برای اولین بار آرزوی مردم که بیمه همگانی بود را محقق کردیم / ۹۵ درصد مردم دارای بیمه درمانی هستند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:برای اولین بار آرزوی مردم که بیمه همگانی بود را محقق کردیم،۹۵ درصد مردم دارای بیمه درمانی هستند.

به گزارش ارک خبر،در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی سوال معین الدین سعیدی نماینده چابهار، کنارک، قصرقندشهر و بخش مرکزی نیک-شهر از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت و بهرام عین الهی در مورد شاخص های سلامت در مناطق محروم گفت: نگاه ویژه به مناطق کم برخوردار یکی از اولویت‌های ما در وزارت بهداشت و درمان است و یکی از کارهای خوبی که در این مدت انجام شده،افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی است که در دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و امسال ۲۰ درصد افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی در مناطق محروم انجام شد.
وزیر بهداشت و درمان افزود: همچنین برای اولین بار به دانشگاه‌ها اختیار داده شده که برای سهمیه جذب دستیاران رشته‌های تخصصی بومی از خود مناطق محروم دستیاران بومی را جذب کنند تا ماندگاری آنها در مناطق محروم بیشتر شود.
وی با اشاره به مشکل ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم اظهارداشت: در هفته پیش در شورای حقوق و دستمزد برای اولین بار سقف کارانه دریافتی نیروی انسانی متخصص در منطقه محروم برداشته شد و این باعث می‌شود نیروهای متخصص بهتر بتوانند در مناطق محروم جذب و ماندگار شوند.
عین الهی با اشاره به توزیع نیروی تخصصی برای سهمیه بندی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اظهار کرد: این سهمیه بندی به صورت سالانه انجام می‌شود که در این موضوع هم اولویت به مناطق محروم اختصاصی داده شده و همچنین امسال مزایا و دستمزد رشته‌های تخصصی افزایش یافته است تا انگیزه بیشتری برای دستیاران وجود داشته باشد.
وی اضافه کرد: برای اینکه دسترسی بهتر برای آحاد جامعه در خدمات ضروری ایجاد شود، نظام سطح بندی خدمات و منابع درمانی کشور طراحی شده است و بر اساس مفاد قانون برنامه ششم تا سال ۱۴۰۴ تدوین شده است و منابع بیمارستانی به تفکیک دانشگاه و دانشگاه علوم پزشکی بر اساس این سند توزیع خواهند شد و استانداردها نیز به مناطق کم‌برخوردار و محروم در اولویت اصلی قرار گرفته است.
طرح عدالت و تعالی نظام سلامت تهیه شده است
وی در توضیح اقداماتی که برای رفع نابرابری های حوزه سلامت انجام گرفته، گفت: طرح عدالت و تعالی نظام سلامت در این زمینه تهیه و به رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز ارائه شده است. ما براساس این طرح برنامه های خود را در طول وزارت مشخص کردیم و هدف اصلی ما در این طرح ارتقای کمّی و کیفی عادلانه شاخص های نظام سلامت و آموزش نظام پزشکی است.
این عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: اولویت اصلی و اول ما تقویت بازسازی و گسترش نظام شبکه بهداشت و درمان کشور است و بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری گسترش شبکه بهداشت و درمان و خانه بهداشت در اولویت قرار گرفت و نزدیک به ۴۰۰ خانه بهداشت را ایجاد کردیم و قرار است این را به عنوان اولویت اصلی دنبال کنیم تا دسترسی آحاد جامعه به خدمات سلامت تسهیل یابد. همچنین در مورد توزیع عادلانه نیروی انسانی و تقویت و پوشش حداکثری بیمه سلامت گام های بلندی برداشته شده است.
وی یادآور شد: ما برای اولین بار بیمه همگانی که آرزوی ملت بود را توانستیم اجرا کنیم و امروزه تقریباً بالای ۹۵ درصد مردم بیمه هستند. در این طرح عدالت و تعالی نظام سلامت، برنامه هایی برای بهبود سرانه پزشکان به ویژه اجرای قوانین موثر مرتبط با سهمیه مناطق محروم و ضرورت بهبود شاخص بهره مندی از خدمات سلامت در اقصی نقاط کشور داریم و بر آن تاکید کردیم. همچنین اجرای کارآمد قوانین موجود، قانون عدالت آموزشی، ارائه خدمات مبتنی بر سطح بندی از طریق پزشک خانواده و ایجاد عوامل انگیزشی پایدار برای فارغ التحصیلان پزشکی در دستور داریم.
ماندگاری پزشکان در مناطق محروم نیز به موجب منابع مالی پایدار تحقق پیدا خواهد کرد
وزیر بهداشت ضمن تشکر از نمایندگان برای حمایتی که در قانون بودجه سال جاری از وزارت بهداشت کردند، گفت: در رابطه با یک درصد ارزش افزوده تشکر ویژه می کنیم و امیدواریم که تخصیص یابد. ما برای انجام اقدامات مذکور به منابع مالی پایداراحتیاج داریم تا بتوانیم بخشی از محرومیت مناطق محروم و کم برخوردار را مرتفع کنیم. ماندگاری پزشکان در مناطق محروم نیز به موجب منابع مالی پایدار تحقق پیدا خواهد کرد.
عین اللهی در ادامه در توضیح اولویت های وزارت بهداشت و درمان گفت: اولویت نخست ما در شروع دولت، مسئله کرونا بود. ما در ماه های نخست ۵۰ هزار نفر مراجعه، ۱۸ هزار نفر بستری و ۷۰۰ نفر مرگ و میر را شاهد بودیم، اما با تلاش های صورت گرفته در وزارت بهداشت و حمایت مردم و مجلس، امروز تلفات ناشی از کرونا به صفر رسیده است در حالی که هنوز در کشور آمریکا شاهد مرگ و میر بیش از ۴۰۰ نفر به صورت روزانه هستیم، این موضوع سبب شد که بسیاری از کشورها از کادر درمان جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور موفق در این زمینه یاد کنند.
تعرفه های پرستاری در شورای عالی بیمه و هیات دولت تصویب شد
وی اولویت دیگر وزارت بهداشت را بیمه همگانی دانست و افزود: اولویت سوم موضوع تعرفه های پرستاری بود که پس از ۱۵ سال که مجلس قانون آن را تصویب کرده بود و اجرایی نشده بود را در دستور قرار دادیم و بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در حضور پرستاران این مسئله در اولویت قرار گرفت و امروز این نوید را می توانیم به نمایندگان بدهیم که این قانون اجرایی شده و برنامه آن در شورای عالی بیمه و هیات دولت هم مصوب شده است.
وزیر بهداشت و درمان دولت سیزدهم ادامه داد: نکته مهم اولویت دار دیگر بحث جوانی جمعیت است ، متاسفانه وضعیت رشد جمعیت در کشور ما از آمار خوبی برخوردار نیست و این یکی از اولویت های وزارت بهداشت است، امیدواریم با همکاری نمایندگان رسیدگی به مناطق محروم در اولویت وزارت بهداشت باشد و همه اقدامات در این زمینه انجام شود.
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا