تبریز تا کی به جای تولید خودرو تنها باید پیچ ببندد/ ایران خودروی آذربایجان را منتقل کنید

رئیس انجمن خودرو و نیرو محرکه استان آذربایجان شرقی گفت: ایران خودروی آذربایجان را منتقل کنید یا مجوز کل خط تولید را بدهید.

به گزارش ارک خبر،رضا پاشایی  امشب در نشست صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی با معاون صنایع عمومی وزارت صمت با نقد سیاست‌های مرکز در مورد استان اظهار کرد: تا کی قرار است خودروهای ایران‌خودرو تبریز با تریلی منتقل شده و ما تنها پیچ‌های آن را ببندیم.
وی افزود: اگر موافق تولید خودرو در استان نیستید هر جایی دوست دارید ببرید و یا اینکه اجازه ایجاد کل خط تولید به آذربایجان داده شود. اینجا صنایع مادر توانمندی وجود دارد و قطعه سازان در کنار کارخانه‌های ماشین سازی و تراکتورسازی می توانند از پس این امر برایند.
رئیس انجمن خودرو و نیرو محرکه استان آذربایجان شرقی ادامه داد: ما در تبریز توانایی زیادی داریم و گیربکس خودروی سورن را تولید کردیم و خط آماده بود و اما دو سال است که پلمب شده و گفتند باید به قزوین برود. شرکت ایدم هم موتور آیسان را تولید کرد اما خط تولید آن را توقیف کردند.
پاشایی اضافه کرد: قراردادهای یک طرفه خودروسازان مرکز، کمر قطعه‌سازان را شکسته است. قراردادها کاملا به نفع خودروسازهاست و قطعات در موعد مقرر تحویل داده می‌شود ولی حق‌الزحمه بسیار دیر و با شرایط خاص به آنها بازگردانده می‌شود.

 سرمایه‌های کشور را با بی‌برنامگی و استراتژی غلط، را به دور می ریزیم
یونس اکبرپورپایدار عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان ماشین، قطعه و خودروی استان آذربایجان‌شرقی نیز با بیان اینکه صنعت قطعه سازی حال و روز خوشی ندارد، گفت: ماشین آلات صنایع فرسوده هستند، اگر اقدامی نشود باعث افزایش قیمت و کاهش کیفیت کالاها خواهد شد.
وی  ادامه داد: تعرفه های جدید نیز وضعیت را دشوارتر کرد. صنایع به سرمایه گذاری و حمایت نیاز دارند و اگر این اتفاق رخ ندهد با مشکل مواجه خواهند شد.
اکبرپورپایدار با اشاره به قابلیت های بالای قطعه سازان استان، متذکر شد: ما نیاز به تغییر ناوگان فرسوده کشور داریم. ناوگان حمل و نقل ما به ازای هر یکصد کیلومتر ۸۰ تا ۹۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کند در حالی که سیستم حمل و نقل جدید در هر یکصد کیلومتر ۲۵ تا ۳۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند. با این بی‌برنامگی و استراتژی غلط، سرمایه‌های کشور را به دور می‌ریزیم.
وی همچنین از سامانه جامع تجارت انتقاد کرد و افزود: ما در این سامانه ثبت‌نام کردیم و منتظر شناسه هستیم که سه تا چهار هفته طول می‌کشد ولی بسیاری از واحدها را در این حین به تعزیرات معرفی کردند به این دلیل که در سامانه قیمت‌گذاری نکرده‌ایم. درحالی که تا شناسه صادر نشود امکان درج قیمت نیست.
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا