رونمایی از ۲ کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی

همزمان با برگزاری مرحله استانی بیست و چهارمین جشنوراه بین المللی قصه گویی در آذربایجان شرقی از دو کتاب قصه « گریز از سال صفر» و «پری قرمز» درباره صرفه جویی در مصرف آب رونمایی شد.

به گزارش ارک خبر،علی بینش مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی از میزبانی تبریز در مراسم رونمایی از این دو کتاب کانون در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه قصه گویی به عنوان یک فعالیت اصیل و دیرپای فرهنگی است که پدران و مادران ما بانیان آن هستند، اظهار کرد: این جشنواره همه ساله در ابعاد بین المللی برگزار می شود و علاقمندان بسیار توانمندی در آن شرکت می کنند که تا مراحل بین المللی نیز راه می یابند.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در حال برگزاری مرخله استانی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی است، خاطرنشان کرد: شاهد شناسایی استعدادهای بسیار خوبی در عرصه نوجوانان و کودکان بودیم که رتبه های بین المللی را در دوره های قبل کسب کردند که برای استان افتخار قابل توجهی است.

مدیرکل کانون پرورش فکری آذربایجان شرقی با اشاره به حمایت شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی از محصولات فرهنگی در حوزه آب، گفت: چند سالی است که با سازمان آب منطقه ای استان تعامل خوبی داریم که هم اهمیت مصرف صحیح آب را یادآور شویم و هم کودکان را به عنوان سفیران آب معرفی کنیم که در جمع خانواده و مدرسه مبلغ باشند.

حسین قربانزاده خیاوی؛ مربی داستان نویسی کانون پرورش فکری کودکان و عضو انجمن نویسندگان کشور و نویسنده رمان « گریز از سال صفر» در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: رمان گریز از سال صفر رمانی سه گانه است. داستان جلد یک کتاب در سال ۱۷۰۰ یعنی ۳۰۰ سال بعد می گذرد؛ زمانی است که زمین در شرایط بسیار حادی به سر می برد و آب در روی کره زمین به حداقل رسیده و سهمیه بندی شده است و هرکسی روزانه یک و نیم لیتر فقط برای خوردن به دست می آورد و در چنین فضایی موجوداتی که به دلیل نبود آب فعال نبودند ولی الان با کمبود آب رشد پیدا می کنند و برای انسان خطرات بزرگی پیش می آید .

وی افزود: این رمان تلاش انسان ها برای مقابله با خطرات به وجود آمده است و اسم کتاب هم سال صفر؛ یعنی بشر در حال نابودی است و جلد دوم کتاب «آیگار» نام دارد؛ آیگار یکی از تپه های بسیار پرآب در سبلان است و جلد سوم هم یک راه نجاتی برای بشر پیدا خواهد شد.

قربانزاده خیاوی با اشاره به بازخورد کتاب در بین افراد گفت: هر کسی این کتاب را خوانده است می گوید خدا را شکر که ما تا آن موقع زنده نیستیم؛ فکر می کنم هر کسی این کتاب را بخواند حداقل تا دو سه ماه در مصرف آب تجدید نظر می کند.

کتاب «گریز از سال صفر» قرار است به پنج زبان ترجمه شود.

آمنه صفری مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نویسنده کتاب «پری قرمز» در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: دغدغه بحران آب فقط شامل حال من نیست بلکه بیشتر مردم دغدغه بحران آب را دارند و من هم به عنوان یک نویسنده کودکان ذهنم درگیر مساله آب هست و خواستم این دغدغه را با کودکان در میان بگذارم.

وی با اشاره به بازخورد خوب کتاب در جشنواره قصه گویی ادامه داد: احساس کردم باید در این زمینه قدمی کوچک و اثرگذار بنویسم.

بیست و چهارمین جشمواره بین‌المللی قصه‌گویی امسال در دو بخش ملی و بین‌المللی برای علاقه‌مندان ۱۲ تا ۱۸ سال (نوجوانان)  ۱۸ سال به بالا (بزرگسالان) و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برگزار می‌شود.

در این جشنواره هم‌چنین قصه‌گویان در بخش “آیینی سنتی” و “قصه گویی به زبان اشاره” نیز رقابت می کنند.

بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در بخش‌های “قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای” و “پادکست قصه‌گویی” نیز پذیرای علاقه‌مندان است.

این جشنواره همچون سال گذشته با محورهای موضوعی امیدها و آرزوها، شادی‌ها و غم‌ها و ایثار و از خود گذشتگی (جهاد و مقاومت در عرصه‌های مختلف زندگی) برگزار می شود.

بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در سه مرحله استانی، منطقه‌ای و ملی و بین المللی کار خود را از ۲۱ مرداد آغاز کرده و آیین اختتامیه آن ۳۰ آذر ماه همزمان با شب یلدا در تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا