کاهش ۲۹ درصدی تصادفات درون شهری /جبران مافات مترو نیازمند زمان است

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز گفت: اگر یک بارندگی شدید صورت بگیرد و به آن تقاطع جهت پاکسازی کانال دسترسی نداشته باشیم عملا منجر به وقوع حوادث ناخوش آیند خواهد بود.

به گزارش ارک خبر،

یعقوب وحیدکیا” در دیدار با مدیر مسئول و جمعی از خبرنگاران آژانس خبری تحلیلی نصر نیوز با تاکید بر معضل ترافیک شهری گفت: مسئله ترافیک در خیابان های تبریز جدید نیست و به سابقه قبلی بر می گردد.
وی ادامه داد: اگر در مدیریت شهری شاهد نقص یا ایرادی هستیم مربوط به اشتباه یک نفر نیست بلکه نفراتی که در آن جایگاه قرار گرفته اند ضریب تصمیم گذاری بالایی دارند و تصمیمات آن مجموعه است که منجر به چنین اتفاقاتی می شود.
وحیدکیا گفت: اشتباهات هر چقدر توسط نفراتی که ضریب تصمیم گیری آن ها بیشتر باشد صورت بگیرد اثرگذاری بیشتری هم می گذارد.
وی با اشاره به زمانی که در معاونت حمل و نقل حضور داشت، گفت: در زمان شهرداری آقای “صادق نجفی” در معاونت حمل و نقل بودم، نامه ای به ایشان نوشته و صراحتا در آن اعلام کردم باتوجه به مطالعات و بررسی های انجام شده به این نکته رسیده ایم که راه حل های ترافیکی با افزایش شبکه بصورت تقاطع های زیرگذر و روگذر میسر نیست؛ این نمی‌تواند مشکل ما را حل نماید.
وی اضافه کرد: در آن نامه اعلام کردم که در بودجه سال بعد (سال ۹۵) مواردی برای ایجاد تقاطع جدید در بودجه قرار نگیرد.
وی تصریح کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته در شبکه ترافیکی ما تمامی تقاطع ها انجام شده است.
وی با اشاره به سابقه مطالعاتی پروژه تقاطع ارتش گفت: در آن زمان در رابطه با پروژه سه راهی ارتش بنده مخالفت کردم و اعلام کردم با ابزار های دیگر، هوشمند سازی تقاطع ها و تقویت سیستم حمل و نقل امکان پذیر است.
وی اذعان کرد: در زمانی که آقای “شکور اکبر نژاد” ریاست شورای دور پنجم را به عهده داشتند صراحتا نامه ای به ایشان درباره غیرکارشناسی بودن تقاطع ها نوشتم، باید در آن زمان مشاوران طرح ها به چالش کشیده می شد؛ متاسفانه نگاه سطحی و عجولانه به این موارد وجود داشته است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در رابطه با پروژه ارتش اضافه کرد: اگر چه برای پروژه سه راهی ارتش حرف های بسیاری داریم اما درکنار آن پروژه شهید فروزنده نیز اصلا کارشناسی شده نبود؛ دو تقاطع غیر هم‌سطح بصورت موازی و به فاصله ۲۰۰ متر و هر دو شرقی – غربی از لحاظ ظرفیت شبکه ای اگر چه یکی بعنوان کمربندی عمل می کند اما نیازی به یک تقاطع غیر هم سطح و هم جهت نیاز نبود، یا اگر می‌خواستیم چنین تقاطعی را ایجاد کنیم لااقل باید شمال و جنوب انجام می‌شد.
وحیدکیا گفت: اکنون تثبیت پایه های روگذر در کانال ایلی سو سازمان عمران را به چالش کشیده است و اکنون باید تدابیری برای نگهداری این کانال اتخاذ کنیم.
وی تصریح کرد: اگر یک بارندگی شدید صورت بگیرد و به آن تقاطع جهت پاکسازی کانال دسترسی نداشته باشیم عملا منجر به وقوع حوادث ناخوش آیند خواهد بود.
وحیدکیا تاکید کرد: اینکه امروز برای حل این مشکلات چاره بیاندیشیم مستلزم هزینه است، در حالی که اگر تقاطع شمال – جنوب اجرا می شد این همه هزینه هم لازم نبود! متأسفانه این مطالعات در آن زمان عمیق نبوده است.
وی با اشاره به عدم نیاز به ایجاد تقاطع های غیر هم‌سطح با دارا بودن سیستم های هوشمند خاطر نشان کرد: ایجاد تقاطع زمانی باید انجام شود که تمامی راه های ممکن را پیموده باشیم، نمی‌خواهیم بگویند تبریز شهر زیرگذر و روگذر ها است.
وی در ادامه در پاسخ به لزوم آماده سازی طرح جامع مطالعات حمل و نقل تبریز گفت: طرح مطالعاتی جامع حمل و نقل زمان‌بر است و نیازمند زمان برای مطالعه است، امیدواریم بتوانیم در ۱۸ ماه آینده به جمع بندی برسیم.
وحیدکیا به قانون ابلاغی جدید از سوی وزارت کشور و درآمدهای پایدار پرداخت و توضیح داد: طبق قانون درآمد های پایدار که اخیرا از طرف وزارت کشور ابلاغ شده، مقرر گردیده هر ماه رقم های پرداخت جرایم خودرویی حداکثر تا پانزدهم ماه بعدی پرداخت شود.
وی خاطرنشان کرد: مبلغ این بدهی زیاد بوده و آمار سال ۱۴۰۰ نزدیک ۶۰ میلیارد از جرایمی است که وصول شده و سهم شهرداری طبق قانون ۲۴ میلیارد است!
وی تصریح کرد: مطالبات شهرداری از دولت میلیارد ها تومان است که اگر مطالبات سال های اخیر پرداخت شود می‌توان زیرساخت های بسیاری را در شهر انجام داد.
وحیدکیا اضافه کرد: متاسفانه چندین سال است که دولت به این مسئله ورود نداشته و مطالبات را پرداخت نمی‌کند.
وی ضمن اعلام خبر کاهش تصادفات در سال جاری گفت: در سایه تعامل و همکاری با پلیس راهور از ابتدای سال تاکنون ۲۹ درصد تصادفات در تبریز کاهش یافته است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز با اشاره به حواشی شرکت آذرپارک اظهار داشت: قرارداد شهرداری با آذرپارک دارای ایراداتی است که این موارد نیز به اطلاع پیمانکار رسیده است، دغدغه اصلی ما رفاه شهروندان است.
وی ادامه داد: دو سال از قرارداد آذرپارک مانده و امیدواریم جلساتی که در این راستا برگزار کرده ایم مفید واقع شده و منجر به اصلاح مواردی که دارای ایراد است باشد، هر چند که اعمال این تغییرات بسیار سخت است.
سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز در پایان در رابطه با مسائل مترو تبریز افزود: در رابطه با اتفاقاتی که از ابتدا تاکنون درباره مترو تبریز شده است با مجموعه عوامل دست به دست هم داده اند و این اتفاقات رخ داده است.
وی افزود: برای خط یک و دو نزدیک ۲۵ هزار میلیارد با ارزش روز هزینه شده است و برای جبران مافات این مسئله نیازمند زمان هستیم.
وحیدکیا در پایان گفت: چند ایستگاه خط یک ناقص بوده که تا اواخر شهریور ایستگاه لاله، اواخر آبان ایستگاه گازران و بهمن ایستگاه قونقا باشی را طبق تابلو های روزشمار به همشهریان وعده افتتاح داده ایم، هر چند که از لحاظ منابع محدودیت هایی داریم.
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا