رتبه‌های ۱ تا ۱۰ کنکور کجا درس خوانده‌اند؟

از بین ۴۰ داوطلب برتر کنکور امسال، تنها ۲ نفر یکی در مدرسه دولتی و دیگری در مدرسه نیمه‌دولتی درس خوانده بودند. ۲۹ داوطلب یا به بیان دیگر ۷۲ درصدی کل رتبه‌های برتر در مدارس استعداد‌های درخشان تحصیل کرده‌اند.

به گزارش ارک خبر،به نقل از فرارو، نفرات برتر کنکور امسال روز گذشته از سوی سازمان سنجش معرفی شدند و باز هم امسال نفرات برتر کنکور از مدارس دولتی سهم ناچیزی داشته‌اند.

نفرات برتر کنکور امسال روز گذشته از سوی سازمان سنجش معرفی شدند تا برای همیشه پرونده بزرگ‌ترین آزمون ورودی به دانشگاه‌ها به شکل فعلی بسته شود. کنکوری که از سال آینده قرار است دو بار در سال برگزار شود و شاید این آخرین کنکوری باشد که تب‌وتاب قرار گرفتن در بین ۱۰ نفر نخست آن در این حد و اندازه سروصدا به‌راه اندازد.

در ادامه نگاهی آماری به کنکور امسال می‌اندازیم که در ادامه متن می‌خوانید.

۱. یک‌میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر، داوطلب شرکت در نخستین کنکور قرن جدید بودند که از میان آن‌ها یک‌میلیون و ۳۰۸ داوطلب در ۴۱۷ شهر کشور طی چهار روز به رقابت پرداختند و بالاخره یک‌میلیون و ۱۵۷ نفرشان معادل ۸۹ درصد کل شرکت‌کنندگان مجاز به انتخاب رشته شدند. داوطلبانی که در بازه زمانی ۱۷ تا ۲۲ مرداد امسال باید اقدام به انتخاب رشته کنند.

۲. نگاه آماری به ترکیب جغرافیایی داوطلبان امسال نکات قابل‌توجهی را در بردارد؛ به‌طوری‌که از مجموع ۴۰ داوطلبی که از سوی سازمان سنجش به‌عنوان برترین‌ها معرفی شده‌اند، ۱۴ نفرشان از شهر تهران بوده‌اند که نشان می‌دهد ۳۸ درصد از تهرانی‌ها توانسته‌اند در هر پنج گروه جزء نفرات برتر قرار بگیرند. تهرانی‌ها در گروه آزمایشی ریاضی و علوم انسانی ۴۰ درصد رتبه‌های نخست را از آن خود کردند و در گروه هنر هم از بین پنج نفر اول، چهار نفر از تهران بودند.

۳. پنج نفر از دانش‌آموزان یعنی ۱۳ درصد برترین‌های کنکور از مشهد بوده‌اند که پس از تهران بزرگ‌ترین بلوک جغرافیایی قبولی‌ها را دارند. پس از آن اراکی‌ها و تبریزی‌ها مشترکا رتبه بعدی را به‌لحاظ جغرافیایی از بررسی رتبه‌های برتر به‌دست می‌آورند. بروجن، شهربابک، سبزوار و نیشابور چهار شهر دارای رتبه‌هایی هستند که دانش‌آموزانش با وجود عدم سکونت در مرکز استان موفق به کسب رتبه‌ای از بین یک تا ۱۰ شدند.

۴. بررسی ترکیب جنسیتی داوطلبان هم آمار‌های جالبی را نشان می‌دهد. به‌طوری‌که داوطلبان پسر دست برتر را داشته‌اند و تنها ۱۲ نفر از برترین‌ها را دختران تشکیل می‌دهند، یعنی ۳۰ درصد از کل داوطلبان دختری که در کنکور ۱۴۰۱ شرکت کردند، راه خودشان را میان برترین‌ها باز کرده‌اند. اما این آمار زمانی جالب‌تر می‌شود که نگاهی به پنج نفر اول گروه زبان‌های خارجی و ریاضی و فنی بیندازیم و در میان آن‌ها حتی یک اسم هم از داوطلب دختر به چشم نیاید. درمقابل آن‌ها هم ۵۰ درصد از ۱۰ نفر برتر علوم انسانی را دختران تشکیل می‌دهند.

۵. یکی از نکات جالب کنکور امسال در گروه علوم انسانی نیز انتخاب دو داوطلب در رتبه هفتم است که ازقضا هر دو نفر نیز از داوطلبان دختری هستند که از استان تهران در کنکور شرکت کرده بودند. هر دوی آن‌ها نه‌تن‌ها در دروس تخصصی، بلکه در دروس عمومی هم نتوانستند حتی یک امتیاز نسبت به دیگری بیشتر به‌دست آورند.

۶. دست برتر مدارس استعداد درخشان در دو گروه آزمایشی هم از دیگر موضوعاتی است که نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن گذشت. امسال ۱۰ نفر اول گروه علوم تجربی و همچنین پنج نفر اول گروه زبان، در مدارس استعداد درخشان درس خوانده‌اند. یعنی در عمل سمپادی‌ها راه را حتی روی دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی در این دو گروه بستند.

۷۲ درصد برترین‌های کنکور از مدارس سمپاد

مدارس تیزهوشان و سمپادی‌ها امسال هم توانسته‌اند گوی سبقت را از دست دیگر دانش‌آموزان بگیرند و به‌نوعی یکه‌تاز رسیدن به دانشگاه‌های مطرح کشور شوند.

این موضوع درباره برترین‌های کنکور امسال شرایط عجیب‌تری به‌خود گرفته است. به‌طوری‌که از بین ۴۰ داوطلب برتر کنکور امسال، تنها ۲ نفر یکی در مدرسه دولتی و دیگری در مدرسه نیمه‌دولتی درس خوانده بودند. ۲۹ داوطلب یا به بیان دیگر ۷۲ درصدی کل رتبه‌های برتر در مدارس استعداد‌های درخشان تحصیل کرده‌اند.

بعد از آنها، این مدارس غیرانتفاعی هستند که در رتبه دوم قرار دارند و ۲۳ درصد از داوطلبان را برای ماراتن کنکور امسال آماده کرده‌اند، مدارسی که هزینه‌های سرسام‌آور آن‌ها این روز‌ها بر کسی پوشیده نیست و با شرایط اقتصادی امروز، امکان تحصیل در آن‌ها برای بخش قابل‌توجهی از خانواده‌های غیرممکن است.

مقایسه این آمار با ترکیب مدارس رتبه‌های برتر سال ۹۹ نشان از رشد سهم سمپادی‌ها دارد. در آن سال دانش‌آموزان استعداد‌های درخشان ۶۷ درصد، غیرانتفاعی ۱۸، نمونه دولتی ۱۰ درصد و دولتی‌ها ۵ درصد رتبه‌های برتر را در اختیار داشتند.

البته باید توجه داشت بررسی سهم مدارس نیازمند نگاه جامع‌تری در بین رتبه‌های بیشتری است، برای مثال بررسی رتبه‌های زیر سه‌هزار اول در پنج گروه ریاضی، انسانی، تجربی، زبان و هنر در سال ۹۹ را که حدود ۱۲ هزار داوطلب را شامل می‌شد، ۳۷درصد استعداد درخشان، ۲۲درصد نمونه‌دولتی، ۱۹درصد غیردولتی و ۱۲درصد دولتی بودند، در این میان سهم مدارس هیات امنایی ۵.۵ درصد و شاهد هم ۲درصد بوده است. هرچند با این وجود هم سهم سمپادی در بین رتبه‌های برتر کنکور بیش از سایر مدارس است.

رتبه نهم گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی: تصورش را هم نمی‌کردم تک‌رقمی شوم

شایان بقایی‌نژاد، رتبه نهم گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی کنکور امسال با بیان اینکه دوره دوم را در دبیرستان هاشمی‌نژاد مشهد گذرانده‌ام، گفت: «این مدرسه، جزء مدارس استعداد درخشان شهر مشهد محسوب می‌شود و به دلیل شرایطی که خود مدرسه داشت، کلاس‌های فوق‌العاده برایمان برگزار می‌شد و به همین دلیل دیگر نیازی نبود تا برای رفع اشکال به کلاس‌های کنکوری بروم.»

او ادامه داد: «در اواخر پایه یازدهم و اوایل پایه دوازدهم روزی ۶ تا هفت ساعت درس می‌خواندم، اما در سال آخر نزدیک به ۱۰ ساعت مطالعه داشتم، با این حال اصلا تصور نمی‌کردم که بتوانم جزء نفرات اول باشم. بعد از اینکه از جلسه آزمون بیرون آمده‌ام، احساس می‌کردم به برخی سوالات دروس تخصصی، پاسخ درست نداده‌ام و برای همین تا قبل از اعلام این نتایج، حتی تصورش را هم نمی‌کردم که بتوانم چنین رتبه‌ای را کسب کنم.»

رتبه نهم گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی اظهار کرد: «به‌دلیل اینکه در هیچ‌کلاس کنکوری شرکت نکرده‌ام، هزینه‌ام تنها معطوف به همان شهریه مدرسه بوده است. معتقدم می‌توان بدون اینکه در کلاس کنکور شرکت کرد یا هزینه گزافی برای این حوزه داشت، به موفقیت رسید.» بقایی‌نژاد خاطرنشان کرد: «هنوز آنطور که باید تصمیم نهایی‌ام را درباره انتخاب رشته نگرفته‌ام، اما علاقه شخصی‌ام این است که در رشته برق تحصیل کنم، با این حال باید منتظر بمانم و ببینم در آینده چه پیش خواهد آمد.

رتبه سوم گروه آزمایشی علوم انسانی: قصد دارم در رشته علوم قضایی تحصیل کنم

سیده‌مهرناز سیدی، رتبه سوم گروه آزمایشی علوم انسانی نیز با بیان اینکه هم دوران متوسطه اول و هم متوسطه دوم را در مدرسه فرزانگان۱ تحصیل کرده‌ام، گفت: «مدرسه‌مان جزء مدارس استعداد‌های درخشان است و اگر دانش‌آموزی در درسی مشکلی داشته باشد، با توجه به برگزاری کلاس‌های جبرانی، می‌تواند مشکلش را حل کند. درکنار آن با توجه به اینکه از همان ابتدا برای موفقیت در کنکور برنامه‌ریزی جدی داشتم، از دوره دوم متوسط درس خواندن را به شکل جدی دنبال کردم.»

او ادامه داد: «در پایه یازدهم، روزی پنج ساعت درس می‌خواندم و این میزان را به‌تدریج زیاد کردم به‌طوری تا یک‌ماه قبل از برگزاری کنکور هم روزی ۱۳ ساعت درس می‌خواندم. با این حال در هیچ کلاس خارج از مدرسه شرکت نکرده و حتی برای هیچ کدام از دروسم، معلم خصوصی نیز نگرفته‌ام.»

رتبه سوم گروه آزمایشی علوم انسانی تصریح کرد: «معتقدم در گروه علوم انسانی با توجه به اینکه همه کتاب‌ها، خودخوان هستند اصلا نیازی به شرکت در کلاس کنکور وجود ندارد و می‌توان صرفا با خواندن مداوم، نتیجه‌ای که می‌خواهیم را بگیریم. متاسفانه سال‌هاست که فضایی در کشور شکل گرفته، مبنی‌بر اینکه اگر داوطلبی در کلاس کنکور شرکت نکند، نمی‌تواند به موفقیت برسد، موضوعی که شخصا آن را قبول ندارم.»

سیدی بیان کرد: «در تمام این مدت همه حواسم را معطوف به درس خواندن کرده‌ام و به‌صورت جدی، رشته‌های این گروه را بررسی نکردم، با این حال قصد دارم در رشته علوم قضایی تحصیل کنم.»

رتبه اول گروه آزمایشی زبان: اولویت اولم ریاضی است، منتظر نتایج هستم

کیارش علیزاده، رتبه اول گروه آزمایشی زبان‌های خارجی نیز گفت: «دوران دبیرستان را با توجه به اینکه رشته‌ام ریاضی بود، در دبیرستان استاد شهریار تحصیل کرده‌ام، اما با توجه به اینکه همزمان هم در گروه ریاضی و هم زبان در کنکور شرکت کرده‌ام، شرایط درس خواندن کمی متفاوت بوده است.»

او ادامه داد: «به‌صورت کلی روزانه هشت ساعت برای کنکور ریاضی وقت می‌گذاشتم و در مقابل نیز روزی چهار تا ۶ ساعت، زمان برای دروس مربوط به کنکور زبان زمان می‌گذاشتم. اما اولویتم کنکور ریاضی بود و به همین دلیل نمی‌توانم به‌طور دقیق ساعتی را که برای درس خواندن، اختصاص می‌دادم، بیان کنم.» رتبه اول گروه آزمایشی زبان‌های خارجی اظهار داشت: «علی‌رغم اینکه هنوز نتایج کنکور ریاضی‌ام نیامده، هنوز نمی‌دانم که باید چه رشته‌ای را انتخاب کنم، در اصل منتظر هستم تا تکلیف کنکور اصلی‌ام مشخص شود و بعد از آن با مشورت خانواده و مشاور، رشته‌ام را انتخاب کنم.»

علیزاده خاطرنشان کرد: «در هیچ کلاس تست‌زنی شرکت نکردم، با این حال دو کلاس جبرانی برای دو درس را داشتم و درکنار آن از کتاب‌های تست هم کمک گرفته‌ام، به همین دلیل نمی‌دانم در یک سال آخر چقدر هزینه برای کنکورم انجام شده است.»

رتبه چهارم هنر: نقاشی یا گرافیک را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب می‌کنم

ملیکا هادی‌نیا، رتبه چهارم گروه آزمایشی هنر نیز با بیان اینکه در هنرستان غیرانتفاعی نور تحصیل کرده‌ام، گفت: «اوایل سال تحصیلی چهار ساعت درس می‌خواندم، اما هرچه زودتر رفتم تلاش کردم تا زمان مطالعه‌ام را بیشتر کنم، اما اینطور نبوده که در تمام دوران متوسطه بخواهم ساعت‌های طولانی درس بخوانم.»

او ادامه داد: «به احتمال زیاد رشته نقاشی یا گرافیک را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب می‌کنم، اما هنوز به جمع‌بندی نهایی در این زمینه نرسیده‌ام.»

هادی‌نیا خاطرنشان کرد: «درست است که هنرستانی که رفته‌ام، غیرانتفاعی بوده، اما نمی‌توانم هزینه‌هایی را که برای کنکور داده‌ام، بگویم.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا