توصیه وزارت جهاد به باغداران

خبرگزاری ارک – یک مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه حدود ۲۰ هزارتن خرمالو در کشور تولید می‌شود، گفت: ما به باغداران و صادرکنندگان توصیه کرده‌‌ایم از صادرات کیوی تا اواخر مهرماه خودداری کنند.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه برداشت خرمالو به شکل محدود در مناطق گرم کشور مانند استان فارس، آغاز شده است، اظهارداشت: برداشت رسمی این محصول معمولا از ۲۰ مهرماه آغاز می‌شود.

ابوالقاسم حسن‌پور با اشاره به  اینکه خرمالو باید به صورت نیم رس از درخت چیده شود، گفت: اگر این میوه کاملا رسیده باشد، هنگام حمل و نقل از بین می‌رود.

حسن‌پور اضافه کرد: این میوه مانند موز، پس از چیده شدن، به طور طبیعی می‌رسد.

وی درباره آمار تولید خرمالو در کشور نیز اظهارداشت: درحال حاضر سطح زیرکشت این میوه در کشور حدود ۲ هزار هکتار و سطح باغات بارور آن ۱۶۰۰ هکتار است.

حسن‌پور، میزان تولید این میوه را حدود ۲۰ هزار تن عنوان و درباره صادرات کیوی نیز اضافه کرد: وزارت جهادکشاورزی مخالف صادرات زودهنگام این میوه است، چراکه این امر در طولانی مدت به اعتبار محصولات ایرانی خدشه وارد می‌کند.

وی با اشاره به مذاکرات وزارت جهاد کشاورزی با گمرک، باغداران و صادرکنندگان، گفت: توصیه ما به آنان این است که تا اواخر مهرماه از صادرات کیوی خودداری کنند و از اوایل آبان‌ماه این کار را انجام دهند.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: این مساله مورد پذیرش باغداران و صادرکنندگان واقع شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دکمه بازگشت به بالا