده است؛ چراکه اعتراضات صنفی کارگران به رسمیت شناخته نشده است.

صادق زاده همچنین در خصوص واحدهای مشکل دار استان گفت: در سال ۱۳۹۹، ۱۸ واحد بحرانی در استان وجود داشت که با تلاش‌های صورت گرفته تعداد واحدهای تولیدی بحرانی در سال ۱۴۰۰ به سه مورد رسید که خوشبختانه دو مورد از مشکلات آنها نیز مرتفع شده و تنها یک مورد باقی مانده است.

وی تصریح کرد: در واقع در سال جاری واحد مشکل دار در سطح استان تنها شرکت کمپرسور سازی است که به تعویق انداختن حقوق معوقه از مشکلات این واحد تولیدی است؛ امیدواریم به زودی در راستای مرتفع شدن مشکلات آن نیز اقدامات لازم انجام گیرد.

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز با بیان اینکه طرح طبقه بندی مشاغل باید به درستی اجرا شود، ادامه داد: طرح طبقه بندی مشاغل در واحدهای بزرگ استان اجرا شده و تنها نیاز به بازنگری است که ۷۰ مورد از آن را شروع کردیم، ولی در بخش خصوصی دچار مشکل هستیم.

صادق زاده با اشاره به تجمعات کارگری در مس سونگون، خاطرنشان کرد: تبعیض های ناروا باعث اعتراضات کارگری در مس سونگون شده که این مورد در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شده ولی کافی نیست و باید از نقطه نظرات کارشناسی در این زمینه استفاده شود.

وی همچنین در خصوص برنامه‌های هفته کارگر در استان گفت: روز دو شنبه به عنوان اولین روز هفته کارگر، برنامه دیدار نمایندگان کارگران و بازنشستگان با نماینده ولی فقیه در استان را خواهیم داشت و همچنین شاهد پویش ورزشی در شرکت وطن شیر تبریز هستیم.

وی ادامه داد: نشست تخصصی زنان کارگر و تجلیل از کارگران نمونه زن؛ همایش تجلیل از نخبگان کارگر؛ نشست صمیمی با فرماندهی سپاه عاشورا؛ دیدار تشکلات کارگری با استاندار آذربایجان شرقی؛ گردهمایی کارگران قراردادی و پیمانی و شرکت‌های خدمات پیمانکاری با حضور نمایندگان مجلس؛ همایش دوچرخه سواری؛ سخنرانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان پیش از خطبه نماز جمعه؛ یادواره گرامیداشت ۴۰۰ شهید کارگری استان؛ نشست تخصصی فعالان جامعه کارگری کارفرمایی و دولت با عنوان تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری در تحقق شعار سال از برنامه‌های روزهای بعد خواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا