اسکان بیش از ۴۰۰۰ دانشجو در خوابگاه‌های دانشگاه تبریز

معاون دانشجویی دانشگاه تبریز با بیان اینکه بیش از ۴۰۰۰ دانشجو در خوابگاه‌های دانشگاه تبریز اسکان یافته‌اند، گفت: سه خوابگاه دولتی در دانشگاه تبریز وجود دارد که ۲۰۷۸ پسر و ۲۰۲۱ دختر در آن اسکان یافته‌اند.

به گزارش ارک خبر،حسین امامعلی پور روز شنبه، ۲۴ اردیبهشت‌ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته‌ی خوابگاه‌های دانشجویی اظهار کرد: هفته‌ی خوابگاه‌ها تلنگری برای مسئولین و دانشجویان است تا وظایف خود را یادآوری کنند که ما سعی می‌کنیم تا حساسیت خود و مسئولین رده بالا را برانگیزیم تا اگر مشکلی در خوابگاه‌ها باشد، رفع شوند.

وی با بیان اینکه ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه، هفته‌ی خوابگاه‌ها نامگذاری شده است، ادامه داد: شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ با نام امید آفرینی و همدلی در پسا کرونا، یکشنبه ۲۵ اردیبهشت، نشاط، ورزش و تندرستی، دوشنبه ۲۶ اردیبهشت، تنوع فرهنگی و مشارکت اجتماعی، سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت، بهداشت سلامت جمعی و تغذیه سالم، چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت، مشارکت خیرین و خوابگاه‌سازی، پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت، اوقات فراغت خودباوری و خودسازی و جمعه ۳۰ اردیبهشت، مهارت محوری و سبک زندگی ایرانی اسلامی نام گذاری شده است.

وی افزود: اسکان در خوابگاه‌ها، یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان غیر بومی است به‌ویژه در دانشگاه‌هایی که به اندازه‌ی کافی خوابگاه نباشد، به یک معضل بزرگ تبدیل می‌شود.

امامعلی‌پور خاطرنشان کرد: به ۱۰۰ درصد دانشجویان روزانه دانشگاه تبریز خوابگاه‌ تعلق گرفته است و برای دانشجویان شبانه نیز در شرایط خاص سعی می‌شود، خوابگاه ارائه شود اما این دغدغه برای جوانی که چندین سال در کنار خانواده زندگی کرده است، معایب و مزایایی دارد.

وی در رابطه با مزایا خوابگاه‌های دولتی یادآور شد: هزینه کم، رفاقت صمیمی، استقلال از بابت عملکرد، تفریح و افزایش اعتماد به نفس از مزایای خوابگاه‌های دولتی هستند

وی همچنین در خصوص معایب اسکان در خوابگاه‌ها نیز تاکید کرد: کنار آمدن با تفاوت‌های فرهنگی و بومی، نداشتن زمان کافی و آرامش و امکانات کم و مشترک از معایب خوابگاههای دولتی هستند اما با تمامی این معایب و محاسن، دورانی است که با تمامی سختی‌ها مد نظر دانشجویان بوده و معمولاً خاطره‌ی خوشی از خوابگاه‌ها دارند.

معاون دانشجویی دانشگاه تبریز اظهار کرد: مسئولین باید سعی کنند مشکلات دانشجویان را برطرف کرده و آسیب‌های اجتماعی را رفع کنند چراکه دانشگاه مجزا از جامعه نیست و بیشترین آسیب اجتماعی به ترتیب در خانه‌های استیجاری، خوابگاه خودگردان و خوابگاه‌های دولتی اتفاق می‌افتد.

وی در رابطه با وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه تبریز متذکر شد: وضعیتی که امسال پیش آمد، بسیار خاص بود که آمادگی برای ارائه‌ی خوابگاه‌ها نداشتیم و برنامه‌ریزی نشده بود؛ بنابراین شاید نواقصاتی نیز وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: تعطیلی خوابگاه‌های خودگردان از دیگر مسائل این دوران بود و دو سال است که  بی‌سرپرست مانده‌اند و واقعا آسیب دیدند.

امامعلی پور یادآور شد: برخی از خوابگاه‌های خودگردان هزینه‌ی تعطیلی دو ساله‌ی خود را یک شب تامین کردند؛ بنابراین دانشجویان با هزینه‌های سرسام آور خوابگاه‌های خودگردان مواجه شدند در حالیکه هزینه‌ی یک ترم خوابگاه دولتی حدود ۳۰۰ هزار تومان است.

وی گفت: در دوران شیوع ویروس کرونا، وضعیت مالی خوابگاه‌ها مناسب نبود اما چندین تعمیرات در خوابگاه‌ها انجام و اسکان دانشجویان غیر ایرانی هم در خوابگاه‌ها هموار شد.

وی افزود: در حوزه‌ی تغذیه‌ی خوابگاه‌ها نیز امکان فراهم آوری غذا در رستوران‌های دولتی و رستوران‌های مکمل که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، فراهم شده است.

معاون دانشجویی دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: در طرح «تاک» نیز تنوع انتخاب وجود داشته و غذاها با کیفیت بالای ارائه می‌شوند که ۴۰ درصد دانشجویان نیز از رستوران‌های تاک که همان رستوران‌های مکمل است، استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه خاطرنشان کرد: تاکنون خوابگاه‌ متاهلی در دانشگاه تبریز وجود نداشته است اما در خاوران یک ساختمان نیمه کاره در نظر گرفته‌ایم که مقداری از هزینه‌های آن نیز در سفر ریاست جمهوری تامین خواهد شد و ظرفیت‌ ۱۱۳ واحدی برای این خوابگاه در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا