افت بی‌سابقه بازار طلا

بازار طلا و دلار در این هفته نوسان‌های زیادی را تجربه کرده است. روند معاملاتی روز دوشنبه نشان می‌دهد که طلا به پایین‌ترین قیمت خود در ماه‌های اخیر رسیده است. این فلز درخشان نسبت به هفته گذشته با افت ۵ درصدی مواجه شده است.

به گزارش ارک خبر، به نظر می‌رسد سقوط طلا می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که مهم‌ترین دلیل آن، افزایش شاخص دلار و گزارش بازار اشتغال آمریکا است. در روزهای اخیر آمریکا نرخ دلار را تقویت کرد که سبب شد طلا ریزش بی‌سابقه‌ای را تجربه کند. این فلز زرد گران‌بها وارد کانال ۱۷۳۴ دلار نیز شد که سرمایه‌گذاران این بازار را نسبت به سرمایه‌گذاری در این بخش دلسرد کرده است.
عامل دیگری که توانسته بازار طلا را با بحران روبه‌رو کند. افزایش اخیر ۳۷۲ هزارتایی تعداد مشاغل در آمریکا به سیاست‌گذار اجازه می‌دهد بدون نگرانی از رکود نرخ بهره را افزایش دهد.

چشم‌انداز‌ بازار طلا
چشم‌انداز سه ماهه طلا نشان می‌دهد که ارزش این فلز در روزهای اخیر به پایین‌ترین حد خود رسیده است. هر اونس طلا در کانال قیمتی ۱۷۳۰ تا ۱۷۴۰دلار معامله می‌شود که نسبت به هفته گذشته شاهد ۵ درصد افت بود.
داده‌ها نشان می‌دهد که بالاترین قیمت معاملاتی این فلز در ماه گذشته ۱۸۸۲ دلار بوده که با توجه به قیمت طلای روز، ریزش ۸ درصدی را تجربه کرده است.
عامل مهمی که سبب سقوط طلا شد، افزایش ارزش دلار در روز‌های اخیر بود. افزایش شغل‌های جدید در ایالات‌متحده نیز می‌تواند بازار این فلز را با بحران مواجه کرده و سبب افزایش نرخ بهره شود. با توجه به نوسانات اخیر، طلا همچنان حمایت قابل قبولی در بازار دارد. مشابه این ریزش در سپتامبر ۲۰۲۱ اتفاق افتاد. از جمله دلایل آن در این سال نیز می‌توان به تقویت دلار و افزایش بازدهی اوراق قرضه اشاره کرد. بازدهی اوراق قرضه در ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۱ به ۴/ ۱ درصد افزایش پیدا کرد و این موضوع فشار زیادی بر قیمت طلا وارد کرد و باعث سقوط بازار این فلز گران‌بها در سال ۲۰۲۱ شد.

پیش‌بینی تحلیل‌گران بازار
گزارش‌ها نشان می‌دهد که دلار آمریکا در سقف قیمتی خود قرار گرفته است. تحلیل‌گران در انتظار افزایش قیمت دلار بودند، ولی قیمت آن به بالاترین حد خود در ۲۰سال گذشته رسید که فراتر از حد تصور آنان بود. اقتصاد‌دانان پیش‌بینی کرده‌اند برای اینکه این فلز درخشان به جایگاه اصلی خود بازگردد، ایالات‌متحده باید سیاست‌های پولی خود را کنترل کند و اگر سیاست‌های خود را تغییر ندهد، بازار طلا را با چالش‌های جدیدی مواجه خواهد کرد.
گروهی دیگر از تحلیل‌گران نیز امیدوارند که با توجه به روند نزولی بازار طلا، امکان به وجودآمدن یک جهش در کوتاه‌مدت وجود دارد. گروهی دیگر از آنان افزودند که انتقال سرمایه به سمت ایالات‌متحده، بازار طلا را با مشکل مواجه خواهد کرد، اما این فلز همچنان ارزش خود را در برابر ارزهای دیگر حفظ کرده است و می‌تواند با دلار به رقابت بپردازد. تحلیل‌گران وال‌استریت نیز پیش‌بینی کرده‌اند که طلا در کوتاه‌مدت روند صعودی را تجربه خواهد کرد.
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا