مرجعیت علمی و نگهداشت نخبگان در اتاق های فکر بررسی شود

وزیر علوم به روسا و دبیران اتاق‌های فکر توصیه کرد: نسبت به ارزیابی عملکرد بخش‌های وزارت علوم، مهارت آموزی به دانشجویان، نگه‌داشت نخبگان و راهکارهای تحقق مرجعیت علمی اقدام کنند.

به گزارش ارک خبر،محمدعلی زلفی گل در دومین جلسه کمیته راهبری اتاق‌های فکر با اشاره به سپری شدن ۹ ماه از فعالیت اتاق‌های فکر گفت: فرصت مناسبی است تا روند طی شده مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد و اصلاحات لازم برای اثربخشی بیشتر اتاق‌های فکر انجام شود.
وی تاکید کرد: شیوه نامه مشخصی از طرف دبیرخانه اتاق‌های فکر تدوین و به رؤسای اتاق‌های فکر ابلاغ شود تا تشکیل جلسات و بیان راهکارها و پیشنهادها در یک شکل منسجم و تعریف شده صورت پذیرد.
زلفی گل تاکید کرد: برای ارزیابی مستمر اتاق‌های فکر و تقویت پویایی و اثربخشی آنها ضرورت دارد کمیته راهبری حداقل در هر فصل یک بار تشکیل جلسه دهد و عملکرد اتاق‌ها را مورد برسی قرار دهد.

دو ایده برآمده از اتاق‌های فکر
وزیر علوم گفت: راه‌اندازی درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان با عنوان «دانا» با هدف معرفی دانشمندان و نمایه‌سازی فعالیت‌های پژوهشگران ایرانی به زبان‌های فارسی و انگلیسی و تدوین طرح امریه سربازی پسادکتری دو ایده مهمی بود که توسط یکی از اتاق‌های فکر مطرح شد و در مسیر اجرا قرار دارد.

موضوعات پیشنهادی وزیر علوم برای طرح در اتاق‌های فکر

ارائه بسته‌های سیاستی
ارائه بسته‌های پیشنهادی سیاستی مشخص برای تصمیم‌گیری در موضوعات مرتبط با آموزش عالی به وزیر علوم و مدیران این وزارت به پشتوانه بررسی‌های کارشناسی و علمی، نخستین درخواست وزیر علوم از رؤسا و دبیران اتاق‌های فکر ۱۶ گانه وزارت علوم بود.

ارزیابی عملکرد
زلفی گل اظهار داشت: دومین انتظار از اتاق‌های فکر، ارزیابی عملکرد وزارت علوم در بخش‌های مختلف براساس شاخص‌های مشخص و آسیب شناسی روند موجود است.

بررسی شیوه ادامه تحصیل کارکنان در مقاطع بالاتر
وزیر علوم با تاکید بر اینکه نباید فرصت رشد علمی و ارتقا از کارکنان سلب شود گفت: اتاق‌های فکر مرتبط با حوزه آموزش بررسی کنند که بهترین شیوه ادامه تحصیل کارکنان چیست و در چه دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی و به چه صورتی (روزانه، شبانه؛ تمام وقت، نیمه وقت، پیام نور، دانشگاه دولتی و …) باید ادامه تحصیل مجاز باشد.

مهارت آموزی به دانشجویان
زلفی گل با بیان اینکه اهمیت مهارت آموزی برای همگان روشن است گفت: اتاق‌های فکر بررسی کنند ضوابط فرابخشی و پیش نیازهای حمایت دولت و حاکمیت از مهارت آموزی و حضور در صنایع و کشاورزی و … چیست.

نگه‌داشت نخبگان
پبشنهاد راهکارهای اجرایی برای حفظ و حضور اثربخش نخبگان و فرهیختگان در جامعه از دیگر پیشنهادهای وزیر علوم برای بررسی در اتاق‌های فکر بود.

تحقق مرجعیت علمی
وزیر علوم اظهار داشت: اتاق‌های فکر بررسی کنند علاوه بر آنچه که هم‌اکنون در حال انجام است چه روش‌های مؤثری برای ارتقای مرجعیت علمی و تقویت دیپلماسی علمی مورد نیاز است.
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا