آغاز تمدید رایگان گذرنامه زائران اربعین از امروز

تمدید گذرنامه زائران اربعین که کم‌تر از 6 ماه اعتبار دارد یا منقضی شده است، از امروز با ثبت یک مٌهر در اداره گذرنامه مراکز استان‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود.

به گزارش ارک خبر،تسهیل زیارت اربعین یکی از اموری است که امسال در ستاد مرکزی اربعین حسینی مورد توجه قرار گرفته است.
با توجه به اینکه در روزهای گذشته دفاتر پلیس+۱۰ مملو از جمعیت بود و بسیاری از زائران متقاضی تمدید گذرنامه برای سفر اربعین بودند، با توافق صورت گرفته با طرف عراقی، مقرر شد تا گذرنامه زائرانی که کم‌تر از ۶ ماه اعتبار دارد یا حتی منقضی شده است، با روش‌های مختلف مورد پذیرش قرار گیرد.
یکی از این روش‌ها تمدید گذرنامه با ثبت یک مُهر است که با این اقدام گذرنامه زائرانی که منقضی شده یا کم‌تر از ۶ ماه اعتبار دارد، در کم‌ترین زمان به مدت ۶ ماه تمدید می‌شود تا عاشقان حسینی امکان حضور در حماسه عظیم اربعین حسینی را داشته باشند.
بر همین اساس، از امروز پنجم شهریورماه، ادارات پلیس گذرنامه در سراسر کشور برای تمدید گذرنامه زائران اربعین فعال می‌شوند و به این ترتیب افرادی که گذرنامه آنها سالم باشد اما اعتبار ندارد، با مراجعه به پلیس مهاجرت می‌توانند نسبت به تمدید گذرنامه خود اقدام کنند. همچنین در شهرهای کوچک، تمدید گذرنامه‌های فاقد اعتبار در پلیس اطلاعات گذرنامه نیز انجام می‌شود.
البته با توجه به اینکه تمدید گذرنامه‌های منقضی فقط مختص اربعین حسینی است، گذرنامه‌ها با ثبت یک مُهر به مدت ۶ ماه معتبر شده و زائران فقط یک بار با این گذرنامه‌ها امکان تشرف به عراق را دارند. این اقدام به صورت رایگان صورت می‌گیرد و هیچ هزینه‌ای ندارد.
یکی دیگر از روش‌های تمدید گذرنامه زائران اربعین، صدور برگ گذر موقت است. این اقدام نیز به منظور کاهش زمان صدور گذرنامه زائران پیش‌بینی شده است که افراد با داشتن برگ گذر موقت نیز فقط یک بار، آن هم در ایام اربعین امکان تشرف به عراق را دارند.
روند صدور برگ موقت اربعین متفاوت از ثبت مهر تمدید ۶ ماهه است؛ به طوری که برای صدور برگ گذر موقت ویژه اربعین باید زائران با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ درخواست صدور برگ گذر موقت دهند و هزینه پست برگ گذر موقت را بپردازند. صدور برگ گذر موقت ۲۴ ساعته انجام می‌شود، اما زائران برای تحویل ان از طریق پست باید تا ۷۲ ساعت منتظر بمانند. صدور برگ گذرموقت برای زائران اربعین از دوشنبه هفتم شهریورماه اجرایی می‌شود.
در روزهای گذشته رئیس ستاد اربعین از زائران خواسته بود که برای تمدید گذرنامه به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه نکرده و منتظر اجرای سازوکاری به منظور کاهش زمان تمدید گذرنامه یا حتی صدور برگ گذر اربعین باشند.
به گزارش فارس، سفر اربعین بر اساس دستورالعمل ستاد مرکزی اربعین از هفتم شهریورماه آغاز می‌شود و زائران از مرزهای مهران، شلمچه، چذابه، باشماق و تمرچین می‌توانند به عراق سفر کنند.
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا